DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DE LA EDUCACIÓN MUSICAL, VISUAL Y PLÁSTICA I Código 11234114
Titulación
Grado en Educación Primaria (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
12 Obligatoria Segundo AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Historia e Historia del Arte
Pedagogía
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERT
Correo-e montserrat.rios@urv.cat
albert.macaya@urv.cat
eloisa.valero@urv.cat
mariafontcalda.vidal@urv.cat
mariacinta.olle@urv.cat
ester.fabregat@urv.cat
eduard.masdeu@urv.cat
Profesores/as
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
MACAYA RUIZ, ALBERT
VALERO ANTÓN, ELOÏSA
VIDAL FUSTER, MARIA FONTCALDA
OLLÉ SABATÉ, MARIA CINTA
FABREGAT MOLNÉ, ESTER
MASDEU YÉLAMOS, EDUARD
Web
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Comprèn els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i socials de les arts.
Coneix el currículum escolar de l'educació artística, en les seves vessants plàstiques, audiovisual i musical.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
 A2 Coneix el currículum escolar de l'educació artística, en les seves vessants plàstiques, audiovisual i musical.
Adquireix recursos per fomentar la participació durant tota la vida en activitats musicals i plàstiques, dins i fora de l'escola.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
 A8 Comprèn els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i socials de les arts.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
 A10 Adquireix recursos per fomentar la participació durant tota la vida en activitats musicals i plàstiques, dins i fora de l'escola.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Comprende los elementos que componen una disciplina.
Tiene una visión de conjunto de las diferentes teorías o metodologías de una asignatura.
Adopta autónomamente las estrategias de aprendizaje en cada situación.
Realiza aportaciones significativas o ciertas innovaciones.
 B3 Reflexiona sobre las nuevas formas de hacer las cosas.
Experimenta con procedimientos nuevos.
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Decide cómo gestiona y organiza el trabajo y el tiempo.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
Reflexiona, revisa y evalúa el proceso de gestión de la información.
 C4 Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
Bloc I: L'educació artística a Primària. 1. Les arts en el context escolar: aspectes específics i interdisciplinarietat en els llenguatges artístics. Vies per a concreció didàctica de projectes artístics integrats a educació primària
2. La recepció estètica en el nen en l'etapa d'educació primària. Els llenguatges estètics com a plasmació d'universos socials i culturals.
3. Escola i diversitat cultural en les arts: Música i formes visuals com a expressió d'herències culturals. Formes contemporànies de fusió cultural
4. Processos, tècniques i recursos per al desenvolupament de projectes artístics integrats a educació visual i plàstica i musical
Bloc II: Educació visual i plàstica i la seva didàctica. 1. L'Educació visual i plàstica en l'educació primària. Estructuració curricular de l'àrea i vies per a la interdisciplinarietat.
2. Les arts visuals com a representació de móns socials i culturals. Art i cultura visual
4. Les arts visuals a l'escola. Etapes en la comprensió de l'univers de les imatges. Principis i estrategies de treball amb l'art a l'escola
5. L'evolució espontània de l'expressió gràfica en el nen en l'etapa de Educació Primària.
6. La naturalesa de l'aprenentatge artístic. Arts visuals, coneixement i transversalitat.
7. Experiencies innovadores en art i educació. Estudi de casos.
Bloc III: Educació musical i la seva didàctica. 1. Llenguatge Musical: Ritme. Melodia. Harmonia i la seva aplicació didàctica
2. Formació Vocal: La veu del Mestre. La veu cantada i la veu parlada. El cos com a instrument. Higiene vocal. Les emocions. La seva aplicació Didàctica.
3. Formació Instrumental: Instrumentarium Orff. Flauta de bec. Agrupacions Instrumentals (Coral/Instrumental). La seva aplicació Didàctica.
4. Música i moviment: Elements del llenguatge de la Dansa tradicional autòctona i d'altres cultures per a l'etapa d'Educació Primària. La seva aplicació Didàctica.
5. Repertori. Treball de repertori referent als següents àmbits: Cançó i obres de Literatura Musical especifiques per a l'etapa d'Educació Primària. Aplicació Didàctica.
6. L'Educació musical en l'educació primària. La practica a les escoles i les demandes de l'Administració. Anàlisi del Currículum en l'àrea d'Educació Musical. Competències pròpies de l'àrea. Estructuració curricular de l'àrea i vies
per a l'interdisciplinarietat.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
6 6 12
Sesión magistral
A1
A10
C3
24 48 72
Prácticas en laboratorios
A8
B1
B3
B4
C3
58 48 106
Trabajos
A2
A10
B3
B4
C3
C4
24 60 84
Atención personalizada
18 0 18
 
Pruebas mixtas
A1
A10
C4
8 0 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias presentació dels continguts de la materia, introducció als aspectes curriculars de l'educació visual i plàstica i l'educació musical, emmarcament de la materia en el context escolar la professió docent
Sesión magistral presentació de temes al grup amb supert visual i/o sonor.
Prácticas en laboratorios desenvolupament de propostes pràctiques a les aules específiques d'educació visual i plàstica i música. reflexió sobre casos, disseny i debat de situacions didàctiques en educació artística (musical i visual/plàstica)
Trabajos realització, seguiment i avaluació de treballs sobre els continguts de la matèria
Atención personalizada seguiment individualitzat o en petits grups del treball de l'alumne

Atención personalizada
descripción
seguiment individualitzat o en petits grups del treball de l'alumne

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Trabajos
A2
A10
B3
B4
C3
C4
realització de treballs pràctics a l'aula específica (visual i plàstica, música)

realització de treballs escrits entorn dels temes de la materia
33%

33%
Pruebas mixtas
A1
A10
C4
proves de preguntes curtes i/o de desenvolupament de temes 33%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

el bloc${1}i e${1}i${1}ensenyament/aprenentatge de la música ${1}ii el bloc${1}i ensenyament/aprenentatge de l'educació visual i plàstica${1}i son el 50% per cent, cadascun, de la matèria ensenyament/aprenentatge de l'educació musical, visual i plàstica. Per aprovar la matèria cal tenir aprovades les dos parts que la composen.

per al bloc ${1}iensenyament/aprenentatge de l'educació visual i plàstica, ${1}ila via ordinaria d'avaluació requereix una asitencia habitual a un 80% de les classes. Cas de no comptar amb l'assitencia referida, l'avaluació sera per la via d'alumnes no assitents que es detalla més endavant.

l'avaluació per la via ordinaria es concreta en un examen per als temes teòrics, un conjunt de treballs pràctics i un dossier de recapitulació, reflexió i ampliació dels continguts de l'assignatura, tipus "portafoli". Cadascun d'aquest elemets d'avaluació compta un 33% del total. No s'estableixen requisits per a fer la mitja (p.e., aprovar els blocs d'avaluació amb una nota mínima) però sí és preceptiu fer/lliurar els tres elements d'avaluació: examen, treballs i dossier. En el cas de les tasques que es proposin com a treballs en grup, es pot establir una proporció de nota individual ponderada pels companys de grup.

Per als treballs pràctics, s'establiran unes dates de lliurament. Atès que la cooperació i la posta en comú son aspectes essencials de la metodologia emprada, no respectar els terminis perjudica la marxa del grup classe. Els alumnes que incompleixin els terminis per als lliuraments tres vegades passaràn a considerar-se no assistents i hauràn de ser avaluatas per la via d'alumnes no assitents.

Es proposaran treballs optatius, d'aprofundiment, que en cap cas poden repercutir negativament en la nota.

Els alumnes no assistents han de presentar els treballs pràctics i realitzar un examen sobre els aspectes desenvolupats al llarg del curs, tant a les sessions teòriques com a les de seminari i laboratori. No han de lliurar el dossier.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fuentes de información

Básica , cançoner SCIC 1-2, SCIC i CLIVIS publicacions, barcelona
, el galop, danses catalanes i jocs dansats, altafulla, generalitat de Catalunya, barcelona

Acaso, M. (2009): La Educación artística no son manualidades : nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Madrid : Los Libros de la Catarata, cop.

Acaso, M. ,  Belver, M. ,  Nuere, S. , Moreno, M. C. ,  Ávila, N. (2011): Didáctica de las artes y la cultura visual. Madrid: Akal

Adams, E. (2007): My square mille. Cardiff: Design Comission for Wales

AAVV (2007): La educación artística en la escuela. Barcelona: Graó

Balada, M. (1999): Educació visual i plàstica. Eds. 62, Barcelona

Bosch, E. (2009): Un lloc anomenat escola. Barcelona: Graó

Calaf, R. (coord.) (2003) Arte para todos : miradas para enseñar y aprender el patrimonio ; Coordinadora: Roser Calaf Masachs. Gijon; Trea

Chalmers, F. Graeme (2003): Arte, educación y diversidad cultural . Barcelona, Paidós

Efland, A. (2004): Arte y Cognición. Barcelona: Octaedro Editorial

Efland, A. D., FREEDMAN, K., STUHR, P. (2003): La educación en el arte posmoderno. Paidós, Barcelona.

Eisner, E. W. (1995): Educación de la visión artística. paidós, Barcelona.

Eisner, E. W. (2004): El arte y la creación de la mente. Paidós, Barcelona

Fontal, O., i Calaf, R. (coords.) (2004): Comunicación educativa del patrimonio . Gijon; Trea

Fontal, O., i Calaf, R. (coords.) (2006): miradas al patrimonio. Gijon; Trea

Gardner, H. (1990): Arte, mente y cerebro. Paidós, Barcelona

Gardner, H. (1996): Educación artística y desarrollo humano. Paidós,

Barcelona.

Hargreaves, J. (1994): Infancia y educación artística. Morata, Madrid.

Hernandez, F. (2010): Educación y cultura visual. Octaedro, Barcelona.

Hernández, F. (2007): Espigador@s de la Cultura Visual. Otra narrativa para la educación de las artes visuales. Barcelona, Octaedro

Huerta, R. (1995): Art i Educació. Universitat de València

JUANOLA, R. , et alt. (1999): Art, cultura, educació : idees actuals entorn de l'educació artística . Lleida, ICE de la Univestitat de Lleida.

JUANOLA, R., CALBÓ, M. I VALLÈS, J. (2006): Educació del patrimoni visions interdisciplinàries arts, cultures, ambient Girona, Documenta universitaria.

Lowenfeld, V., i Brittain, L. W. (2008): Desarrollo de la capacidad intelectual y creativa. Madrid: Síntesis

Marin, R. (coord.)(2003): Didáctica de la educación artística. Madrid: Pearson,.

Mathews, J. (2002): El arte de la infancia y la adolescencia. Barcelona: Paidós.

Parsons, M. J. (2002): Como entendemos el arte. Barcelona: Paidós

Pringle, E. (2002): The role of artists in sites for learning. Londres: Arts Council

urlgrafia

transversalia

www.transversalia.net

boletin educart

http://www.ub.edu/boletineducart/boletineducart

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Tarragona

http://mamtpedagogic.altanet.org/

Servei pedagògic del Museu Nacional d’Art de Catalunya

http://www.mnac.es/serveis/ser_esc_programes.jsp?lan=001

Servei pedagògic del Museo Centro de Arte Reina Sofia

http://www.museoreinasofia.es/s-educacion/educacion.php

Servei pedagògic de la Fundació Miró

http://www.bcn.fjmiro.cat/

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Nova Iork

http://www.moma.org/education/

web de Caixafòrum

http://obrasocial.lacaixa.es/centros/caixaforumbcn_ca.html

xtec escola oberta, àrea de visual i plàstica

http://www.xtec.net/recursos/plastica/index.htm

Complementaria

Recomendaciones


 
Otros comentarios
INFORMACIÓ RELLEVANT: A/PRIMERA CONVOCATÒRIA Aquesta convocatòria té dues modalitats d'avaluació: 1-La via ordinària amb ACP (Avaluació Continuada Presencial) que implica: a) comptar amb una assistència presencial mínima del 80% de les sessions del període docent. b) haver realitzat unes activitats pràctiques obligatòries en unes dates concretes (de les quals s'avisarà oportunament). En aquest cas, la nota final es calcularà sumant les diferents parts considerades durant tot el procés d'ensenyament-aprenentatge, essent requisit indispensable que en la prova mixta i en la prova pràctica s'hagi obtingut una nota mínima de 5 sobre 10. 2-La via extraordinària amb ANP (Avaluació No Presencial) que implica: L'elecció per part de l'alumne/a, d'aquesta via d'avaluació, implica que no es poden seguir els criteris anteriors; aleshores l'alumne/a haurà de sol·licitar per escrit, acollir-se a aquesta via d'avaluació extraordinària (ANP) al coordinador i professors d'aquesta assignatura, esmentant les causes que no li permeten acollir-se a l'anterior avaluació i que només podran ser: obligacions laborals, motius de salut i/o discapacitat (amb presentació de la justificació que s'escaigui). Aquesta sol·licitud es presentarà en les dues primeres setmanes de classe, i podrà ser acceptada o no. En aquest cas el càlcul de la nota final es realitzarà igual que en l'Avaluació Continuada Presencial, però donat el caràcter col·lectiu d'algunes parts pràctiques de l'assignatura, que exigeixen obligatòriament col·lectivitat, nomes seran ponderades la meitat del pes adjudicat, si l'alumne/a les lliure i/o exposa de manera individual. B/SEGONA CONVOCATÒRIA De no comptar amb l'assistència suficient o de no superar l'avaluació de l'assignatura, l'alumne/a podrà anar a una segona convocatòria posterior presentant, aquelles parts no superades o activitats realitzades en les sessions no assistides. Observacions: 1-En referència als criteris de correcció lingüística, tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. 2-No s'admetrà l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d’obligat compliment per part de l’estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.