Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana. |
| A6 |
Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida. |
| A7 |
Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social. Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per a una ciutadania activa. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Coneix els principis, els fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
| | A6 |
Coneix els principis, els fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Analitza críticament les aprotacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
| | A7 |
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
| | B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
1. El paper dels i de les mestres en la tasca educativa amb alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu |
1.1. La importància de les actituds davant la diversitat.
1.2. Prefessionals i serveis per atendre la diversitat.
1.3. La coordinació docent |
2. Recursos per atendre la diversitat a l'etapa d'educació primària |
2.1. Recursos organitzatius de centre i aula
2.2. Recursos curriculars. El Pla indivisdualitzat.
2.3. Recursos metodològics
|
3. Materials i recursos per atendre la diversitat a l'aula |
3.1. Les TIC aplicades a l'atenció de la diversitat de l'alumnat.
3.2. Llibres, recursos i materials adaptats per atendre la diversitat de l'alumnat |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
14 |
14 |
28 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
6 |
18 |
Treballs |
|
2 |
10 |
12 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
5 |
6 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
5 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, els seus continguts i mètodes d'avaluació
|
Sessió Magistral |
Presentació dels continguts conceptuals de l'assignatura.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi de documents audiovisuals, lectures i comentaris d'articles.
Donada una situació concreta, buscar possibles alternatives d'intervenció educativa |
Treballs |
Treball d'aprofundiment d'un tema de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral amb suport power point d'algun tema sobre el qual els alumnes hagin fet un exercici d'aprofundiment |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Carpeta on es reculliran totes les activitats pràctiques de l'assignatura |
Atenció personalitzada |
Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat sobre temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura |
Descripció |
Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat sobre temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treball d'aprofundiment dels continguts de l'assignatura. Es valorarà qualitat de la informació, innovació de la mateixa i esperit crític i pràctic |
25% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació oral amb suport power point d'algun aspecte del treball d'aprofundiment que hagin realitzat els/les alumnes |
10% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Recull dels exercicis realitzats a les pràctiques de l'asignatura |
15% |
Proves mixtes |
|
Examen dels continguts de l'assignatura |
45% |
Altres |
|
Autoavaluació |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Totes les activitats d'avaluació especificades tenen repercussió en la qualificació final i per tant s'han de realitzar. Per aprovar l'assignatura han d'estar totes aprovades. Les pràctiques són presencials i obligatòries (80%). En casos excepcional cal parlar amb el professor/a. Si es fa recuperació d'algun dels apartats d'avaluació, la nota no podrà ser superior a l'aprovat. Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Almadiz, M.M. i altres, Com ens ho fem? Propostes per educar en la diversitat, , Edit. Graó
Alberico, J.J., Educar en la diversidad, 1991, Buño
Cardona, M.C., Diversidad y educación inclusiva, 2005, Pearson
Pujolàs, P., Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d'aprenentatge cooperatiu a l'aula, 2003, EUMO
Riart, j. (Coord), Manual de tutoría y atención a la diversidad, 2007, Pirámide
Arnaiz, P., Educación Inclusiva: una escuela para todos, 2003, Aljibe
European Agency for Developement in Special Needs Education, Educación Inclusiva y prácticas eficaces en el aula, 2003, Denmark
Casanova, Mª. A. , La educación inclusiva; un modelo de futuro, 2011, Wolters Kluwer
Macarulla, I. Saiz, M. (Coord), Bones pràctiques d'escola inclusiva. La inclusió de l'alumnat amb discapacitat: un repte, una necessitat, 2009, Graó
Elboj, C. I Altres, Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación , 2005, Graó
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|