DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) FORMACIÓ VOCAL I AUDITIVA Codi 11234205
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.rios@urv.cat
Professors/es
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura vol oferir una descoberta de l’aparell fonador i de la importància de la seva correcta utilització en el món professional de l’especialista en educació musical.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Determina el sentit vertader que ha de tenir l'educació musical en l'educació primària.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Experimenta amb procediments nous
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
Elements generals La veu humana
Els registres
La personalitat vocal
El cos com a instrument
La veu i la comunicació
Higiene vocal
La respiració Introducció al funcionament respiratori
Inspiració amb la panxa i el tòrax
La respiració abdominal
La mandíbula ( la boca oberta)
Relaxament de la mandíbula
Ritmes diferents de la respiració
Badalls
Treball amb els llavis
Sons tinguts i lligats
Sons curts: atacs
Sons i moviments corporals
La veu Les cordes vocals. La respiració
L’aparell fonador
Treball dels ressonadors
L’articulació
La frase musical: l’afinació i el ritme
Les emocions
Repertori Obres escrites per veus iguals i veus mixtes d’arreu del món i d’autor

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A10
B1
B3
B5
C1
C4
C6
22 50 72
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves orals
A10
B1
B3
B5
C1
C4
C6
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es realitzaran exercicis pràctics on cal una gran participació de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà una orientació personalitzada per tal d'orientar a l'alumne devant possibles problemes vocals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A10
B1
B3
B5
C1
C4
C6
es posarà una nota de curs valorant la participació de l'alumne i els resultats d'aprenentatge 40%
Proves orals
A10
B1
B3
B5
C1
C4
C6
Es realitzarà una prova oral on l'alumne haurà de poder cantar la seva veu ( soprano, contralt, tenor o baix) formant part d'un quartet, trio o duo vocal.
També haurà de saber cantar cànons i melodies d'una certa dificultat amb musicalitat i bon gust
60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Helmut Lips, Introducció a la tècnica vocal , Edicions e l'Orfeo Lleidatà,
Louis-Jacques Rondeleux , Trouver sa voix, Editions Seuil,
Antonio Juvarra, Il canto e le sue tecniche, Edicions Ricordi,
, , ,
varis, L'esquitx, cançoners, Dinsic,

Complementària , , ,
, , ,
Jacques Bonhomme, La voix énergie instrument de nos émotions., Editions Dangles,
Jean Abitbol, L'odyssée de la voix, Robert Laffont editeur, Paris 2005
, , ,

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana un treball pràctic continuat i regular
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent