Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B1 |
Aprender a aprender |
| B3 |
Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación |
| B5 |
Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida |
| B7 |
Tener sensibilización hacia temas medioambientales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C2 |
Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación. |
| C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Comprèn i sap utilitzar els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals ( física, química, biologia i geologia).
Aplica la metodologia científica com un camí per trobar respostes als fonaments habituals estudiats per les ciències experimentals.
Coneix detalladament el currículum escolar de les ciències experimentals.
Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B1 |
Pregunta para aprender y se interesa para aclarar sus dudas.
Comprende los elementos que componen una disciplina.
| | B3 |
Reconoce las limitaciones y puntos débiles en sus procesos y métodos de trabajo.
Experimenta con procedimientos nuevos.
| | B5 |
Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Lleva a cabo su aportación individual en el tiempo previsto y con los recursos disponibles.
| | B7 |
Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
En la toma de decisiones, tiene una consciencia clara de la responsabilidad social y ambiental de la propia profesión.
Comprende la sostenibilidad desde una perspectiva interdisciplinaria, considerando la situación global y los retos que plantea.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C2 |
Utiliza programario para la comunicación off-line: editores de textos, hojas de cálculo y presentaciones digitales.
Utiliza programario para la comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electrónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
| | C4 |
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.
|
tema |
Subtema |
Tema 1. l'Àrea de coneixement del medi a l'educació primària |
Competències, objectius i continguts del currículum.
Intencionalitat educativa del currículum |
Tema 2. El Món dels éssers vius (Món macroscòpic) |
SUBTEMA 2.1. Biodiversitat / Riquesa i varietat de la vida:
Éssers vius unicel.lulars, pluricel.lulars,
Nivells d’organització dels éssers vius pluricel.lulars.
Regnes en què s’agrupen els éssers vius.
SUBTEMA 2.2. El ritme de la vida:
Cicles diaris i estacionals. Cicles biològics. Explosions demogràfiques. Expansions geogràfiques. Migracions.
SUBTEMA 2.3. Ecologia / Ecosistemes:
Conceptes ecològics (espècie, comunitat, població, biocenosi, biòtop, riquesa, ecosistema,
biosfera, bioma). Factors ambientals. Adaptacions.
Les relacions entre els organismes dels ecosistemes.
L’energia i la producció. Diversos sistemes naturals.
Recuperació dels sistemes naturals.
SUBTEMA 2.4. Vegetació de Catalunya:
Els sistemes naturals de les nosatres comarques. |
Tema 3. Matèria i Energia |
SUBTEMA 3.1. Matèria. Propietats i classificació. Teoria cinètica de la matèria. Canvis en la matèria. Solucions. Tècniques de separació de mescles.
SUBTEMA 3.2. Estructura de la matèria. Àtom i partícules subatòmiques. Models atòmics. Sistema periòdic. Enllaç químic.
SUBTEMA 3.2. Energia. Energia, calor i temperatura. Formes de l’energia. Fonts d’energia i impacte ambiental.
|
Tema 4. Ciències de la Terra |
SUBTEMA 4.1. Dinàmica de la terra.
El sòl. Tipus de roques i la seva formació. Els temps geològic. Fòssils com a eina per determinar el
temps geològic. Formació i diversitat de fòssils.
Estructura i activitat interna de la terra (terratrèmols, volcans, la tectònica de plaques).
|
Tema 5. Ciència, Tecnologia i Societat |
SUBTEMA 5.1. Ciència i desenvolupament tecnològic. Tecnologia i desenvolupament social. Sostenibilitat
SUBTEMA 5.2. El concepte STEAM en la didàctica de les ciències experimentals. Fonaments i experiències d’aula.
|
Tema 6. Les persones i la salut |
SUBTEMA 6.1. Funcionament del cos humà
SUBTEMA 6.2. Vida saludable.
Dieta mediterrània (tipus de nutrients, glúcids, lípids,
proteínes, vitamines, fibra, aigua i la seva importancia).
Esport i el seu benefici.
SUBTEMA 6.3. Canvis en l'estil de vida al llarg de la història. |
Tema 7. Didàctiques per a l’ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals en Educació Primària |
SUBTEMA 7.1. Observacions d’elements naturals a l’aula (Càmara Moticam, sensors de so, balances, lupes), pressa de dades, anàlisi i representació mitjançant eines TIC.
SUBTEMA 7.2. PBL i enfoc CTS per a la didàctica de les ciències experimentals en Educació Primària.
SUBTEMA 7.3. El treball en centres i equipaments (Museus, CRARC, parcs, projectes d’escoles, etc).
SUBTEMA 7.4. Valoració i creació de materials didàctics (fitxes d'observació, quaderns de natura, claus dicotòmiques, itineraris de natura, etc).
SUBTEMA 7.5. Eines d'avaluació en un aprenentatge significatiu: mapa conceptual, rúbrica i V de Gowin. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
3 |
5 |
Sesión magistral |
|
12 |
45 |
57 |
Prácticas en laboratorios |
|
30 |
45 |
75 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
5 |
45 |
50 |
Trabajos |
|
6 |
40 |
46 |
Prácticas de campo / salidas |
|
8 |
12 |
20 |
Seminarios |
|
14 |
21 |
35 |
Atención personalizada |
|
2 |
1.5 |
3.5 |
|
Pruebas mixtas |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
L'objectiu d'aquesta mena d'activitats és la d'orientar el treball a fer durant el curs. |
Sesión magistral |
La finalitat de les sessions magistrals és la de desenvolupar els aspectes teòrics necessaris per tal de justificar els resultats experimentals obtinguts a les sessions de pràctiques de laboratori.
Aquest tipus de sessions tenen una durada de 2 h.
|
Prácticas en laboratorios |
La finalitat de les pràctiques de laboratori és la de fornir els elements necessaris per tal de desenvolupar les sessions magistrals i les sessions de resolució de problemes de manera eficaç.
|
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
L’objectiu d’aquesta mena de sessions és la de plantejar i resoldre situacions, de caire didàctic, relacionades amb els aspectes teòrics i pràctics desenvolupats a les sessions de classe magistral i de pràctiques a laboratoris. També s'aclariran qüestions de caire teòric.
Aquest tipus de sessions tenen una durada de 2 h.
|
Trabajos |
Elaboració d'aprenentatge i desenvolupament de tècniques d'observació, comparació, descripció i anàlisi de la natura com a eina personal i pedagògica. Adquisició d'educació ambiental. |
Prácticas de campo / salidas |
Activitats orientades a la consciència i la comprensió de la natura com a eina educativa. |
Seminarios |
Sessions de treball a l'aula on s'impartirà el contingut amb metodologies actives. |
Atención personalizada |
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
descripción |
Treball de suport i orientació individualitzada per a l'alumne. Els alumnes podran requerir aquesta atenció via correu electrònic.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Prácticas en laboratorios |
|
Consisteixen en el lliurament d'un informe (en diferents formats) en el qual s'han de resoldre les tasques de laboratori de cada pràctica.
L'informe es realitza en grup i/o individualment i la qualificació obtinguda és conjunta.
|
30% |
Trabajos |
|
Recull d'activitats de caire reflexiu i tasques educatives desenvolupades al llarg del curs. |
30% |
Pruebas mixtas |
|
Proves on s'avaluarà el contingut tant teòric com pràctic tractat al llarg de l'assignatura |
40% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per tal de superar l'assignatura en primera convocatòria és obligatori entregar tots els treballs, assistir a les pràctiques de laboratori i obtenir una nota mínima de 5 a la prova escrita. Es tindrà en compte l'actitud de l'alumne al llarg de l'assignatura per tal de modular la nota final. En segona convocatòria, les deficiències es podran superar mitjançant una prova d'aplicació i la nota màxima que es pot obtenir és un 5 en la qualificació final. Es contempla una avaluació (no presencial), a la qual poden acollir-se els i les estudiants que així ho sol·licitin a la coordinadora de l'assignatura entre el dia 4 de setembre i el 24 de setembre de 2017. Després d'aquest termini NO serà possible acollir-se al pla alternatiu. Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada tindran dret a dues convocatòries, exceptuant aquells que hagin abandonat l'avaluació continuada. La nota en segona convocatòria serà com a màxim de 5 punts. Els i les estudiants que no hagin sol·licitat el pla alternatiu dins el termini establert i que no hagin entregat les activitats d'avaluació només podran presentar-se a l'examen de recuperació (Segona convocatòria). Quins alumnes poden acollir-se al pla alternatiu? - Alumnes que presentin un contracte laboral que faci incompatible l'assistència a l'assignatura amb l'horari laboral.- NO s'acceptaran alumnes que al·leguin incompatibilitat horària amb altres assignatures. En referència als criteris de correcció lingüística: tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. D'acord la normativa vigent, en cas de detectar plagis, entenent plagi com l'intent d'engany a un professor/a, l'assignatura quedarà automàticament suspesa sense dret a una segona convocatòria a més de procedir segons normativa de la Universitat Rovira i Virgili a la possible obertura d'expedient. |
Básica |
Jordi Martí, Aprendre ciències a l’educació primària, Graó, 2012
Mercè Izquierdo (coord.), Química a infantil i primària. Una nova mirada, Graó, 2012
Escutia, M., El huerto escolar ecológico, Graó, 2009
Gili, S., Vivint el medi. Recursos per conèixer i interactuar amb l’entorn des de l’educació ambiental, Graó, 2009
Roland W. Scholz, Environmental literacy in Science and Society, Cambridge University Press, 2011
- GÓMEZ, J.; MANSERGAS, J. , Cuentos para hacer visible lo invisible. En busca de la coherencia ambiental. , Edebé, 2011
Rodríguez, F., Los niños, los animales y la naturaleza, EDAF, 2002
Adrian, J., Análisis nutricional de los alimentos, Acribia, 2000
Alais, J.; Linden, G., Food biochemistry, Ellis Horwood, 1991
Brent A., Ford, Project Earth Science: Geology, NSTA Press, 2001
|
|
Complementaria |
Marta Orts, L'Aprenentatge basat en problemes (ABP) : de la teoria a la pràctica : una experiència amb un grup nombrós d'estudiants , Graó, 2011
Fernando Trujillo Sáez, Mihuel Ángel Ariza Pérez, Experiencias educativas en aprendizaje cooperativo, Grupo Editorial Universitario, 2006
|
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS MATEMÁTICAS I/11234105 |
|
|
Otros comentarios |
En aquesta assignatura es continuaran aspectes i continguts relacionats amb ciències socials i matemàtiques. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|