DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) GESTIÓ DE RECURSOS I ORGANITZACIÓ EN EDUCACIÓ FÍSICA Codi 11234204
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
DUCH GAVALDA, IGNASI
Adreça electrònica ignasi.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH GAVALDA, IGNASI
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura optativa és una de les que se integren en la Menció en Educació Física. Els temes que es tracten permetran a l’alumnat adquirir els coneixements específics per a poder impartir docència en educació física en l’etapa de Primària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 A12 Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació primària i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments teòrics de la l'educació física i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'educació física en l'educació primària.
 A2 Coneix els fonaments teòrics de la l'educació física i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
Determina el vertader sentit que ha de tenir l'educació física en l'educació primària.
Determina cada un dels aspectes que integren l'educació física en l'etapa de l'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'educació física en l'educació primària.
Elabora les propostes de programació adequades en l'educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 A10 Determina el vertader sentit que ha de tenir l'educació física en l'educació primària.
Determina cada un dels aspectes que integren l'educació física en l'etapa de l'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'educació física en l'educació primària.
Elabora les propostes de programació adequades en l'educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 A12 Determina el vertader sentit que ha de tenir l'educació física en l'educació primària.
Determina cada un dels aspectes que integren l'educació física en l'etapa de l'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Dirigeix reunions amb eficàcia
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Els objectius del projecte aconsegueixen involucrar a l’ equip
Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’ execució del projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn les idees bàsiques de programes de ràdio o televisió
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
Tema 1.- El departament d’educació física 1.1. Estructura funcional.
1.1.1. Organització dels mitjans materials.
1.1.2. Documentació i investigació.
1.2. La figura del cap del departament.
1.2.1. Perfil curricular del professor d’educació física.
1.2.2. Àrees d’especialització del professorat.
1.3. Organització interna de l’esport.
1.4. El departament i l’esport.
1.4.1. La funció educativa de l’esport.
1.4.2. Organització de les pràctiques esportives dins del currículum.
1.5. Tipus de competicions i maneres d’organitzar-les.
1.6 Normativa escolar
1.6.1. Marc educatiu estatal.
1.6.2. Marc educatiu de l’autonomia catalana.
1.6.3. Instruccions de començament de curs.
Tema 2.- Instal•lacions, equipament i material 2.1. Necessitats d’espais per a l’activitat física.
2.1.1. Ús escolar.
2.1.2. Ús extraescolar.
2.2. Tipologia dels espais esportius.
2.2.1. Espais convencionals (coberts, descoberts i auxiliars).
2.2.2. Espais no convencionals.
2.2.3. Espais singulars.
2.3. Manteniment i conservació de les instal•lacions esportives.
2.4. Material esportiu.
2.4.1. Classificació (fix, mòbil, petit material).
2.4.2. Gestió del material (control, dotació i reposició, ús i manteniment).
2.4.3. Adaptació del material (reutilització, construcció i ús no convencional).
2.5. Normes generals d’utilització per als usuaris.
2.6. Gestió i organització.
Tema 3.- Relació del centre amb altres institucions.

3.1. El paper de les institucions.
3.1.1. L’educació física com a part del sistema educatiu.
3.1.2. Organismes promotors d’activitat física fora del marc escolar.
3.2. La implicació dels municipis en l’oferta d’activitats físiques.
3.2.1. Breu recorregut històric dels últims anys.
3.2.2. Programes d’activitats físiques en els municipis.
3.2.3. Pla català d’esport a l’escola.
3.3. La ciutat com a generadora de recursos per a l’educació física.
3.3.1. La ciutat educadora.
3.3.2. Tipus d’activitats que es poden oferir.
3.4. Els Consells Esportius.
3.4.1. Organització i funcions.
3.4.2. Gestió del consell esportiu.
3.4.3. El Consell Esportiu de Tarragonès.
3.4.4.Propostes experimentades sobre adaptacions reglamentàries.
Tema 4.- Les tecnologies de l'aprenentatge i el coneixement (TAC) a l'educació física 4.1. Recursos de gestió
4.2. Recursos didàctics
4.3. Noves tendències d’aplicació

Tema 5.- Organització d'activitats escolars fora del centre i esdeveniments esportius al centre educatiu. 6.1. Normativa per a sortides escolars.
6.2. Organització de sortides escolars.
6.3. Organització d'esdeveniments esportius escolars.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
A10
A12
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
A10
B1
14 14 28
Seminaris
A1
A2
A10
A12
B1
B2
B5
B6
B7
C2
16 24 40
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i dels temes que la componen
Sessió Magistral Classes expositives per part del professorat i que l'alumnat haurà de complementar amb lectures i exercicis diversos.

Participació activa, intervenció y reflexió ajustada a la temàtica tractada per part de l'alumnat.
Seminaris Realització de treballs pràctics a l'aula específica.
Exposició de treballs teòrics de cada grup amb l'aplicació pràctica corresponent als companys.
Atenció personalitzada Per qualsevol consulta relacionada amb l'assignatura s'atendrà al despatx del professorat en hores d'atenció a l'alumnat prèvia cita telemàtica.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Atenció personalitzada
Descripció
Per qualsevol consulta relacionada amb l'assignatura s'atendrà al despatx del professorat en hores d'atenció a l'alumnat prèvia cita telemàtica. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A1
A2
A10
A12
B1
B2
B5
B6
B7
C2
Realització de treballs pràctics (individuals i en grup)

90%
Altres  

Participació activa a les sessions pràctiques. L'assistència a les classes és obligatòria donat el caràcter pràctic de l'assignatura, amb un mínim d'assistència del 80%.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Criteris de correcció lingüística: Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

- D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

- Les tasques recuperades en 2ª oportunitat tindran com a nota màxima un 5.

- L'alumne que no segueixi l'avaluació continuada s'avaluarà d'un examen i un treball del contingut de tota l'assignatura.

- Si un alumne no assisteix a classe el dia que es realitza una activitats d'avaluació d'aula (exposició, disseny de sessió, debat, pràctica...), aquesta no podrà ser recuperada i quedarà suspesa, excepte en aquelles circumstàncies i condicions que especifica normativa acadèmica URV.

- Les tasques no presentades dins el termini establert no seran avaluades i la tasca quedarà suspesa sense possibilitat de recuperar-se.

- L'assistència a classe ha d'estar aprovada per poder fer la mitjana amb les proves pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica Rebolleda, A, Instalaciones deportivas. Conceptos básicos sobre instalaciones cubiertas en los centros educativos, , Barcelona: Apuntes INDE,1991
, Ley orgànica 1/1990, de 03 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. Boletín Oficial del Estado. 04 de octubre de 1990, núm. 238., ,
, Ley orgànica 9/1995, de 20 de noviembre, de Participación, Evaluación y Gobierno de los Centros Docentes. Boletín Oficial del Estado, 21 de noviembre de 1995, núm. 278., ,
, Ley orgànica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Educación. Boletín Oficial del Estado. 24 de diciembre de 2002, núm. 307., ,
, Ley orgànica 2/2006, de 03 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado. 04 de mayo de 2006, núm. 106., ,
Generalitat de Catalunya , Decret 142/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. 29 de juny de 2007, núm. 4915., ,
Secretaria Gral de l'Esport, Pla Català d’Esport a l’Escola., , Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2005
Carranza, M.; Bantula, J.; Busto, C, 11 propostes per a l’educació física, , Barcelona: Graó, 1990
Gimeno, Saturnino y Pérez Ramírez, M. Carmen , El juego: riqueza motriz y pedagógica, , Tarragona: UT Revista científica de Educación 1995
Gimeno, Saturnino y Marqués, Luis, La justificada presencia de las enseñanzas deportivas en las clases de educación física y en las actividades extraescolares, , Actas del XX Congreso Nacional de Educación Física
Santos, M.y Sicilia Camacho, A, Actividades físicas extraescolares. Una propuesta alternativa, , Barcelona: INDE, 1998
Secretaria Gral de l'Esport, Adaptacions reglamentàries d’esports d’equip en esport escolar, , Barcelona: Generalitat de Catalunya,2000
Consell Esportiudel Tarragonès, Diferents propostes per afavorir la pràctica d’esports d’equip en esport escolar, , Tarragona: Consell Esportiu de Tarragonès, 2000

Complementària Cagigal, J.M, Cultura intelectual y cultura física, , Buenos Aires.: Kapelusz,1978
Blázquez, Domingo, Iniciación a los deportes de equipo, , Barcelona: Martínez Roca,1986
Litwin, J. , Organización de campeonatos deportivos, , Buenos Aires: Stadium,1973
Anònim, Edificis escolars: l’hora de l’adaptació, , Barcelona: Dept d’Ensenyament de la Generalitat d
Lacasa, P. , Aprender en la escuela, aprender en la calle, , Madrid: Visor, 1994
Ortega, E.; Camps, A.; Lagardera, F. , Deporte y municipio, , Barcelona: Joventut i societat, 1985
Burriel, J.C., Polítiques esportives municipals a la província de Barcelona, , Barcelona: Diputació de Barcelona,1990
Carranza, M.; Batalla, A, Barcelona i l’educació física al món educatiu, , Barcelona: Ajuntament, Àrea d'Ed.,1990
Ajuntament de Barcelona, La ciutat educadora, , Barcelona: Regidoria de Publicacions, 1990
Generalitat de Catalunya , Decret 143/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. 29 de juny de 2007, núm. 4915., ,
Generalitat de Catalunya , Ordre EDU/221/2007, de 29 de juny, per la qual s’estableixen els principis generals que s’han de tenir en compte per l’aplicació de l’article 4.4 del Decret 142/2007, de 26 de juny, pel qual s’estable, ,
M.E.C., PISA 2006. Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos de la OCDE. Informe Espanyol, , Madrid: Stria Gral Técnica. Publicaciones,2007
Bengtsson, A , Parques y campos de juego para niños, , Barcelona: Blume, 1973
Galera, A, Gestión del material en las instalaciones deportivas, , Cuadernos técnicos UNIESPORT Andalucía nº 13.
Chaves, R. , Módulos-tipo para construcciones deportivas escolares, , Madrid: D.N.E.F. y D.,1974
Merino Mandly, Antonio, Planificación y organización de actividades, , Madrid: Aetide, 1982
Newman, W.H., Programación, organización y control, , Bilbao: Deusto, 1978
Anònim, Edificis escolars: l’hora de l’adaptació , , Bcn: D. d’Enseny Gnralt 1988

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I/11234108

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent