DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS I Codi 11234110
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
VALLS BAUTISTA, CRISTINA
NOVO MOLINERO, MARIA TERESA
DE SANTISTEBAN BOVÉ, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica 0
felix.gilgado@urv.cat
cristina.valls@urv.cat
zoel.salvado@urv.cat
Professors/es
DE SANTISTEBAN BOVÉ, MARIA MONTSERRAT
GILGADO BARBADILLA, FÈLIX
VALLS BAUTISTA, CRISTINA
SALVADÓ BELART, ZOEL
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/course/view.php?id=24547
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén introduir l'alumne en els coneixements bàsics que són propis de les disciplines de les ciències experimentals (física, química, biologia i geologia), coneixements que es necessiten per tal de poder treballar eficaçment l'aspecte didàctic de les ciències experimentals a l'educació primària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn i sap utilitzar els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals ( física, química, biologia i geologia).
Aplica la metodologia científica com un camí per trobar respostes als fonaments habituals estudiats per les ciències experimentals.
Coneix detalladament el currículum escolar de les ciències experimentals.
Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Experimenta amb procediments nous
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. l'Àrea de coneixement del medi a l'educació primària Competències, objectius i continguts del currículum.
Intencionalitat educativa del currículum
Tema 2. El Món dels éssers vius (Món macroscòpic) SUBTEMA 2.1. Biodiversitat / Riquesa i varietat de la vida:
Éssers vius unicel.lulars, pluricel.lulars,
Nivells d’organització dels éssers vius pluricel.lulars.
Regnes en què s’agrupen els éssers vius.
SUBTEMA 2.2. El ritme de la vida:
Cicles diaris i estacionals. Cicles biològics. Explosions demogràfiques. Expansions geogràfiques. Migracions.
SUBTEMA 2.3. Ecologia / Ecosistemes:
Conceptes ecològics (espècie, comunitat, població, biocenosi, biòtop, riquesa, ecosistema,
biosfera, bioma). Factors ambientals. Adaptacions.
Les relacions entre els organismes dels ecosistemes.
L’energia i la producció. Diversos sistemes naturals.
Recuperació dels sistemes naturals.
SUBTEMA 2.4. Vegetació de Catalunya:
Els sistemes naturals de les nosatres comarques.
Tema 3. El medi i la seva conservació SUBTEMA 3.1. Acció de l’home en el medi:
Control antròpic de la biosfera. Problemes ambientals. Alguns exemples d’interès en el món escolar. Gestió ambiental.
SUBTEMA 3.2. Educació ambiental:
Aspectes que el mestre ha de tenir presents per treballar l’educació ambiental. Tipus d’activitats d’educac ió ambiental. Escoles verdes
Tema 4. Ciències de la Terra SUBTEMA 4.1. Dinàmica de la terra.
El sòl. Tipus de roques i la seva formació. Els temps geològic. Fòssils com a eina per determinar el
temps geologic. Formació i diversitat de fòssils.
Estructura i activitat interna de la terra (terratrèmols,
volcans).
SUBTEMA 4.2. La Terra a l’univers.
Eclipsis. Fases de la lluna. Gravetat
Tema 5. Les persones i la salut SUBTEMA 5.1. Funcionament del cos humà
SUBTEMA 5.2. Vida saludable.
Dieta mediterrània (tipus de nutrients, glúcids, lípids,
proteínes, vitamines, fibra, aigua i la seva importancia).
Esport i el seu benefici. Riscs del tabac i l’alcohol
Tema 6. Matèria i Energia SUBTEMA 6.1. Matèria.
Diversitat de materials, propietats i classificació.
Canvis d’estat de la matèria.
Solucions. Mescles. Substancies pures. Separació de mescles. Concepte àcid/base (pluja àcida).
Tema 7. Didàctiques per a l’ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals en Educació Primària SUBTEMA 7.1. Observacions d’elements naturals a l’aula (Càmara Moticam, sensors de so, balances, lupes), pressa de dades, anàlisi i representació mitjançant eines TIC.
SUBTEMA 7.2. PBL i enfoc CTS per a la didàctica de les ciències experimentals en Educació Primària.
SUBTEMA 7.3. El treball en centres i equipaments (Museus, CRARC, parcs, projectes d’escoles, etc).
SUBTEMA 7.4. Valoració i creació de materials didàctics (fitxes d'observació, quaderns de natura, claus dicotòmiques, itineraris de natura, etc).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 3 5
Sessió Magistral
A1
C4
26 45 71
Pràctiques a laboratoris
A1
B1
B3
B5
B7
C4
30 45 75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
B5
C2
C4
5 45 50
Treballs
A1
B1
B3
B7
6 40 46
Pràctiques de camp/sortides
A1
B5
8 12 20
Atenció personalitzada
A1
2 1.5 3.5
 
Proves mixtes
A1
B3
2 10 12
Proves objectives de tipus test
B3
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries L'objectiu d'aquesta mena d'activitats és la d'orientar el treball a fer durant el curs.
Sessió Magistral La finalitat de les sessions magistrals és la de desenvolupar els aspectes teòrics necessaris per tal de justificar els resultats experimentals obtinguts a les sessions de pràctiques de laboratori.
Aquest tipus de sessions tenen una durada de 2 h.
Pràctiques a laboratoris La finalitat de les pràctiques de laboratori és la de fornir els elements necessaris per tal de desenvolupar les sessions magistrals i les sessions de resolució de problemes de manera eficaç.

Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L’objectiu d’aquesta mena de sessions és la de plantejar i resoldre situacions, de caire didàctic, relacionades amb els aspectes teòrics i pràctics desenvolupats a les sessions de classe magistral i de pràctiques a laboratoris. També s'aclariran qüestions de caire teòric.
Aquest tipus de sessions tenen una durada de 2 h.
Treballs Elaboració d'aprenentatge i desenvolupament de tècniques d'observació, comparació, descripció i anàlisi de la natura com a eina personal i pedagògica. Adquisició d'educació ambiental.
Pràctiques de camp/sortides Activitats orientades a la consciència i la comprensió de la natura com a eina educativa.
Atenció personalitzada Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Atenció personalitzada
Descripció
Treball de suport i orientació individualitzada per a l'alumne. Els alumnes podran requerir aquesta atenció via correu electrònic. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1
B1
B3
B5
B7
C4
Consisteixen en el lliurament d'un informe en el qual s'han de resoldre les tasques de laboratori de cada pràctica.
L'informe es realitza en grup i la qualificació obtinguda és conjunta.
20%
Treballs
A1
B1
B3
B7
Recull d'activitats de caire reflexiu i tasques educatives desenvolupades al llarg del curs. 50%
Proves mixtes
A1
B3
Proves on s'avaluarà el contingut tant teòric com pràctic tractat al llarg de l'assignatura 20%
Proves objectives de tipus test
B3
Qüestionari on-line sobre contingut teòric de l'assignatura 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes hauran de presentar-se a la primera convocatòria. En segona convocatòria, en el cas del treball de camp, els alumnes hauran de reformar i millorar la seva activitat seguint les observacions de les professores. En la resta d'activitats d'avaluació, la deficiència es podrà superar mitjançant una prova d'aplicació.

Per tal de superar l'assignatura és obligatori entregar tots els treballs, presentar-se a les proves i assistir a les pràctiques de laboratori. Es tindrà en compte l'actitud de l'alumne al llarg de l'assignatura per tal de modular la nota.

En referència als criteris de correcció lingüística: tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.


Fonts d'informació

Bàsica Jordi Martí, Aprendre ciències a l’educació primària, Graó, 2012
Mercè Izquierdo (coord.), Química a infantil i primària. Una nova mirada, Graó, 2012
Escutia, M., El huerto escolar ecológico, Graó, 2009
Gili, S., Vivint el medi. Recursos per conèixer i interactuar amb l’entorn des de l’educació ambiental, Graó, 2009
Roland W. Scholz, Environmental literacy in Science and Society, Cambridge University Press, 2011
- GÓMEZ, J.; MANSERGAS, J. , Cuentos para hacer visible lo invisible. En busca de la coherencia ambiental. , Edebé, 2011
Rodríguez, F., Los niños, los animales y la naturaleza, EDAF, 2002
Adrian, J., Análisis nutricional de los alimentos, Acribia, 2000
Alais, J.; Linden, G., Food biochemistry, Ellis Horwood, 1991

Complementària Marta Orts, L'Aprenentatge basat en problemes (ABP) : de la teoria a la pràctica : una experiència amb un grup nombrós d'estudiants , Graó, 2011
Fernando Trujillo Sáez, Mihuel Ángel Ariza Pérez, Experiencias educativas en aprendizaje cooperativo, Grupo Editorial Universitario, 2006

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES I/11234105

 
Altres comentaris
En aquesta assignatura es continuaran aspectes i continguts relacionats amb ciències socials i matemàtiques.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent