DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ MUSICAL, VISUAL I PLÀSTICA II Codi 11234115
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERT
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.rios@urv.cat
albert.macaya@urv.cat
mariacinta.mata@urv.cat
montserrat.ras@urv.cat
montserrat.canela@urv.cat
Professors/es
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
MACAYA RUIZ, ALBERT
MATA BALLESTÉ, MARIA CINTA
RAS MALLORQUÍ, MONTSERRAT
CANELA GRAU, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i socials de les arts.
Coneix el currículum escolar de l'educació artística, en les seves vessants plàstiques, audiovisual i musical.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
 A2 Coneix el currículum escolar de l'educació artística, en les seves vessants plàstiques, audiovisual i musical.
Adquireix recursos per fomentar la participació durant tota la vida en activitats musicals i plàstiques, dins i fora de l'escola.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
 A8 Comprèn els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i socials de les arts.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
 A10 Adquireix recursos per fomentar la participació durant tota la vida en activitats musicals i plàstiques, dins i fora de l'escola.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B3 Troba nous mètodes per fer les coses
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
Bloc I: L'educació artística a Primària. 1. Les arts en el context escolar: aspectes específics i interdisciplinarietat en els llenguatges artístics. Vies per a concreció didàctica de projectes artístics integrats a educació primària
2. Processos, tècniques i recursos per al desenvolupament de projectes artístics integrats a educació visual i plàstica i musical
Bloc II: Educació visual i plàstica i la seva didàctica. 1. L'Educació visual i plàstica en l'educació primària. Estructuració curricular de l'àrea i vies per a l'interdisciplinarietat.
2. Les arts visuals a l'escola

Bloc III: Educació musical i la seva didàctica. 1. L'Educació musical en l'educació primària. La practica a les escoles i les demandes de l'Administració. Anàlisi del Currículum en l'àrea d'Educació Musical. Competències pròpies de l'àrea. Estructuració curricular de l'àrea i vies
per a l'interdisciplinarietat.
2. Música i moviment, Llenguatge Musical, Formació Instrumental, Formació Vocal.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A1
A10
C3
6 10 16
Pràctiques a laboratoris
A8
B1
B3
B4
C3
6 10 16
Treballs
A2
A10
B3
B4
C3
C4
6 10 16
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries presentació dels continguts de la materia, introducció als aspectes interdisciplinars de l'educació visual i plàstica i l'educació musical.
Sessió Magistral presentació de temes al grup amb supert visual i/o sonor.
Pràctiques a laboratoris desenvolupament de propostes pràctiques a les aules específiques d'educació visual i plàstica i música. reflexió sobre casos, disseny i debat de situacions didàctiques en educació artística (musical i visual/plàstica)
Treballs realització, seguiment i avaluació de treballs de caracter interdiscipinar a partir de temes o problemes
Atenció personalitzada seguiment del treball autònom de l'alumne, individualment o en petits grups.

Atenció personalitzada
Descripció
seguiment individualitzat del treball de l'alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
A10
B3
B4
C3
C4
realització de treballs pràctics a l'aula específica (visual i plàstica, música)

realització de treballs escrits entorn dels temes de la materia
33%

33%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

AAVV (2007): La educación artística en la escuela. Barcelona: Graó

 

Balada, M. (1999): Educació visual i plàstica. Eds. 62, Barcelona

 

Balada, M., i Juanola, R. (1984): L’ Educació Visual a l’ Escola. Eds. 62,

Barcelona.

 

Bosch, E. (1998): El plaer de mirar. El museu del visitant. Actar, Barcelona.

 

Calaf, R. (coord.) (2003) Arte para todos : miradas para enseñar y aprender el patrimonio ; Coordinadora: Roser Calaf Masachs. Gijon; Trea

 

Chalmers, F. Graeme (2003): Arte, educación y diversidad cultural . Barcelona, Paidós

 

Efland, A. D. (2002): Una historia de la educación del arte. Paidós, Barcelona.

Efland, A. (2004):   Arte y Cognición.  Barcelona: Octaedro Editorial

Efland, A. D., FREEDMAN, K., STUHR, P. (2003): La educación en el arte posmoderno. Paidós, Barcelona.

Eisner, E. W. (1995): Educación de la visión artística. paidós, Barcelona.

 

Eisner, E. W. (2004): El arte y la creación de la mente. Paidós, Barcelona

 

Fontal, O., i Calaf, R.  (coords.) (2004): Comunicación educativa del patrimonio . Gijon; Trea

 

Fontal, O., i Calaf, R.  (coords.) (2006): miradas al patrimonio. Gijon; Trea

 

Gardner, H. (1990): Arte, mente y cerebro. Paidós, Barcelona

 

Gardner, H. (1996): Educación artística y desarrollo humano. Paidós,

Barcelona.

 

Hargreaves, J. (1994): Infancia y educación artística. Morata, Madrid.

 

Hernandez, F. (2000): Educación y cultura visual. Octaedro, Barcelona.

 

Hernández, F., i Jodar, A. (1991): ¿Que es la educación artística? Barcelona: Sendai.

 

Huerta, R. (1995): Art i Educació. Universitat de València

 

IRRSAE piemont (1996a): Educació Artística. Propostes didàctiques. Vic, Eumo.

I.R.R. S. A. E. Piemont (1996b): Educació artística. Actualització científica. Barcelona: Eds. 62,

 

JUANOLA, R. , et alt. (1999): Art, cultura, educació : idees actuals entorn de l'educació artística . Lleida, ICE de la Univestitat de Lleida.

 

JUANOLA, R., CALBÓ, M. I VALLÈS, J. (2006): Educació del patrimoni visions interdisciplinàries arts, cultures, ambient  Girona, Documenta universitaria.

 

Lowenfeld, V., i Brittain, L. W. (2008): Desarrollo de la capacidad intelectual y creativa. Madrid: Síntesis

 

Marin, R.  (coord.)(2003): Didáctica de la educación artística. Madrid: Pearson,.

 

Mathews, J. (2002): El arte de la infancia y la adolescencia. Barcelona: Paidós.

 

Parsons, M. J. (2002): Como entendemos el arte. Barcelona: Paidós

 

 

 

urlgrafia

 

transversalia

www.transversalia.net

boletin educart

http://www.ub.edu/boletineducart/boletineducart

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Tarragona

http://mamtpedagogic.altanet.org/

Servei pedagògic del Museu Nacional d’Art de Catalunya

http://www.mnac.es/serveis/ser_esc_programes.jsp?lan=001

Servei pedagògic del Museo Centro de Arte Reina Sofia

http://www.museoreinasofia.es/s-educacion/educacion.php

Servei pedagògic de la Fundació Miró

http://www.bcn.fjmiro.cat/

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Nova Iork

http://www.moma.org/education/

web de Caixafòrum

http://obrasocial.lacaixa.es/centros/caixaforumbcn_ca.html

xtec escola oberta, àrea de visual i plàstica

http://www.xtec.net/recursos/plastica/index.htm

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent