Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprèn i sap utilitzar els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals ( física, química, biologia i geologia).
Aplica la metodologia científica com un camí per trobar respostes als fonaments habituals estudiats per les ciències experimentals.
Coneix detalladament el currículum escolar de les ciències experimentals.
Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Comprèn i sap utilitzar els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals ( física, química, biologia i geologia).
Aplica la metodologia científica com un camí per trobar respostes als fonaments habituals estudiats per les ciències experimentals.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. Estructura del disseny curricular de l'educació primària i iniciació a la metodologia científica (FQ). |
1.1 L'estructura del disseny curricular de l'educació primària, referent a les ciències experimentals. Trets característics.
1.2 Iniciació a la metodologia científica. La metodologia científica escolar.
1.3 El llenguatge dels gràfics. Interpretació i disseny de gràfics. L'excel·lència gràfica.
1.4 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
1.5. Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació. |
2. Diversitat de materials i objectes de l'entorn físic: canvis (FQ). |
2.1 Diversitat de materials i objectes. Magnituds físiques. Propietats característiques i no característiques.
2.2 Aspectes conservatius i no conservatius d'algunes magnituds físiques. Models de la matèria. Implicacions didàctiques.
2.3 Fenòmens ondulatoris. Ones transversals i longitudinals. Ressonància mecànica.
2.4 Interaccions que produeixin canvis en un sistema. Calor i temperatura. Fenòmens calorífics. Implicacions didàctiques.
2.5 Canvis d'estat de la matèria. Implicacions didàctiques.
2.6 Tècniques de separació de mescles.
2.7 Reaccions químiques: oxidacions, combustions i fermentacions.
2.8 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
2.9. Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació. |
3. Fenòmens que permeten a l'home establir relacions: Fenòmens lluminosos i sonors (FQ). |
3.1 Idees escolars sobre la llum. La concepció científica. Implicacions didàctiques.
3.2 La reflexió de la llum i del so. Característiques del so. Mecanismes de visió. El model dels rajos lluminosos. Imatges en miralls. Simetries. Implicacions didàctiques.
3.3 La refracció de la llum. El model dels rajos lluminosos. Imatges en miralls. Imatges donades per les lents convergents i divergents. Implicacions didàctiques.
3.4 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
3.5 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.
|
4. Operadors mecànics (FQ). |
4.1 Forces.
4.2 Palanques.
4.3 politges i polipastos.
4.4 Plans inclinats.
4.5 Engranatges.
4.6 Màquines complexes formades a partir dels operadors mecànics.
4.6 Utilització d’operadors mecànics
per a la construcció d’estructures senzilles.
4.7 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
4.8 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació. |
5. Energia i recursos energètics per a la societat (FQ). |
5.1 Concepte d’energia i de transferència. Font i receptor d’energia: la cadena energètica. Transferència d’energia i efectes observables.
5.2 Recursos energètics no renovables. Energia elèctrica. Centrals elèctriques convencionals.
5.3 Les energies renovables. Centrals elèctriques complementàries (eòliques, solars, fotovoltaiques).
5.4 El motor elèctric. Funcionament. Relació amb l'alternador i la dinamo.
5.5 Aspectes ambientals i econòmics de l'energia elèctrica: l'efecte hivernacle i la pluja àcida, concepte de desenvolupament sostenible.
5.6 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
5.7 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació. |
6. Circuits elèctrics senzills a l'escola (FQ). |
6.1 Aspectes didàctics del corrent elèctric als circuits elementals (sèrie i paral·lel).
6.2 Propietats dels materials davant el pas del corrent elèctric.
6.3 Lleis experimentals associades al corrent elèctric.
6.4 Aspectes energètics associats als circuits elèctric senzills.
6.5 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
6.6 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.
|
7. Acció humana sobre el paisatge: reciclatge de materials i potabilització de l'aigua (FQ). |
7.1 Reciclatge de materials.
7.2 Potabilització de l'aigua.
7.3 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
7.4 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació. |
8. Diversitat d'organismes. Vida animal. El món biològic (BG). |
8.1 Què és un ésser viu?
8.2 Diversitat d’éssers vius: els bacteris i els virus en la higiene i salut.
8.3 El regne vegetal (cormòfits): organització, nutrició i reproducció.
8.4 El regne animal: classificació: invertebrats, vertebrats (amfibis, rèptils, aus i mamífers).
8.5 Cicles vitals.
8.6 L’home: òrgans i teixits, nutrició i reproducció.
8.7 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
8.8 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.
|
9. El món geològic (BG). |
9.1 El planeta terra dins el sistema solar.
9.2 L’estructura interna del planeta: escorça, mantell i nucli.
9.3 La tectònica de plaques i els fenòmens geològics (volcans i terratrèmols).
9.4 Les roques i els minerals.
9.5 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
9.6 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació. |
10. Introducció a la ecologia (BG). |
10.1 Què és un ecosistema?
10.2 Biocenosi i biòtops.
10.3 Producció primària, fotosíntesi.
10.4 Cicles de matèria i fluxos d’energia.
10.5 Problemes ambientals globals.
10.6 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
10.7 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.
|
11. Els sistemes naturals de les nostres comarques (BG). |
11.1 Rouredes i alzinars.
11.2 Garrigues i brolles.
11.3 Màquia.
11.4 Vegetació de ribera.
11.5 Ambients litorals.
11.6 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
11.7 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació. |
12. L’entorn natural més proper a l’escola (BG). |
12.1. Animals que viuen a les nostres cases.
12.2 Jardins urbans.
12.3 Els sistemes naturals de solars i camins.
12.4 Activitats de coneixement de l’entorn proper.
12.5 Anàlisi didàctica de textos escolars de l'educació primària.
12.6 Qüestionaris Moodle: Activitats d'aprenentatge i d'autoavaluació.
|
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
3 |
7 |
Sessió Magistral |
|
36 |
45 |
81 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
45 |
75 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
52 |
45 |
97 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
1.5 |
3.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
6 |
10 |
Proves de desenvolupament |
|
16 |
6 |
22 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
L'objectiu d'aquesta mena d'activitats és la d'orientar el treball a fer durant el curs. |
Sessió Magistral |
La finalitat de les sessions magistrals és la de desenvolupar els aspectes teòrics necessaris per tal de justificar els resultats experimentals obtinguts a les sessions de pràctiques de laboratori.
Aquest tipus de sessions tenen una durada de 2 h.
|
Pràctiques a laboratoris |
La finalitat de les pràctiques de laboratori és la de fornir els elements necessaris per tal de desenvolupar les sessions magistrals i les sessions de resolució de problemes de manera eficaç.
Hi haurà tres grups de pràctica per cada grup de 60 alumnes. L’alumne farà les pràctiques en subgrups de 4 alumnes.
Aquest tipus de sessions tenen una durada de 2 h.
Tenen caràcter avaluable i en el cas que l’alumne no les realitzi s’avaluaran amb 0 punts. L’avaluació es farà a través del lliurament d’un informe de subgrup on caldrà resoldre les tasques previstes sobre cada pràctica realitzada.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L’objectiu d’aquesta mena de sessions és la de plantejar i resoldre situacions, de caire didàctic, relacionades amb els aspectes teòrics i pràctics desenvolupats a les sessions de classe magistral i de pràctiques a laboratoris. També s'aclariran qüestions de caire teòric.
Aquest tipus de sessions tenen una durada de 2 h.
|
Descripció |
L'atenció personalitzada és recomanable en una assignatura de la tipologia de ciències. Mitjançant aquesta atenció personal es podran corregir desviacions en l'enfocament del treball personal de l'alumne, aclarir dubtes concrets, orientar la forma d'enfocar les tasques de laboratori, les proves de desenvolupament, etc. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Consisteixen en el lliurament d'un informe en el qual s'han de resoldre les tasques de laboratori de cada pràctica.
L'informe es realitza en grup i la qualificació obtinguda és conjunta.
La qualificació individual de cada membre del grup podrà ser matisada per la coavaluació dins de cada grup.
Al final del període de pràctiques el professorat subministrarà el model per a realitzar la coavaluació. |
30% |
Proves objectives de tipus test |
|
L'estil d'aquestes proves serà semblant al dels qüestionaris que hi ha al final de cada tema de l'apartat "continguts".
N'hi haurà 4 al llarg del curs (2 de la part FQ i 2 de la BG) |
25% |
Proves de desenvolupament |
|
Les proves de desenvolupament incidiran en els conceptes i procediments científics treballats a les sessions teòriques i experimentals i tindran tant preguntes de caire teòric i com de caire experimental.
Es valorarà la capacitat d'anàlisi i de síntesi, la de resoldre problemes de forma efectiva i la de plantejar situacions d'aprenentatge didàcticament vàlides.
N'hi haurà 4 al llarg del curs (2 de la part FQ i 2 de la BG). |
45% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar l'assignatura cal que la puntuació mitjana entre les dues parts sigui igual o superior a 5 punts sobre 10, que la puntuació obtinguda a cada part (FQ i BG) no sigui inferior a 4 punts sobre 10 i que la puntuació obtinguda a la prova de desenvolupament de cada part (FQ i BG) no sigui inferior a 4 punts sobre 10. |
Bàsica |
Giancoli, Douglas C., Física: principios y aplicaciones, Reverté, 1985
Driver, Rosalind;Guesne, Edith; Tiberghien, Andrée, Ideas científicas en la infancia y en la adolescencia, Morata, 1999
, DECRET 142/2007, de 26 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació primària, ,
|
DECRET 142/2007, de 26 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació dels
ensenyaments de l'educació primària. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana portar l'assignatura al dia. Molts dels continguts coincideixen amb els que ja s'han treballat a nivells inferiors de l'ensenyament primari i secundari, però es requereix un nivell de comprensió més profund, ja que es tracta d'assolir la part didàctica del continguts.
Quan un contingut va precedit del parèntesi (FQ), significa que fa referència a la part de Física i Química. En el cas que aparegui (BG), fa referència a la part biològico-geològica. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|