Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana. |
| A6 |
Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida. |
| A7 |
Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social. Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per a una ciutadania activa. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Coneix els principis, els fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
| | A6 |
Coneix els principis, els fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Analitza críticament les aprotacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
| | A7 |
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
| | B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
1. El paper dels i de les mestres en la tasca educativa amb alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu |
1.1. La importància de les actituds davant la diversitat.
1.2. Prefessionals i serveis per atendre la diversitat.
1.3. La coordinació docent |
2. Recursos per atendre la diversitat a l'etapa d'educació primària |
2.1. Recursos organitzatius de centre i aula
2.2. Recursos curriculars. El Pla indivisdualitzat.
2.3. Recursos metodològics
|
3. Materials i recursos per atendre la diversitat a l'aula |
3.1. Les noves tecnologies aplicades a l'atenció de la diversitat de l'alumnat.
3.2. Llibres i materials adaptats |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
14 |
14 |
28 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
6 |
18 |
Treballs |
|
2 |
10 |
12 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
5 |
6 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
5 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, els seus continguts i mètodes d'avaluació
|
Sessió Magistral |
Presentació dels continguts conceptuals de l'assignatura.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi de documents audiovisuals, lectures i comentaris d'articles.
Donada una situació concreta, buscar possibles alternatives d'intervenció educativa |
Treballs |
Treball d'aprofundiment d'un tema de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral amb suport power point d'algun tema sobre el qual els alumnes hagin fet un exercici d'aprofundiment |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Carpeta on es reculliran totes les activitats pràctiques de l'assignatura |
Atenció personalitzada |
Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat sobre temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura |
Descripció |
Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat sobre temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treball d'aprofundiment dels continguts de l'assignatura. Es valorarà qualitat de la informació, innovació de la mateixa i esperit crític i pràctic |
25% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació oral amb suport power point d'algun aspecte del treball d'aprofundiment que hagin realitzat els/les alumnes |
10% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Recull dels exercicis realitzats a les pràctiques de l'asignatura |
15% |
Proves mixtes |
|
Examen dels continguts de l'assignatura |
45% |
Altres |
|
Autoavaluació |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Totes les activitats d'avaluació especificades tenen repercussió en la qualificació final i per tant s'han de realitzar. Per aprovar l'assignatura han d'estar totes aprovades. Les pràctiques són presencials i obligatòries (80%). En casos excepcional cal parlar amb el professor/a. Si es fa recuperació d'algun dels apartats d'avaluació, la nota no podrà ser superior a l'aprovat. Si hi ha algun alumne/a amb alguna necessitat educativa pot adreçar-se al professor/a de l'assignatura per tal de consensuar, si s'escau, les adaptacions pertinents. |
Bàsica |
Almadiz, M.M. i altres, Com ens ho fem? Propostes per educar en la diversitat, , Edit. Graó
Alberico, J.J., Educar en la diversidad, 1991, Buño
Cardona, M.C., Diversidad y educación inclusiva, 2005, Pearson
Pujolàs, P., Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d'aprenentatge cooperatiu a l'aula, 2003, EUMO
Riart, j. (Coord), Manual de tutoría y atención a la diversidad, 2007, Pirámide
Arnaiz, P., Educación Inclusiva: una escuela para todos, 2003, Aljibe
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|