DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS EXPERIMENTALES I Código 11234110
Titulación
Grado en Educación Primaria (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
12 Obligatoria Segundo AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Bioquímica y Biotecnología
Coordinador/a
VALLS BAUTISTA, CRISTINA
Correo-e mteresa.novo@urv.cat
cristina.valls@urv.cat
anna.borrull@urv.cat
david.llambrich@urv.cat
Profesores/as
NOVO MOLINERO, MARIA TERESA
VALLS BAUTISTA, CRISTINA
BORRULL RIERA, ANNA
LLAMBRICH ROBERT, DAVID
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/course/view.php?id=24547
Descripción general e información relevante <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;</p><div><br /></div><div>L'assignatura pretén introduir l'alumne en els coneixements bàsics que són propis de les disciplines de les ciències experimentals (física, química, biologia i geologia), coneixements que es necessiten per tal de poder treballar eficaçment l'aspecte didàctic de les ciències experimentals a l'educació primària. </div>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B5 Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida
 B7 Tener sensibilización hacia temas medioambientales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Comprèn i sap utilitzar els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals ( física, química, biologia i geologia).
Aplica la metodologia científica com un camí per trobar respostes als fonaments habituals estudiats per les ciències experimentals.
Coneix detalladament el currículum escolar de les ciències experimentals.
Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Pregunta para aprender y se interesa para aclarar sus dudas.
Comprende los elementos que componen una disciplina.
 B3 Reconoce las limitaciones y puntos débiles en sus procesos y métodos de trabajo.
Experimenta con procedimientos nuevos.
 B5 Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Lleva a cabo su aportación individual en el tiempo previsto y con los recursos disponibles.
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
En la toma de decisiones, tiene una consciencia clara de la responsabilidad social y ambiental de la propia profesión.
Comprende la sostenibilidad desde una perspectiva interdisciplinaria, considerando la situación global y los retos que plantea.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utiliza programario para la comunicación off-line: editores de textos, hojas de cálculo y presentaciones digitales.
Utiliza programario para la comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electrónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
 C4 Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
Tema 1. l'Àrea de coneixement del medi a l'educació primària Competències, objectius i continguts del currículum.
Intencionalitat educativa del currículum
Tema 2. El Món dels éssers vius (Món macroscòpic) SUBTEMA 2.1. Biodiversitat / Riquesa i varietat de la vida:
Éssers vius unicel.lulars, pluricel.lulars,
Nivells d’organització dels éssers vius pluricel.lulars.
Regnes en què s’agrupen els éssers vius.
SUBTEMA 2.2. El ritme de la vida:
Cicles diaris i estacionals. Cicles biològics. Explosions demogràfiques. Expansions geogràfiques. Migracions.
SUBTEMA 2.3. Ecologia / Ecosistemes:
Conceptes ecològics (espècie, comunitat, població, biocenosi, biòtop, riquesa, ecosistema,
biosfera, bioma). Factors ambientals. Adaptacions.
Les relacions entre els organismes dels ecosistemes.
L’energia i la producció. Diversos sistemes naturals.
Recuperació dels sistemes naturals.
SUBTEMA 2.4. Vegetació de Catalunya:
Els sistemes naturals de les nosatres comarques.
Tema 3. Matèria i Energia SUBTEMA 3.1. Matèria. Propietats i classificació. Teoria cinètica de la matèria. Canvis en la matèria. Solucions. Tècniques de separació de mescles.
SUBTEMA 3.2. Estructura de la matèria. Àtom i partícules subatòmiques. Models atòmics. Sistema periòdic. Enllaç químic.
SUBTEMA 3.2. Energia. Energia, calor i temperatura. Formes de l’energia. Fonts d’energia i impacte ambiental.

Tema 4. Ciències de la Terra SUBTEMA 4.1. Dinàmica de la terra.
El sòl. Tipus de roques i la seva formació. Els temps geològic. Fòssils com a eina per determinar el
temps geològic. Formació i diversitat de fòssils.
Estructura i activitat interna de la terra (terratrèmols, volcans, la tectònica de plaques).
Tema 5. Ciència, Tecnologia i Societat SUBTEMA 5.1. Ciència i desenvolupament tecnològic. Tecnologia i desenvolupament social. Sostenibilitat
SUBTEMA 5.2. El concepte STEAM en la didàctica de les ciències experimentals. Fonaments i experiències d’aula.
Tema 6. Les persones i la salut SUBTEMA 6.1. Funcionament del cos humà
SUBTEMA 6.2. Vida saludable.
Dieta mediterrània (tipus de nutrients, glúcids, lípids,
proteínes, vitamines, fibra, aigua i la seva importancia).
Esport i el seu benefici.
SUBTEMA 6.3. Canvis en l'estil de vida al llarg de la història.
Tema 7. Didàctiques per a l’ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals en Educació Primària SUBTEMA 7.1. Observacions d’elements naturals a l’aula (Càmara Moticam, sensors de so, balances, lupes), pressa de dades, anàlisi i representació mitjançant eines TIC.
SUBTEMA 7.2. PBL i enfoc CTS per a la didàctica de les ciències experimentals en Educació Primària.
SUBTEMA 7.3. El treball en centres i equipaments (Museus, CRARC, parcs, projectes d’escoles, etc).
SUBTEMA 7.4. Valoració i creació de materials didàctics (fitxes d'observació, quaderns de natura, claus dicotòmiques, itineraris de natura, etc).
SUBTEMA 7.5. Eines d'avaluació en un aprenentatge significatiu: mapa conceptual, rúbrica i V de Gowin.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A1
2 3 5
Sesión magistral
A1
C4
12 45 57
Prácticas en laboratorios
A1
B1
B3
B5
B7
C4
30 45 75
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1
B5
C2
C4
5 45 50
Trabajos
A1
B1
B3
B7
6 40 46
Prácticas de campo / salidas
A1
B5
8 12 20
Seminarios
A1
B3
C2
C4
14 21 35
Atención personalizada
A1
2 1.5 3.5
 
Pruebas mixtas
A1
B3
2 10 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias L'objectiu d'aquesta mena d'activitats és la d'orientar el treball a fer durant el curs.
Sesión magistral La finalitat de les sessions magistrals és la de desenvolupar els aspectes teòrics necessaris per tal de justificar els resultats experimentals obtinguts a les sessions de pràctiques de laboratori.
Aquest tipus de sessions tenen una durada de 2 h.
Prácticas en laboratorios La finalitat de les pràctiques de laboratori és la de fornir els elements necessaris per tal de desenvolupar les sessions magistrals i les sessions de resolució de problemes de manera eficaç.

Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria L’objectiu d’aquesta mena de sessions és la de plantejar i resoldre situacions, de caire didàctic, relacionades amb els aspectes teòrics i pràctics desenvolupats a les sessions de classe magistral i de pràctiques a laboratoris. També s'aclariran qüestions de caire teòric.
Aquest tipus de sessions tenen una durada de 2 h.
Trabajos Elaboració d'aprenentatge i desenvolupament de tècniques d'observació, comparació, descripció i anàlisi de la natura com a eina personal i pedagògica. Adquisició d'educació ambiental.
Prácticas de campo / salidas Activitats orientades a la consciència i la comprensió de la natura com a eina educativa.
Seminarios Sessions de treball a l'aula on s'impartirà el contingut amb metodologies actives.
Atención personalizada Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Atención personalizada
descripción
Treball de suport i orientació individualitzada per a l'alumne. Els alumnes podran requerir aquesta atenció via correu electrònic. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Prácticas en laboratorios
A1
B1
B3
B5
B7
C4
Consisteixen en el lliurament d'un informe (en diferents formats) en el qual s'han de resoldre les tasques de laboratori de cada pràctica.
L'informe es realitza en grup i/o individualment i la qualificació obtinguda és conjunta.
30%
Trabajos
A1
B1
B3
B7
Recull d'activitats de caire reflexiu i tasques educatives desenvolupades al llarg del curs. 30%
Pruebas mixtas
A1
B3
Proves on s'avaluarà el contingut tant teòric com pràctic tractat al llarg de l'assignatura 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per tal de superar l'assignatura en primera convocatòria és obligatori entregar tots els treballs, assistir a les pràctiques de laboratori i obtenir una nota mínima de 5 a la prova escrita. Es tindrà en compte l'actitud de l'alumne al llarg de l'assignatura per tal de modular la nota final. En segona convocatòria, les deficiències es podran superar mitjançant una prova d'aplicació i la nota màxima que es pot obtenir és un 5 en la qualificació final.

Es contempla una avaluació (no presencial), a la qual poden acollir-se els i les estudiants que així ho sol·licitin a la coordinadora de l'assignatura entre el dia 4 de setembre i el 24 de setembre de 2017. Després d'aquest termini NO serà possible acollir-se al pla alternatiu. Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada tindran dret a dues convocatòries, exceptuant aquells que hagin abandonat l'avaluació continuada. La nota en segona convocatòria serà com a màxim de 5 punts.
Els i les estudiants que no hagin sol·licitat el pla alternatiu dins el termini establert i que no hagin entregat les activitats d'avaluació només podran presentar-se a l'examen de recuperació (Segona convocatòria).
Quins alumnes poden acollir-se al pla alternatiu? - Alumnes que presentin un contracte laboral que faci incompatible l'assistència a l'assignatura amb l'horari laboral.- NO s'acceptaran alumnes que al·leguin incompatibilitat horària amb altres assignatures.
En referència als criteris de correcció lingüística: tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.
D'acord la normativa vigent, en cas de detectar plagis, entenent plagi com l'intent d'engany a un professor/a, l'assignatura quedarà automàticament suspesa sense dret a una segona convocatòria a més de procedir segons normativa de la Universitat Rovira i Virgili a la possible obertura d'expedient.

Fuentes de información

Básica Jordi Martí, Aprendre ciències a l’educació primària, Graó, 2012
Mercè Izquierdo (coord.), Química a infantil i primària. Una nova mirada, Graó, 2012
Escutia, M., El huerto escolar ecológico, Graó, 2009
Gili, S., Vivint el medi. Recursos per conèixer i interactuar amb l’entorn des de l’educació ambiental, Graó, 2009
Roland W. Scholz, Environmental literacy in Science and Society, Cambridge University Press, 2011
- GÓMEZ, J.; MANSERGAS, J. , Cuentos para hacer visible lo invisible. En busca de la coherencia ambiental. , Edebé, 2011
Rodríguez, F., Los niños, los animales y la naturaleza, EDAF, 2002
Adrian, J., Análisis nutricional de los alimentos, Acribia, 2000
Alais, J.; Linden, G., Food biochemistry, Ellis Horwood, 1991
Brent A., Ford, Project Earth Science: Geology, NSTA Press, 2001

Complementaria Marta Orts, L'Aprenentatge basat en problemes (ABP) : de la teoria a la pràctica : una experiència amb un grup nombrós d'estudiants , Graó, 2011
Fernando Trujillo Sáez, Mihuel Ángel Ariza Pérez, Experiencias educativas en aprendizaje cooperativo, Grupo Editorial Universitario, 2006

Recomendaciones

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS MATEMÁTICAS I/11234105

 
Otros comentarios
En aquesta assignatura es continuaran aspectes i continguts relacionats amb ciències socials i matemàtiques.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.