DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES SOCIALS I Codi 11234112
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
PONS ALTES, JOSEP MARIA
GAVALDÀ TORRENTS, ANTONI
Adreça electrònica josepmaria.pons@urv.cat
agusti.agramunt@urv.cat
Professors/es
PONS ALTES, JOSEP MARIA
AGRAMUNT BAYERRI, AGUSTÍ
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura ensenyament i aprenentatge de les Cències Socials I vol aportar una reflexió de la geohistòria del país a partir del quart decenni del segle XX, adequant aquests sabers al currículum per poder incidir en l'excel.lència que es busca per l'alumnat de primària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B9 B9. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Utilitza els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències socials ( història, geografia i altres).
Comprèn la rellevància de les institucions públiques i privades per a una convivència pacífica i plural entre els pobles.
 A2 Aplica metodologies socials com un camí per a trobar resposta als fenòmens habituals de les ciències socials.
Resol problemes aplicant el pensament racional.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Treballa amb eficàcia, de forma autònoma.
 B9 Demostra capacitat d'anàlisi i síntesi en exercicis preparats.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Catalunya als segles XX i XXI. Història, població i economia. Fonts didàctiques.
Didàctica de la Història. Les visites als museus i al patrimoni monumental. Etapes de la història.
Didàctica de la Geografia. El tractament de l'espai a l'educació primària.
Domini del currículum i de la programació didàctica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
10 27 37
Seminaris
B2
10 14 24
Pràctiques a laboratoris
B9
7 6 13
Treballs
B4
C2
4 8 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
B2
5 6 11
Pràctiques de camp/sortides
A2
12 12 24
Pràctiques a través de TIC
C2
4 3 7
Simulació
A1
C4
2 6 8
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
B9
1 1 2
Proves de desenvolupament
A1
B2
B3
B9
C4
4 4 8
Proves pràctiques
B4
C4
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduir a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, tot indicant quins seran els punts forts de desenvolupament.
Sessió Magistral Explicació pautada racional de la geografia i història del país, en perspectiva d'anàlisi de present i de futur. El clima i el relleu es treballaran en coordinació amb l'assignatura Ensenyament i aprenentatge de les ciències experimentals II.
Seminaris Treball seqüencial complementari de les sessions teòriques reforçant les aplicacions didàctiques. Reflexió sobre fonts didàctiques relacionades amb demografia i economia.
Pràctiques a laboratoris Comprensió efectiva del tractament de l'espai a l'Educació Primària. Exercicis adequats als cicles educatius.
Treballs Incidir en l'aprofitament dels documents i les imatges com a font de referència bàsica per una didàctica eficient.
Domini exhaustiu del disseny curricular.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques multi variades: mapes, gràfiques, comentaris de text, comentaris de fonts primàries, etc. Preparació d'una sessió i aplicació amb alumnes d'educació primària.
Pràctiques de camp/sortides Treball de dos eixos rellevants per valorar la potencialitat d'aprenentatges relacionats amb les ciències socials: visita a un camp d'aprenentatge i al Museu d'Història de Catalunya a Barcelona. El tractament de les etapes de la història a partir de diversos referents.
Pràctiques a través de TIC Ús pràctic del moodle.
Simulació Exercitar la capacitat d'empatia per assolir raonaments eficaços i contrastats.
Atenció personalitzada Aclariment de conceptes i ajuda en l'aplicació dels coneixements.

Atenció personalitzada
Descripció
Si algun alumne presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor per tal de fer les adaptacions que calgui. L'atenció personalitzada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'alumnes, i també en les hores de laboratori, aclarint tot tipus de conceptes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B4
C2
Treball amb fonts primàries, enllaçat amb una aplicació pràctica a l'aula i la preparació d'una sessió per alumnes d'educació primària.
Domini exhaustiu del disseny curricular (es reprendrà el supòsit pràctic treballat a l'assignatura Ensenyament i aprenentatge de les ciències experimentals II)
13%
Proves objectives de tipus test
B9
Preguntes tipus test de lectures obligatòries. 12%
Proves de desenvolupament
A1
B2
B3
B9
C4
Prova sintètica i analítica dels continguts treballats a classe. 45%
Proves pràctiques
B4
C4
Exercicis pràctics del tractament de l'espai a l'educació Primària. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits lingüístics mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

Per superar l'assignatura s'ha d'aprovar tant la part teòrica com la part pràctica.

És imprescindible lliurar els treballs per poder aprovar l'assignatura.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació d'una o de les dues parts, i que aleshores les recuperi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica Gavaldà, A, El franquisme, Núm. 71. Col.lecció BC, 1994
AA.DD, Història il.lustrada de Catalunya per a petits i grans . Vols. 1,2, 3 i 4, Ed. 62, 2008
A. Gavaldà; J. Casanovas; A. Macaya, M.À. Ollé, A. Salvat, La fotografia històrica a l’aula: un mitjà per aprendre, El Mèdol, 2008
AA. DD., Didatril de Catalunya, Edigol Ediciones, 2005
Hernández Cardona, F. Xavier, Didáctica de las Ciencias Sociales, geografía e historia, Graó, 2002
Pluckrose, H, Enseñanza y aprendizaje de la historia, MEC/ Morata, 2003
Iturrate, G.; Bardavio, A.; Bou, N.; Pérez, X., Les fonts en les Ciències Socials. Instruments per a l'estudi de les societats, Graó, 1996
Gonzàlez, A., Observació i anàlisi de fonts històriques, Arxiu Nacional de Catalunya, 2009
Solé, J.M. i Solé, Q. (dir.), Història de Catalunya, Edicions 62, 2014

Complementària Feliu, M.; Hernàndez, F.X., Didáctica de la Guerra Civil española, Graó, 2013
Bernardi, P. (ed.), Insegnare storia : guida alla didattica del laboratorio storico, UTET Università, 2006
Trepat, C.; Comes, P., El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales, Graó, 1998
Bale, J., Didáctica de la geografía en la escuela primaria, Morata, 1989
Domínguez Garrido, M.C. (coord.), Didáctica de las Ciencias Sociales para Primaria, Pearson, 2008
Blyth, J., History in primary schools. A practical approach for teachers of 5 to 11 year-old children, Open University Press, 1989
Mestre i Campi, J. (dir.), Enciclopèdia Temàtica Oxford. Vol. 15 "La història i la cultura. El segle XIX . El segle XX", Ed. 62/Difusió Cultural, 2003
Hannoun, Hubert, El niño conquista el medio. Actividades exploradoras en la escuela primaria., Kapelusz, 1977
Friera, F., Didáctica de las Ciencias Sociales, geografía e historia, De la Torre, 1995
, Revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales., ,
Andina, María A. ; Santa Maria, Gerardo A., Aprendizaje de las Ciencias Sociales, El Ateneo, 1986
Figueres, J.M, Història. Batxillerat, Ecir Editorial, 1999
Feliu, M.; Hernàndez, F.X., Enseñar y aprender historia. 12 ideas clave, Graó, 2011
Ferreres, E. i Llorens, J, Història de Catalunya., Santillana, 1995
Graves, N., La enseñanza de la geografía, Morata, 1985
GAVALDÀ, A; PONS, J.M.; GRAU, V.; FERNÁNDEZ, S.; GÜELL, S; PIÑANA, M., "Els valors cooperatius en els alumnes d’educació primària: equitat i responsabilitat en la participació”, Aprendizaje e Interacciones en el aula, Generalitat Valenciana, 2015

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS II/11234111
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES SOCIALS II/11234113

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES I/11234105

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS I/11234110
 
Altres comentaris
El fet que Ciències Socials i Experimentals vagin juntes al currículum d'educació primària a l'Estat espanyol, implica que algunes pràctiques tinguin una relació molt estreta (es coordinarà amb l'assignatura de ciències experimentals el treball sobre clima i relleu). Altrament, el fet de treballar el tractament de l'espai implica que els alumnes disposin d'una bona operativitat per solucionar els exercicis escaients.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent