DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) RECURSOS PER ATENDRE LA DIVERSITAT A PRIMÀRIA Codi 11234206
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
VIVES GARCIA, MARIA
Adreça electrònica maria.vives@urv.cat
Professors/es
VIVES GARCIA, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta matèria oferix una aproximació al món de la diversitat així com els recursos amb els quals compta l'escola per atendre aquesta diversitat a l'etapa de l'educació primària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 A6 Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
 A7 Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social. Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per a una ciutadania activa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix els principis, els fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
 A6 Coneix els principis, els fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Analitza críticament les aprotacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
 A7 Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
1. El paper dels i de les mestres en la tasca educativa amb alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu
2. Recursos per atendre la diversitat a l'etapa d'educació primària 2.1. Recursos organitzatius de centre i aula
2.2. Recursos curriculars. El Pla indivisdualitzat.
2.3. Recursos metodològics
2.4. Professionals i serveis per atendre la diversitat
3. Materials i recursos per atendre la diversitat a l'aula 3.1. Les noves tecnologies aplicades a l'atenció de la diversitat de l'alumnat.
3.2. Llibres i materials adaptats

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A6
A7
B1
C5
14 14 28
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
B2
B3
C5
12 6 18
Treballs
B1
B4
B5
C2
C3
C4
C5
2 10 12
Presentacions / exposicions
B5
B6
C2
C3
C4
C5
1 5 6
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A7
B2
B3
C3
C4
C5
1 5 6
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves mixtes
A4
A6
A7
B3
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, els seus continguts i mètodes d'avaluació
Sessió Magistral Presentació dels continguts conceptuals de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi de documents audiovisuals, lectures i comentaris d'articles.
Donada una situació concreta, buscar possibles alternatives d'intervenció educativa
Treballs Treball d'aprofundiment d'un tema de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Presentació oral amb suport power point d'algun tema sobre el qual els alumnes hagin fet un exercici d'aprofundiment
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Carpeta on es reculliran totes les activitats pràctiques de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat sobre temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B1
B4
B5
C2
C3
C4
C5
Treball d'aprofundiment dels continguts de l'assignatura. Es valorarà qualitat de la informació, innovació de la mateixa i esperit crític i pràctic 20%
Presentacions / exposicions
B5
B6
C2
C3
C4
C5
Presentació oral amb suport power point d'algun aspecte del treball d'aprofundiment que hagin realitzat els/les alumnes 15%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A7
B2
B3
C3
C4
C5
Recull dels exercicis realitzats a les pràctiques de l'asignatura 15%
Proves mixtes
A4
A6
A7
B3
C4
Examen dels continguts de l'assignatura 45%
Altres  

Autoavaluació

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les activitats d'avaluació especificades tenen repercussió en la qualificació final i per tant s'han de realitzar.

Per aprovar l'assignatura han d'estar totes aprovades. Si es fa recuperació d'algun dels apartats d'avaluació, la nota no podrà ser superior a l'aprovat.

Si hi ha algun alumne/a amb alguna necessitat educativa pot adreçar-se al professor/a de l'assignatura per tal de consensuar, si s'escau, les adaptacions pertinents.


Fonts d'informació

Bàsica Almadiz, M.M. i altres, Com ens ho fem? Propostes per educar en la diversitat, , Edit. Graó
Alberico, J.J., Educar en la diversidad, 1991, Buño
Cardona, M.C., Diversidad y educación inclusiva, 2005, Pearson
Pujolàs, P., Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d'aprenentatge cooperatiu a l'aula, 2003, EUMO
Riart, j. (Coord), Manual de tutoría y atención a la diversidad, 2007, Pirámide
Arnaiz, P., Educación Inclusiva: una escuela para todos, 2003, Aljibe

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent