DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ MUSICAL, VISUAL I PLÀSTICA II Codi 11234115
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERT
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Adreça electrònica enriqueta.barniol@urv.cat
montserrat.rios@urv.cat
albert.macaya@urv.cat
eloisa.valero@urv.cat
montserrat.canela@urv.cat
sergio.quinonero@urv.cat
Professors/es
BARNIOL TERRICABRAS, ENRIQUETA
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
MACAYA RUIZ, ALBERT
VALERO ANTÓN, ELOÏSA
CANELA GRAU, MONTSERRAT
QUIÑONERO ORTUÑO, SERGIO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i socials de les arts.
Coneix el currículum escolar de l'educació artística, en les seves vessants plàstiques, audiovisual i musical.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
 A2 Coneix el currículum escolar de l'educació artística, en les seves vessants plàstiques, audiovisual i musical.
Adquireix recursos per fomentar la participació durant tota la vida en activitats musicals i plàstiques, dins i fora de l'escola.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
 A8 Comprèn els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i socials de les arts.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
 A10 Adquireix recursos per fomentar la participació durant tota la vida en activitats musicals i plàstiques, dins i fora de l'escola.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B3 Troba nous mètodes per fer les coses
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
Bloc I: L'educació artística a Primària. 1. Les arts en el context escolar: aspectes específics i interdisciplinarietat en els llenguatges artístics. Vies per a concreció didàctica de projectes artístics integrats a educació primària
2. Processos, tècniques i recursos per al desenvolupament de projectes artístics integrats a educació visual i plàstica i musical
Bloc II: Educació visual i plàstica i la seva didàctica. 1. L'Educació visual i plàstica en l'educació primària. Estructuració curricular de l'àrea i vies per a l'interdisciplinarietat.
2. Les arts visuals a l'escola

Bloc III: Educació musical i la seva didàctica. 1. L'Educació musical en l'educació primària. La practica a les escoles i les demandes de l'Administració. Anàlisi del Currículum en l'àrea d'Educació Musical. Competències pròpies de l'àrea. Estructuració curricular de l'àrea i vies
per a l'interdisciplinarietat.
2. Música i moviment, Llenguatge Musical, Formació Instrumental, Formació Vocal.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A1
A10
C3
6 10 16
Pràctiques a laboratoris
A8
B1
B3
B4
C3
6 10 16
Treballs
A2
A10
B3
B4
C3
C4
6 10 16
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries presentació dels continguts de la materia, introducció als aspectes interdisciplinars de l'educació visual i plàstica i l'educació musical.
Sessió Magistral presentació de temes al grup amb supert visual i/o sonor.
Pràctiques a laboratoris desenvolupament de propostes pràctiques a les aules específiques d'educació visual i plàstica i música. reflexió sobre casos, disseny i debat de situacions didàctiques en educació artística (musical i visual/plàstica)
Treballs realització, seguiment i avaluació de treballs de caracter interdiscipinar a partir de temes o problemes
Atenció personalitzada seguiment del treball autònom de l'alumne, individualment o en petits grups.

Atenció personalitzada
Descripció
seguiment individualitzat del treball de l'alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
A10
B3
B4
C3
C4
Recerca de referents i recursos per a l'elaboració del projecte artísitic. Tractament del tema escollit a les arts visuals i musicals, recursos aplicables al propi projecte creatiu.

planificació i elaboració d'un projecte artísitic entorn d'un tema triat pels alumnes que desenvolupi de forma creativa les possibiliats dels llenguatges musical i visual.

Elaboració i presentació davant el grup-classe d'una proposta didàctica centrada en les arts visuals i musicals sobre el tema triat per al projecte artísitc interdisciplinar.

25%




50%



25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

L'avaluació serà continua i constarà d'una nota global amb les aportacions dels dosblocs: Ensenyament i aprenentatge de la música i de l'educació visual plàstica. Per superar la matèria hauran d'estar tots dos aprovats.

Donat el caràcter pràctic dels blocs que conformen la matèria, les classes pràctiques són presencials, amb una assistència mínima del 80%.

Prèvia a la nota final de la matèria, cada bloc establirà una recuperació parcial. Per optar a la recuperació s'estableix un requisit, assistir al 80% de les sessions pràctiques.

Cas de no comptar amb l'assistència suficient es perdrà el dret a l'avaluació continuada i caldrà anar a una segona convocatòria consistent en un examen dels continguts del bloc corresponent.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica

Acaso, M. (2009): La Educación artística no son manualidades : nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Madrid : Los Libros de la Catarata, cop.

Acaso, M. , Belver, M. , Nuere, S. , Moreno, M. C. , Ávila, N. (2011): Didáctica de las artes y la cultura visual. Madrid: Akal

Adams, E. (2007): My square mille. Cardiff: Design Comission for Wales

Alsina, P. Et alt. ( ): 7 ideas clave. La competencia cultural y artística. Barcelona: Graó

AAVV (2007): La educación artística en la escuela. Barcelona: Graó

Balada, M. (1999): Educació visual i plàstica. Eds. 62, Barcelona

Bosch, E. (2009): Un lloc anomenat escola. Barcelona: Graó

Chalmers, F. Graeme (2003): Arte, educación y diversidad cultural . Barcelona, Paidós

Efland, A. (2004): Arte y Cognición. Barcelona: Octaedro Editorial

Efland, A. D., FREEDMAN, K., STUHR, P. (2003): La educación en el arte posmoderno. Paidós, Barcelona.

Eisner, E. W. (1995): Educación de la visión artística. paidós, Barcelona.

Glaver, J. (   ): Niños compositores (4 a 14 años). Barcelona: Graó

Gardner, H. (1996): Educación artística y desarrollo humano. Paidós,

Barcelona.

Hargreaves, J. (1994): Infancia y educación artística. Morata, Madrid.

Hernandez, F. (2010): Educación y cultura visual. Octaedro, Barcelona.

Hernández, F. (2007): Espigador@s de la Cultura Visual. Otra narrativa para la educación de las artes visuales. Barcelona, Octaedro

JUANOLA, R. , et alt. (1999): Art, cultura, educació : idees actuals entorn de l'educació artística . Lleida, ICE de la Univestitat de Lleida.

JUANOLA, R., CALBÓ, M. I VALLÈS, J. (2006): Educació del patrimoni visions interdisciplinàries arts, cultures, ambient Girona, Documenta universitaria.

Marin, R. (coord.)(2003): Didáctica de la educación artística. Madrid: Pearson,.

Mathews, J. (2002): El arte de la infancia y la adolescencia. Barcelona: Paidós.

Parsons, M. J. (2002): Como entendemos el arte. Barcelona: Paidós

Pringle, E. (2002): The role of artists in sites for learning. Londres: Arts Council

urlgrafia

transversalia

www.transversalia.net

boletin educart

http://www.ub.edu/boletineducart/boletineducart

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Tarragona

http://mamtpedagogic.altanet.org/

Servei pedagògic del Museu Nacional d’Art de Catalunya

http://www.mnac.es/serveis/ser_esc_programes.jsp?lan=001

Servei pedagògic del Museo Centro de Arte Reina Sofia

http://www.museoreinasofia.es/s-educacion/educacion.php

Servei pedagògic de la Fundació Miró

http://www.bcn.fjmiro.cat/

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Nova Iork

http://www.moma.org/education/

web de Caixafòrum

http://obrasocial.lacaixa.es/centros/caixaforumbcn_ca.html

xtec escola oberta, àrea de visual i plàstica

http://www.xtec.net/recursos/plastica/index.htm

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent