DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) RECURSOS PARA ATENDER LA DIVERSIDAD EN PRIMARIA Código 11234206
Titulación
Grado en Educación Primaria (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Pedagogía
Coordinador/a
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
Correo-e joseluis.lazaro@urv.cat
silvia.molina@urv.cat
Profesores/as
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
MOLINA ROLDAN, SILVIA
Web
Descripción general e información relevante Aquesta matèria ofereix una visió dels recursos amb els quals compta l'escola per atendre la diversitat de l'alumnat a l'etapa de l'educació primària.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 A6 Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B5 Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Coneix els principis, els fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
 A6 Coneix els principis, els fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Analitza críticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Recoje la información significativa que necesita para resolver los problemas partiendo de datos y no sólo de opiniones subjetivas y sigue un método lógico de análisis de la información.
Sigue un método lógico para identificar las causas de un problema y no quedarse con los síntomas.
 B5 Identifica los objetivos colectivos del grupo con los suyos propios.
Colabora en la definición, organización y distribución de las tareas del grupo.
Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Redacta documentos con el formato, contenido, estructura, corrección lingüística, registro adecuado e ilustra conceptos utilizando correctamente las convenciones: formatos, títulos, pies, leyenda,...
Sus presentaciones están debidamente preparadas, utilizando estrategias para presentar y llevar a cabo sus presentaciones orales (ayudas audiovisuales, mirada, voz, gesto, control de tiempo,...).
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utiliza programario para la comunicación off-line: editores de textos, hojas de cálculo y presentaciones digitales.
Utiliza programario para la comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electrónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.

Contenidos
tema Subtema
1. El papel de los maestros y maestras en la tarea educativa con alumnado con necesidades específicas de soporte educatiu 1.1. La importancia de las actitudes delate la diversidad.
1.2. Prefesionales y servcicios para atender la diversidad.
1.3. La coordinación docente
2. Estratègies i recursos per atendre la diversitat a l'etapa d'educació primària. 2.1. Estratègies organitzatives de centre i d'aula.
2.2. Recursos curriculars: el pla individualitzat.
2.3. Recursos metodològics.
3. Materials i recursos per atendre la diversitat a l'aula 3.1. L'adaptació de recursos i materials per atendre la diversitat de l'alumnat
4. La inclusió digital. 4.1. L'accessibilitat en l'ús de la tecnologia.
4.2. Materials i recursos digitals per atendre la diversitat de l'alumnat.
4.3. Les tecnologies digitals com a compensadores de les dificultats de l'alumnat.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A4
A6
11 5 16
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
B2
B6
10 8 18
Presentaciones/exposiciones
B6
C2
C3
2 8 10
Trabajos
B5
B6
C2
C3
3 10 13
Atención personalizada
2 1 3
 
Pruebas objetivas de tipo test
A4
A6
C3
2 12 14
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura, els seus continguts i mètodes d'avaluació
Sesión magistral Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Anàlisi de documents audiovisuals, lectures i comentaris d'articles.
Resolució de casos pràctics.
Presentaciones/exposiciones Presentació oral dels continguts i de les conclusions dels treballs realitzats durant l'assignatura.
Trabajos Realització d'un treball teòric pràctic vinculat a l'anàlisi de la pràctica i del context escolar.
Atención personalizada Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat sobre temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura

Atención personalizada
descripción
Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat sobre qualsevol aspecte relacionat amb l'assignatura. joseluis.lazaro@urv.cat monica.sanroma@urv.cat

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
B2
B6
Resolució de casos pràctics i comentaris de documents 20%
Presentaciones/exposiciones
B6
C2
C3
Presentació oral de les conclusions dels treballs realitzats durant l'assignatura. 10%
Trabajos
B5
B6
C2
C3
Treball teòrico-pràctic a partir de l'anàlisi del context escolar 40%
Pruebas objetivas de tipo test
A4
A6
C3
Prova teòrico-pràctica 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria


Cal superar totes les parts de l'assignatura per separat per a aprovar la matèria.

Les activitats superades en segona convocatòria obtindran una qualificació máxima de 5 sobre 10.


Fuentes de información

Básica Macarulla, I. Saiz, M. (Coord), Bones pràctiques d'escola inclusiva. La inclusió de l'alumnat amb discapacitat: un repte, una necessitat, 2009, Graó
Casanova, Mª. A. , La educación inclusiva; un modelo de futuro, 2011, Wolters Kluwer
Almadiz, M.M. i altres, Com ens ho fem? Propostes per educar en la diversitat, , Edit. Graó
Alberico, J.J., Educar en la diversidad, 1991, Buño
Cardona, M.C., Diversidad y educación inclusiva, 2005, Pearson
Pujolàs, P., Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d'aprenentatge cooperatiu a l'aula, 2003, EUMO
Riart, j. (Coord), Manual de tutoría y atención a la diversidad, 2007, Pirámide
European Agency for Developement in Special Needs Education, Educación Inclusiva y prácticas eficaces en el aula, 2003, Denmark
Ainscow, M., Developing inclusive education systems: what are the leversfor change?, 2005, Journal of Educational Change, núm. 6,
XTEC, Índex per a la inclusió, 2015, http://www.xtec.cat/monografics/inclusio/index.htm
GENCAT, Les altes capacitats: detecció i actuació en l'àmbit educatiu , 2015, http://ensenyament.gencat.cat/ca/departament/publi
GENCAT, El TDAH: detecció i actuació en l'àmbit educatiu, 2015, http://ensenyament.gencat.cat/ca/departament/publi
GENCAT, De l’escola inclusiva al sistema inclusiu, 2015, http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/de

Complementaria Lázaro, JL.; Estebanell, M. & Tedesco JC, Inclusión y cohesión social en una sociedad digital, RUSC. Universities And Knowledge Society Journal, 12(2), 44-58, 2015

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.