DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PRÀCTICA INSTRUMENTAL, CREATIVITAT I IMPROVISACIÓ Codi 11234210
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
BARNIOL TERRICABRAS, ENRIQUETA
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Adreça electrònica enriqueta.barniol@urv.cat
montserrat.rios@urv.cat
Professors/es
BARNIOL TERRICABRAS, ENRIQUETA
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A6 Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
 MEMD1 Conèixer els fonaments didàctics de la dança i la música i ser capaç de realitzar adaptacions que permetin accedir als nens al seu ús com mitjà d'expressió.
 MEMD3 Descubrir i experimentar amb les possiblilitats d'improvització que genera l'educació rítmica i la dança en l'educació primària.
 MEMD5 Conèixer i saber aplicar les diferents estratègies metodològiques per a l'ensenyança de l'educació musical, potenciant la seva adquisició, comprensió i expressió en l'etapa d'educació primària.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
Integra el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència del propi cos com a generador de moviment en alumnes d'educació primària.
 A6 Determina el verdader sentit que ha de tenir l'educació musical en l'educació primària.
 MEMD1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
 MEMD3 Descobreix i experimenta amb les possiblilitats d'improvització que genera l'educació rítmica en l'educació primària.
 MEMD5 Determina cada un dels aspectes que integren l'educació musical en l'etapa d'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Percussió com a eina instrumental 1.1 L’expressió corporal. El cos com a instrument
1.2 La percurssió. Tècnica i pràctica
1.3 L’orquestra dins l’àmbit escolar. L’orquestra Escolar d’Orff.
1.4 Instruments d’acompanyament rítmic: petita percussió. Membranòfons i idiòfons de so determinat i indeterminats
1.5 Instruments d’acompanyament harmònic. El piano. Instruments de làmines o plaques
1.6 Instruments melòdics ; flauta dolça
TEMA 2. La pràctica instrumental 2.1. Pràctica instumental en grup
2.2. Direcció de grups instrumentals
TEMA 3. La creativitat i la improvització 3.1 Improvització rítmica
3.2 Improvització melòdica
3.3 La creativitat en els grups instrumentals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 14 17
Presentacions / exposicions
MEMD3
10 17 27
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
11 18 29
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició i actualització dels coneixements relacionats amb l’assignatura, tant els relacionats amb el llenguatge musical com la pràctica d’un instrument-
Presentacions / exposicions Presentació i execució de peces musicals (harmonitzacions de cançons populars o obres de creació pròpia) per a grups instrumentals que siguin adequats a l’aula de música dins l’àmbit escolar
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Organització en grups instrumentals i presentació de les peces musicals creades pels propis alumnes en base a la disponibilitat d’instrumentistes i instruments existents.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Organització en grups instrumentals i interpretació de les peces musicals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
Presentacions / exposicions
MEMD3
Pràctica instrumental en grup 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Tècnica en la pràctica instrumental 50
Atenció personalitzada
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica

BENNET, R. (1999). Los instrumentos de la orquesta. Madrid: Ediciones Akal.

ESCUDERO, M. P. (1991). Didáctica musical activa 1, II, III. Madrid. Real Musical.

DIAGRAM GROUP (1986) Como conocer los instrumentos de orquesta. Madrid. Editorial Edad.

GRAETZER, G.; YEPES, A. (1961) Introducción a la práctica del Orff-Schulwerk. Buenos Aires, Barry Editorial.

HEMSY DE GAINZA, V. (1964)  La iniciación musical del niño. Buenos Aires, Ricordi, 1964.

MOLAS ALBERICH, S.; HERRERA LLOP, M. A.: (2003) Baquetas. Percusión en la escuela. Lleida, Edicions de la Universidad de Lleida.

MÜLLER, A.; MORENO, L. (2000) La canción y los instrumentos. Didáctica y metodologías en la educación musical. Sevilla: Editorial MAD.

SANUY, M.; GONZÁLEZ SARMIENTO, L. (1969) Orff-Schulwerk. Música para niños. Introducción. Madrid : Unión Musical Española.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
És necessari coneixements de llenguatge musical
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent