Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprèn i sap utilitzar els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals ( física, química, biologia i geologia).
Aplica la metodologia científica com un camí per trobar respostes als fonaments habituals estudiats per les ciències experimentals.
Coneix detalladament el currículum escolar de les ciències experimentals.
Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Experimenta amb procediments nous
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
| | B7 |
Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. l'Àrea de coneixement del medi a l'educació primària |
Competències, objectius i continguts del currículum.
Intencionalitat educativa del currículum |
Tema 2. El Món dels éssers vius (Món macroscòpic) |
SUBTEMA 2.1. Biodiversitat / Riquesa i varietat de la vida:
Éssers vius unicel.lulars, pluricel.lulars,
Nivells d’organització dels éssers vius pluricel.lulars.
Regnes en què s’agrupen els éssers vius.
SUBTEMA 2.2. El ritme de la vida:
Cicles diaris i estacionals. Cicles biològics. Explosions demogràfiques. Expansions geogràfiques. Migracions.
SUBTEMA 2.3. Ecologia / Ecosistemes:
Conceptes ecològics (espècie, comunitat, població, biocenosi, biòtop, riquesa, ecosistema,
biosfera, bioma). Factors ambientals. Adaptacions.
Les relacions entre els organismes dels ecosistemes.
L’energia i la producció. Diversos sistemes naturals.
Recuperació dels sistemes naturals.
SUBTEMA 2.4. Vegetació de Catalunya:
Els sistemes naturals de les nosatres comarques. |
Tema 3. Matèria i Energia |
SUBTEMA 3.1. Matèria.
Diversitat de materials, propietats i classificació.
Canvis d’estat de la matèria.
Solucions. Mescles. Substancies pures. Separació de mescles. Concepte àcid/base (pluja àcida).
|
Tema 4. Ciències de la Terra |
SUBTEMA 4.1. Dinàmica de la terra.
El sòl. Tipus de roques i la seva formació. Els temps geològic. Fòssils com a eina per determinar el
temps geològic. Formació i diversitat de fòssils.
Estructura i activitat interna de la terra (terratrèmols, volcans, la tectònica de plaques).
|
Tema 5. Entorn, Tecnologia i Societat |
SUBTEMA 5.1. Introducció del concepte STEM en la didàctica de les ciències experimentals.
SUBTEMA 5.2. Vivència i anàlisi didàctic d'una experiència STEM. |
Tema 6. Les persones i la salut |
SUBTEMA 6.1. Funcionament del cos humà
SUBTEMA 6.2. Vida saludable.
Dieta mediterrània (tipus de nutrients, glúcids, lípids,
proteínes, vitamines, fibra, aigua i la seva importancia).
Esport i el seu benefici. |
Tema 7. Didàctiques per a l’ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals en Educació Primària |
SUBTEMA 7.1. Observacions d’elements naturals a l’aula (Càmara Moticam, sensors de so, balances, lupes), pressa de dades, anàlisi i representació mitjançant eines TIC.
SUBTEMA 7.2. PBL i enfoc CTS per a la didàctica de les ciències experimentals en Educació Primària.
SUBTEMA 7.3. El treball en centres i equipaments (Museus, CRARC, parcs, projectes d’escoles, etc).
SUBTEMA 7.4. Valoració i creació de materials didàctics (fitxes d'observació, quaderns de natura, claus dicotòmiques, itineraris de natura, etc).
SUBTEMA 7.5. Eines d'avaluació en un aprenentatge significatiu: mapa conceptual, rúbrica i V de Gowin. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
3 |
5 |
Sessió Magistral |
|
12 |
45 |
57 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
45 |
75 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
45 |
50 |
Treballs |
|
6 |
40 |
46 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
12 |
20 |
Seminaris |
|
14 |
21 |
35 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
1.5 |
3.5 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
L'objectiu d'aquesta mena d'activitats és la d'orientar el treball a fer durant el curs. |
Sessió Magistral |
La finalitat de les sessions magistrals és la de desenvolupar els aspectes teòrics necessaris per tal de justificar els resultats experimentals obtinguts a les sessions de pràctiques de laboratori.
Aquest tipus de sessions tenen una durada de 2 h.
|
Pràctiques a laboratoris |
La finalitat de les pràctiques de laboratori és la de fornir els elements necessaris per tal de desenvolupar les sessions magistrals i les sessions de resolució de problemes de manera eficaç.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L’objectiu d’aquesta mena de sessions és la de plantejar i resoldre situacions, de caire didàctic, relacionades amb els aspectes teòrics i pràctics desenvolupats a les sessions de classe magistral i de pràctiques a laboratoris. També s'aclariran qüestions de caire teòric.
Aquest tipus de sessions tenen una durada de 2 h.
|
Treballs |
Elaboració d'aprenentatge i desenvolupament de tècniques d'observació, comparació, descripció i anàlisi de la natura com a eina personal i pedagògica. Adquisició d'educació ambiental. |
Pràctiques de camp/sortides |
Activitats orientades a la consciència i la comprensió de la natura com a eina educativa. |
Seminaris |
Sessions de treball a l'aula on s'impartirà el contingut amb metodologies actives. |
Atenció personalitzada |
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Descripció |
Treball de suport i orientació individualitzada per a l'alumne. Els alumnes podran requerir aquesta atenció via correu electrònic.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Consisteixen en el lliurament d'un informe (en diferents formats) en el qual s'han de resoldre les tasques de laboratori de cada pràctica.
L'informe es realitza en grup i/o individualment i la qualificació obtinguda és conjunta.
|
30% |
Treballs |
|
Recull d'activitats de caire reflexiu i tasques educatives desenvolupades al llarg del curs. |
30% |
Proves mixtes |
|
Proves on s'avaluarà el contingut tant teòric com pràctic tractat al llarg de l'assignatura |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per tal de superar l'assignatura en primera convocatòria és obligatori entregar tots els treballs, assistir a les pràctiques de laboratori i obtenir una nota mínima de 5 a la prova escrita. Es tindrà en compte l'actitud de l'alumne al llarg de l'assignatura per tal de modular la nota final. En segona convocatòria, les deficiències es podran superar mitjançant una prova d'aplicació i la nota màxima que es pot obtenir és un 5 en la qualificació final. Es contempla una avaluació (no presencial), a la qual poden acollir-se els i les estudiants que així ho sol·licitin a la coordinadora de l'assignatura entre el dia 4 de setembre i el 24 de setembre de 2017. Després d'aquest termini NO serà possible acollir-se al pla alternatiu. Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada tindran dret a dues convocatòries, exceptuant aquells que hagin abandonat l'avaluació continuada. La nota en segona convocatòria serà com a màxim de 5 punts. Els i les estudiants que no hagin sol·licitat el pla alternatiu dins el termini establert i que no hagin entregat les activitats d'avaluació només podran presentar-se a l'examen de recuperació (Segona convocatòria). Quins alumnes poden acollir-se al pla alternatiu? - Alumnes que presentin un contracte laboral que faci incompatible l'assistència a l'assignatura amb l'horari laboral.- NO s'acceptaran alumnes que al·leguin incompatibilitat horària amb altres assignatures. En referència als criteris de correcció lingüística: tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. D'acord la normativa vigent, en cas de detectar plagis, entenent plagi com l'intent d'engany a un professor/a, l'assignatura quedarà automàticament suspesa sense dret a una segona convocatòria a més de procedir segons normativa de la Universitat Rovira i Virgili a la possible obertura d'expedient. |
Bàsica |
Jordi Martí, Aprendre ciències a l’educació primària, Graó, 2012
Mercè Izquierdo (coord.), Química a infantil i primària. Una nova mirada, Graó, 2012
Escutia, M., El huerto escolar ecológico, Graó, 2009
Gili, S., Vivint el medi. Recursos per conèixer i interactuar amb l’entorn des de l’educació ambiental, Graó, 2009
Roland W. Scholz, Environmental literacy in Science and Society, Cambridge University Press, 2011
- GÓMEZ, J.; MANSERGAS, J. , Cuentos para hacer visible lo invisible. En busca de la coherencia ambiental. , Edebé, 2011
Rodríguez, F., Los niños, los animales y la naturaleza, EDAF, 2002
Adrian, J., Análisis nutricional de los alimentos, Acribia, 2000
Alais, J.; Linden, G., Food biochemistry, Ellis Horwood, 1991
Brent A., Ford, Project Earth Science: Geology, NSTA Press, 2001
|
|
Complementària |
Marta Orts, L'Aprenentatge basat en problemes (ABP) : de la teoria a la pràctica : una experiència amb un grup nombrós d'estudiants , Graó, 2011
Fernando Trujillo Sáez, Mihuel Ángel Ariza Pérez, Experiencias educativas en aprendizaje cooperativo, Grupo Editorial Universitario, 2006
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES I/11234105 |
|
|
Altres comentaris |
En aquesta assignatura es continuaran aspectes i continguts relacionats amb ciències socials i matemàtiques. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|