DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) RECURSOS PER ATENDRE LA DIVERSITAT A PRIMÀRIA Codi 11234206
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
Adreça electrònica joseluis.lazaro@urv.cat
silvia.molina@urv.cat
Professors/es
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
MOLINA ROLDAN, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta matèria ofereix una visió dels recursos amb els quals compta l'escola per atendre la diversitat de l'alumnat a l'etapa de l'educació primària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 A6 Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix els principis, els fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
 A6 Coneix els principis, els fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Analitza críticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
1. El paper dels i de les mestres en la tasca educativa amb alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu 1.1. El perfil del mestre d'educació especial (atenció a la diversitat).
1.2. Professionals i serveis per atendre la diversitat.
1.3. La coordinació docent.
2. Estratègies i recursos per atendre la diversitat a l'etapa d'educació primària. 2.1. Estratègies organitzatives de centre i d'aula.
2.2. Recursos curriculars: el pla individualitzat.
2.3. Recursos metodològics.
3. Materials i recursos per atendre la diversitat a l'aula 3.1. L'adaptació de recursos i materials per atendre la diversitat de l'alumnat
4. La inclusió digital. 4.1. L'accessibilitat en l'ús de la tecnologia.
4.2. Materials i recursos digitals per atendre la diversitat de l'alumnat.
4.3. Les tecnologies digitals com a compensadores de les dificultats de l'alumnat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A6
11 5 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B2
B6
10 8 18
Presentacions / exposicions
B6
C2
C3
2 8 10
Treballs
B5
B6
C2
C3
3 10 13
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves objectives de tipus test
A4
A6
C3
2 12 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, els seus continguts i mètodes d'avaluació
Sessió Magistral Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi de documents audiovisuals, lectures i comentaris d'articles.
Resolució de casos pràctics.
Presentacions / exposicions Presentació oral dels continguts i de les conclusions dels treballs realitzats durant l'assignatura.
Treballs Realització d'un treball teòric pràctic vinculat a l'anàlisi de la pràctica i del context escolar.
Atenció personalitzada Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat sobre temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat sobre qualsevol aspecte relacionat amb l'assignatura. joseluis.lazaro@urv.cat monica.sanroma@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B2
B6
Resolució de casos pràctics i comentaris de documents 20%
Presentacions / exposicions
B6
C2
C3
Presentació oral de les conclusions dels treballs realitzats durant l'assignatura. 10%
Treballs
B5
B6
C2
C3
Treball teòrico-pràctic a partir de l'anàlisi del context escolar 40%
Proves objectives de tipus test
A4
A6
C3
Prova teòrico-pràctica 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria


Cal superar totes les parts de l'assignatura per separat per a aprovar la matèria.

Les activitats superades en segona convocatòria obtindran una qualificació máxima de 5 sobre 10.


Fonts d'informació

Bàsica Macarulla, I. Saiz, M. (Coord), Bones pràctiques d'escola inclusiva. La inclusió de l'alumnat amb discapacitat: un repte, una necessitat, 2009, Graó
Casanova, Mª. A. , La educación inclusiva; un modelo de futuro, 2011, Wolters Kluwer
Almadiz, M.M. i altres, Com ens ho fem? Propostes per educar en la diversitat, , Edit. Graó
Alberico, J.J., Educar en la diversidad, 1991, Buño
Cardona, M.C., Diversidad y educación inclusiva, 2005, Pearson
Pujolàs, P., Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d'aprenentatge cooperatiu a l'aula, 2003, EUMO
Riart, j. (Coord), Manual de tutoría y atención a la diversidad, 2007, Pirámide
European Agency for Developement in Special Needs Education, Educación Inclusiva y prácticas eficaces en el aula, 2003, Denmark
Ainscow, M., Developing inclusive education systems: what are the leversfor change?, 2005, Journal of Educational Change, núm. 6,
XTEC, Índex per a la inclusió, 2015, http://www.xtec.cat/monografics/inclusio/index.htm
GENCAT, Les altes capacitats: detecció i actuació en l'àmbit educatiu , 2015, http://ensenyament.gencat.cat/ca/departament/publi
GENCAT, El TDAH: detecció i actuació en l'àmbit educatiu, 2015, http://ensenyament.gencat.cat/ca/departament/publi
GENCAT, De l’escola inclusiva al sistema inclusiu, 2015, http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/de

Complementària Lázaro, JL.; Estebanell, M. & Tedesco JC, Inclusión y cohesión social en una sociedad digital, RUSC. Universities And Knowledge Society Journal, 12(2), 44-58, 2015

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent