DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) DANSA: LA MÚSICA EN MOVIMENT Codi 11234209
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DOMINGO BELANDO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mcarmen.domingo@urv.cat
Professors/es
DOMINGO BELANDO, MARIA DEL CARMEN
Web http://http://didacmus.blogspot.com.es/
Descripció general i informació rellevant Es desenvolupa l’expressió corporal (des del vessant musical) i el repertori dansístic tant a nivell de formació com en la seva didàctica, adquirint pràctica per a l’aula i coneixement i reflexió per a la recerca.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 MEMD1 Conèixer els fonaments didàctics de la dansa i la música i ser capaç de realitzar adaptacions que permetin accedir als nens al seu ús com a mitjà d'expressió.
 MEMD2 Integrar el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència dels propi cos com a generador de moviment en els alumnes d'educació primària.
 MEMD3 Descobrir i experimentar amb les possibilitats d'improvització que genera l'educació rítmica i la dansa en l'educació primària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Integra el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència del propi cos com a generador de moviment en els alumnes d'educació primària.
Determina el vertader sentit que ha de tenir l'educació musical en l'educació primària.
 MEMD1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
 MEMD2 Integra el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència del propi cos com a generador de moviment en els alumnes d'educació primària.
 MEMD3 Descobreix i experimenta amb les possibilitats d'improvització que genera l'educació rítmica en l'educació primària.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
La Dansa
1-Història, evolució, classificació, marc legal i contextual de la dansa al nostre país...
2-Elements de la dansa
-Figures
-Punts de dansa
-Blocs de moviment
-Evolucions
...
Llenguatge musical aplicat a la dansa -Ritme
-Frase i estructura
-Cos i moviment.
-Coreografia
Didàctica de la dansa
-La dansa a l’escola
-Disseny curricular
-Metodologia d’ensenyament.
-Notació de la dansa.
Repertori
-Selecció i interpretació de danses.
-Criteris de selecció.
Recursos i materials -TIC i TAC: webs, blogs, pissarra digital, ...
-Entreteniments
-Diades i celebracions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
MEMD1
9 4 13
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
MEMD2
5 10 15
Presentacions / exposicions
MEMD3
3 5 8
Treballs
MEMD3
1 10 11
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
MEMD1
MEMD2
MEMD3
2 12 14
Proves pràctiques
A1
MEMD1
MEMD2
MEMD3
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Atenció personalitzada Atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment de l'evolució de la matèria Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
MEMD3
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). 10%
Treballs
MEMD3
Treballs que realitza l'alumne. 10%
Proves mixtes
A1
MEMD1
MEMD2
MEMD3
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test. 40%
Proves pràctiques
A1
MEMD1
MEMD2
MEMD3
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. 40%
Altres  

Assistència obligatòria d'un 80%

 
Altres comentaris i segona convocatòria

INFORMACIÓ RELLEVANT:

A/PRIMERA CONVOCATÒRIA

Aquesta convocatòria té dues modalitats d'avaluació:

1-La via ordinària i amb ACP (Avaluació Continuada Presencial) que implica:

a) comptar amb una assistència presencial mínima del 80% de les sessions del període docent.

b) haver realitzat unes activitats pràctiques obligatòries en unes dates concretes (de les quals s'avisarà oportunament).

En aquest cas, la nota final es calcularà sumant les diferents parts considerades durant tot el procés d'ensenyament-aprenentatge, essent requisit indispensable que en la prova mixta i en la prova pràctica s'hagi obtingut una nota mínima de 5 sobre 10.

2-La via extraordinària amb ANP (Avaluació No Presencial) que implica:

L'elecció per part de l'alumne/a, d'aquesta via d'avaluació, implica que no es poden seguir els criteris anteriors; aleshores l'alumne/a haurà de sol·licitar per escrit, acollir-se a aquesta via d'avaluació extraordinària (ANP) al coordinador i professors d'aquesta assignatura, esmentant les causes que no li permeten acollir-se a l'anterior avaluació i que només podran ser: obligacions laborals, motius de salut i/o discapacitat (amb presentació de la justificació que s'escaigui). Aquesta sol·licitud es presentarà en les dues primeres setmanes de classe, i podrà ser acceptada o no.

En aquest cas el càlcul de la nota final es realitzarà igual que en l'Avaluació Continuada Presencial, però donat el caràcter col·lectiu d'algunes parts pràctiques de l'assignatura, que exigeixen obligatòriament col·lectivitat, nomes seran ponderades la meitat del pes adjudicat, si l'alumne/a les lliure i/o exposa de manera individual.

B/SEGONA CONVOCATÒRIA

De no comptar amb l'assistència suficient o de no superar l'avaluació de l'assignatura, l'alumne/a podrà anar a una segona convocatòria posterior presentant, aquelles parts no superades o activitats realitzades en les sessions no assistides.

Observacions:

1-Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

2-No s'admetrà l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fonts d'informació

Bàsica Fernández Rubí, Marisa , Taller de danzas y coreografías : educación infantil y primaria , CCS, cop, Madrid, 1999

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DIDÀCTICA DE LA MÚSICA I LA DANSA A PRIMÀRIA/11234220


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ MUSICAL, VISUAL I PLÀSTICA I/11234114
 
Altres comentaris
És imprescindible que l’alumne/a cursi aquesta assignatura, amb un coneixement musical suficient per abordar els continguts musicals en les etapes d’infantil i primària.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent