DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PRÀCTICA INSTRUMENTAL, CREATIVITAT I IMPROVISACIÓ Codi 11234210
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CAZURRA BASTÉ, ANA EULALIA
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Adreça electrònica anaeulalia.cazurra@urv.cat
Professors/es
CAZURRA BASTÉ, ANA EULALIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A6 Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
 MEMD1 Conèixer els fonaments didàctics de la dança i la música i ser capaç de realitzar adaptacions que permetin accedir als nens al seu ús com mitjà d'expressió.
 MEMD3 Descubrir i experimentar amb les possiblilitats d'improvització que genera l'educació rítmica i la dança en l'educació primària.
 MEMD5 Conèixer i saber aplicar les diferents estratègies metodològiques per a l'ensenyança de l'educació musical, potenciant la seva adquisició, comprensió i expressió en l'etapa d'educació primària.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
Integra el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència del propi cos com a generador de moviment en alumnes d'educació primària.
 A6 Determina el verdader sentit que ha de tenir l'educació musical en l'educació primària.
 MEMD1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
 MEMD3 Descobreix i experimenta amb les possiblilitats d'improvització que genera l'educació rítmica en l'educació primària.
 MEMD5 Determina cada un dels aspectes que integren l'educació musical en l'etapa d'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Percussió corporal i instrumental Orff 1.1L’expressió corporal. El cos com a instrument
1.2L’orquestra dins l’àmbit escolar. L’orquestra Escolar d’Orff.
1.3Instruments d’acompanyament rítmic: petita percussió. Membranòfons i idiòfons de so determinat i indeterminats
1.4Instruments d’acompanyament harmònic. El piano. Instruments de làmines o plaques
1.5 Instruments melòdics ; flauta dolça
TEMA 2 Fonaments de composició. 2.1. Construcció de línies melòdiques.
2.2. Harmonització de melodies populars o de nova creació
2.3. Nocions de contrapunt. Ecos, pregunta-resposta, ostinati
2.4. La forma musical. Nocions bàsiques
TEMA 3. La pràctica instrumental a l’aula 3.1. Criteris de sistematització i selecció del repertori instrumental en l’Educació Primària i Educació Infantil
3.2. Metodologia i recursos didàctics en el procés d’ensenyament i aprenentatge d’una obra instrumental. 3.3.Adaptació de peces treballades a agrupacions instrumentals mixtes adequades a l’àmbit educatiu.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 14 17
Presentacions / exposicions
MEMD3
10 15 25
Atenció personalitzada
10 15 25
 
Proves mixtes
MEMD5
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició i actualització dels coneixements relacionats amb l’assignatura, tant els relacionats amb el llenguatge musical com la pràctica d’un instrument-
Presentacions / exposicions Presentació i execució de peces musicals (harmonitzacions de cançons populars o obres de creació pròpia) per a grups instrumentals que siguin adequats a l’aula de música dins l’àmbit escolar
Atenció personalitzada Organització en grups instrumentals i presentació de les peces musicals creades pels propis alumnes en base a la disponibilitat d’instrumentistes i instruments existents.

Atenció personalitzada
Descripció
Organització en grups instrumentals i presentació de les peces musicals creades pels propis alumnes en base a la disponibilitat d’instrumentistes i instruments existents.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
Intervenció en conjunt instrumental 20
Presentacions / exposicions
MEMD3
Un projecte de creació interdisciplinari amb cant, instrument, dansa i teatre 40
Atenció personalitzada
Es tindrà en compte en grau d’implicació actiu de l’alumne en els fòrums de discussió. 10
Proves mixtes
MEMD5
projecte interdisciplinari (pot incloure cant i/o instrument i/o dansa i/o teatre) composat a temps real 20
Altres  

Assistència

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BENNET, R. (1999). Los instrumentos de la orquesta. Madrid: Ediciones Akal.

ESCUDERO, M. P. (1991). Didáctica musical activa 1, II, III. Madrid. Real Musical.

DIAGRAM GROUP (1986) Como conocer los instrumentos de orquesta. Madrid. Editorial Edad.

GRAETZER, G.; YEPES, A. (1961) Introducción a la práctica del Orff-Schulwerk. Buenos Aires, Barry Editorial.

HEMSY DE GAINZA, V. (1964)  La iniciación musical del niño. Buenos Aires, Ricordi, 1964.

MOLAS ALBERICH, S.; HERRERA LLOP, M. A.: (2003) Baquetas. Percusión en la escuela. Lleida, Edicions de la Universidad de Lleida.

MÜLLER, A.; MORENO, L. (2000) La canción y los instrumentos. Didáctica y metodologías en la educación musical. Sevilla: Editorial MAD.

SANUY, M.; GONZÁLEZ SARMIENTO, L. (1969) Orff-Schulwerk. Música para niños. Introducción. Madrid : Unión Musical Española.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent