Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana. |
| A6 |
Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Coneix els principis, els fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
| | A6 |
Coneix els principis, els fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Analitza críticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
1. El paper dels i de les mestres en la tasca educativa amb alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu |
1.1. El perfil del mestre d'educació especial (atenció a la diversitat).
1.2. Professionals i serveis per atendre la diversitat.
1.3. La coordinació docent. |
2. Estratègies i recursos per atendre la diversitat a l'etapa d'educació primària. |
2.1. Estratègies organitzatives de centre i d'aula.
2.2. Recursos curriculars: el pla individualitzat.
2.3. Recursos metodològics.
|
3. Materials i recursos per atendre la diversitat a l'aula |
3.1. L'adaptació de recursos i materials per atendre la diversitat de l'alumnat |
4. La inclusió digital. |
4.1. L'accessibilitat en l'ús de la tecnologia.
4.2. Materials i recursos digitals per atendre la diversitat de l'alumnat.
4.3. Les tecnologies digitals com a compensadores de les dificultats de l'alumnat. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
11 |
5 |
16 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
8 |
18 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
8 |
10 |
Treballs |
|
3 |
10 |
13 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
1 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
12 |
14 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, els seus continguts i mètodes d'avaluació
|
Sessió Magistral |
Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi de documents audiovisuals, lectures i comentaris d'articles.
Resolució de casos pràctics. |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral dels continguts i de les conclusions dels treballs realitzats durant l'assignatura. |
Treballs |
Realització d'un treball teòric pràctic vinculat a l'anàlisi de la pràctica i del context escolar. |
Atenció personalitzada |
Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat sobre temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura |
Descripció |
Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat sobre qualsevol aspecte relacionat amb l'assignatura.
joseluis.lazaro@urv.cat
monica.sanroma@urv.cat
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Resolució de casos pràctics i comentaris de documents |
20% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació oral de les conclusions dels treballs realitzats durant l'assignatura. |
10% |
Treballs |
|
Treball teòrico-pràctic a partir de l'anàlisi del context escolar |
40% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova teòrico-pràctica |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal superar totes les parts de l'assignatura per separat per a aprovar la matèria.
Les activitats superades en segona convocatòria obtindran una qualificació máxima de 5 sobre 10. |
Bàsica |
Macarulla, I. Saiz, M. (Coord), Bones pràctiques d'escola inclusiva. La inclusió de l'alumnat amb discapacitat: un repte, una necessitat, 2009, Graó
Casanova, Mª. A. , La educación inclusiva; un modelo de futuro, 2011, Wolters Kluwer
Almadiz, M.M. i altres, Com ens ho fem? Propostes per educar en la diversitat, , Edit. Graó
Alberico, J.J., Educar en la diversidad, 1991, Buño
Cardona, M.C., Diversidad y educación inclusiva, 2005, Pearson
Pujolàs, P., Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d'aprenentatge cooperatiu a l'aula, 2003, EUMO
Riart, j. (Coord), Manual de tutoría y atención a la diversidad, 2007, Pirámide
European Agency for Developement in Special Needs Education, Educación Inclusiva y prácticas eficaces en el aula, 2003, Denmark
Ainscow, M., Developing inclusive education systems: what are the leversfor change?, 2005, Journal of Educational Change, núm. 6,
XTEC, Índex per a la inclusió, 2015, http://www.xtec.cat/monografics/inclusio/index.htm
GENCAT, Les altes capacitats: detecció i actuació en l'àmbit educatiu , 2015, http://ensenyament.gencat.cat/ca/departament/publi
GENCAT, El TDAH: detecció i actuació en l'àmbit educatiu, 2015, http://ensenyament.gencat.cat/ca/departament/publi
GENCAT, De l’escola inclusiva al sistema inclusiu, 2015, http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/de
|
|
Complementària |
Lázaro, JL.; Estebanell, M. & Tedesco JC, Inclusión y cohesión social en una sociedad digital, RUSC. Universities And Knowledge Society Journal, 12(2), 44-58, 2015
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|