DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS SOCIALES II Código 11234113
Titulación
Grado en Educación Primaria (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
9 Obligatoria Cuarto 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Historia e Historia del Arte
Coordinador/a
GAVALDÀ TORRENTS, ANTONI
IRIGOYEN ZARAGOZA, ALBERT
PONS ALTES, JOSEP MARIA
Correo-e antoni.gavalda@urv.cat
albert.irigoyen@urv.cat
Profesores/as
GAVALDÀ TORRENTS, ANTONI
IRIGOYEN ZARAGOZA, ALBERT
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura pretén activar en els futurs professionals de Magisteri una visió àmplia de com tractar les diverses disciplines socials a les aules de Primària a través de l'ensenyament-aprenentatge cooperatiu.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Utilitza els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències socials ( història, geografia i altres).
Comprèn la rellevància de les institucions públiques i privades per a una convivència pacífica i plural entre els pobles.
Reconeix l'aportació religiosa al patrimoni cultural
 A2 Aplica metodologies socials com un camí per a trobar resposta als fenòmens habituals de les ciències socials.
Resol problemes aplicant el pensament racional.
Demostra capacitat d'anàlisi i síntesi en exercicis preparats.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Elabora una estratégia realista para resolver el problema.
 B3 Reflexiona sobre las nuevas formas de hacer las cosas.
Busca nuevos procedimientos y métodos para hacer las cosas.
 B4 Hace el trabajo previsto acuerdo con los criterios de calidad dados.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
- Las disciplinas sociales.
- Finalidades de la enseñanza de las ciencias sociales.
- La adquisición de las nociones sociales.
- Métodos y recursos de enseñanza-aprendizaje. Propuestas de actuaciones para los tres ciclos de educación primaria.
- La selección de contenidos. Los conceptos clave.
- La investigación educativa.
- El tratamiento de la cooperación.
- Reflexión sobre la práctica educativa.
- El diseño curricular.
- El trabajo en el aula desde las diversas disciplinas sociales: actividades prácticas.
- Las salidas fuera del aula.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A1
19 20 39
Seminarios
A2
B2
B3
11 35 46
Prácticas en laboratorios
B2
B3
20 15 35
Trabajos
A2
B2
B3
B4
C4
9 40 49
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
B3
B4
11 25 36
Prácticas de campo / salidas
A2
B3
C4
10 5 15
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas de desarrollo
A1
B3
C4
1 0 1
Pruebas prácticas
A2
B2
B3
C4
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Introducció a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, indicant quins seran els punts forts de desenvolupament.
Sesión magistral Reflexió sobre els conceptes essencials de la Didàctica de les Ciències Socials. Explicació pautada de les idees fonamentals de les disciplines socials que han de ser aplicades a l'aula.
Seminarios Formació sobre els problemes socials a resoldre per una professionalització didàctica a través del mètode cooperatiu, tot buscant iniciatives pràctiques.
Prácticas en laboratorios Comprensió efectiva del tractament de les disciplines socials a l'Educació Primària a través del mètode cooperatiu. Exercicis adequats als cicles educatius.
Trabajos Amb metodologia cooperativa:
- Reflexió sobre les Pràctiques Externes i el treball per projectes.
- Domini exhaustiu del disseny curricular.
- El tractament de la literatura científica aplicada a l'aula.
- Formació en valors cooperatius.
- Comentaris de lectures.
- Lligam amb l'entorn proper.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques multivariades.
Prácticas de campo / salidas Preparació i execució real de diverses possibles sortides a l'entorn urbà de Tarragona.
Atención personalizada Aclariment de conceptes i ajuda en l'aplicació dels coneixements.

Atención personalizada
descripción
Si algun alumne presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor per tal de fer les adaptacions que calgui. L'atenció personalitzada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'alumnes, i també en les hores de laboratori i de seminari, aclarint tot tipus de conceptes.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Trabajos
A2
B2
B3
B4
C4
Reflexió sobre les Pràctiques Externes i el treball per projectes. Domini exhaustiu del disseny curricular. El tractament de la literatura científica aplicada a l'aula. Formació en valors cooperatius. Comentaris de lectures. Lligam amb l'entorn proper. Participació a classe. 50%
Pruebas de desarrollo
A1
B3
C4
Prova sintètica i analítica dels continguts treballats a les sessions magistrals. 20%
Pruebas prácticas
A2
B2
B3
C4
Exercicis pràctics del tractament de les ciències socials a l'Educació Primària. 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits lingüístics mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

És imprescindible lliurar tots els treballs establerts i aprovar el conjunt dels treballs (un mínim de 2,5 punts sobre 5). Si no se supera aquesta part, l'assignatura queda suspesa. En el cas de lliurar els treballs en segona convocatòria, es penalitzarà la nota en 1 punt.

Per a superar l'assignatura s'han d'aprovar també cadascun dels tres exàmens.

La segona convocatòria és una prova global dels exàmens de magistral, seminari i laboratori (5 punts) i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. Les notes dels treballs realitzats durant tot el curs són inalterables en aquesta segona convocatòria. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació, i que aprovi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats que són avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fuentes de información

Básica M. FELIU i X. HERNÀNDEZ, 12 ideas clave. Enseñar y aprender historia, Graó, 2011
J. DEAN, Ensenyar història a Primària, Zenobita edicions, 2008
K. EGAN, La comprensión de la realidad en la educación infantil y primaria., Morata, 1991
F.X. HERNÀNDEZ, Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia., Graó, 2002
H. PLUCKROSE, Enseñanza y aprendizaje de la historia, Morata - MEC, 2003
C.A. TREPAT i P. COMES, El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales., ICE-UB / Graó, 1998
A. GAVALDÀ (ed.), L'escola catalana en el context de la renovació eduativa., Fundació d'Estudis Socials Josep Recasens, 2003
A. GAVALDÀ i J.M. PONS (ed.), El tractament de les ciències socials per a l'educació primària, Servei de Publicacions de la URV, 2013
Gavaldà, A. (coord.), El treball cooperatiu: una estratègia d'ensenyar i aprendre des de les ciències socials, Universitat Rovira i Virgili, 2016

Complementaria , Revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, ,
, Revista Cuadernos de Pedagogía , ,
, Revista Investigación en la Escuela., ,
G. ANDOLFATO et al., La Storia: istruzioni per l'uso. Materiali per la formazione di competenze temporali degli studenti, Tecnodid, 2002
C. VIDAL i C. BARBEITO, Construïm la pau, Intermón-Oxfam, 2004
J. BLYTH, History in primary schools. A practical approach for teachers of 5 to 11 year-old children, Open University Press, 1989
M.C. DOMÍNGUEZ GARRIDO (coord)., Didáctica de las Ciencias Sociales para Primaria, Pearson, 2008
H. COOPER, Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria, Morata - MEC, 2002
Gavaldà, A.; Pons, J.M., "Valores sociales invisibles: una investigación sobre la responsabilidad en la participación. Primeros resultados”, Universidad de Extremadura i AUPDCS, 2015
Gavaldà, A.; Pons, J.M.; Grau, V.; Fernández, S.; Güell, Sandra i Piñana, M., "Els valors cooperatius en els alumnes d'educació primària: equitat i responsabilitat en la participació", Generalitat Valenciana, 2015

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS SOCIALES I/11234112
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS EXPERIMENTALES II/11234111


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS SOCIALES I/11234112
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS EXPERIMENTALES II/11234111
ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LAS MATEMÁTICAS II/11234106
 
Otros comentarios
Hi ha una relació directa amb les assignatures de didàctica de les ciències experimentals, en la mesura que aborden també el coneixement del medi.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.