DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) AUDICIÓN: LAS HISTORIAS DE LA MÚSICA Código 11234211
Titulación
Grado en Educación Primaria (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Historia e Historia del Arte
Coordinador/a
BARNIOL TERRICABRAS, ENRIQUETA
Correo-e enriqueta.barniol@urv.cat
montserrat.rios@urv.cat
Profesores/as
BARNIOL TERRICABRAS, ENRIQUETA
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Web
Descripción general e información relevante Aprenem i creixem escoltant i els sorolls, els sons, el silenci i les músiques que arriben a les nostres orelles ens poden explicar, a la vegada, la Història de la Música i altres històries. Aquesta assignatura va adreçada als que vulguin iniciar nenes i nens en el món de l'audició. Treballarem des de l'experimentació i la creació però, a la vegada, mirarem d'assolir com a futurs i futures mestres, unes coordenades bàsiques de coneixements que ens permetin elaborar un itinerari d'audició que permeti bastir els fonaments de la formació, aplicats a l'escola infantil i primària.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 MEMD5 Conèixer i saber aplicar les diferents estratègies metodològiques per a l'ensenyament de l'educació musical, potenciant la seva adquisició, comprensió i expressió en l'etapa d'educació primària.
 MEMD6 Elaborar propostes de programació a partir dels elements que integren el disseny curricular de l'àrea de música a l'educació primària.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
 B5 Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Determina els aspectes que integren l'educació musical en l'etapa de l'educació primària, doina les estratègies i els recursos metodològics i didàctics necessaris.
Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'àrea de música a l'educació primària.
Elabora propostes de programació adequades a diferents situacions de l'aula.
 MEMD5 Determina els aspectes que integren l'educació musical en l'etapa de l'educació primària, doina les estratègies i els recursos metodològics i didàctics necessaris.
 MEMD6 Elabora propostes de programació adequades a diferents situacions de l'aula.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Pone en práctica de forma disciplinada los enfoques, métodos y experiencias que propone el profesor.
Es capaz de integrar paradigmas de otras disciplinas.
 B4 Hace el trabajo previsto acuerdo con los criterios de calidad dados.
 B5 Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
 B6 Interviene de forma efectiva y transmite información relevante.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.

Contenidos
tema Subtema
1. El so i el silenci L'aula com un receptacle de sons. Aprenent a escoltar el silenci.

Itinerari d'audició: Músiques per escoltar el silenci, del Cant Gregorià a John Cage.

Exercicis i taller de creació de sons
2. Música, paisatge i éssers animats. Quan la música evoca els animals: de Janequin a Messiaen

Escoltant la natura, imitant la natura. Petits exercicis i propostes creatives.

La descripció del paisatge "en música": de Vivaldi a Beethoven

Instruments, éssers animats i paisatge: Pere i el LLop de S. Prokofjew

3. L'espai del professor/a de música Breu visió diacrònica de la Història de la Música Occidental.

Itineraris d'audició i Guia docent.


Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
6 12 18
Resolución de problemas/ejercicios
10 11 21
Trabajos
4 10 14
Atención personalizada
2 0 2
 
Pruebas prácticas
4 15 19
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Exposició oral a l'aula i a través del campus virtual
Sesión magistral Sessió magistral amb comentaris sobre audició enregistrada
Resolución de problemas/ejercicios Propostes creatives per inventar o seleccionar itineraris d'audició
Trabajos Treball individual sobre un període o compositor
Atención personalizada Tutories i seguiment personalitzat

Atención personalizada
descripción
Atenció personalitzada, prèvia cita per correu electrònic i seguiment individualitzat de treballs relacionats amb l'assignatura o possibles línies d'investigació properes a la matèria.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios
10%
Trabajos
Treballs i assistência a concerts 40%
Pruebas prácticas
50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

INFORMACIÓ RELLEVANT:

A/PRIMERA CONVOCATÒRIA

Aquesta convocatòria té dues modalitats d'avaluació:

1-La via ordinària amb ACP (Avaluació Continuada Presencial) que implica:

a) comptar amb una assistència presencial mínima del 80% de les sessions del període docent.

b) haver realitzat unes activitats pràctiques obligatòries en unes dates concretes (de les quals s'avisarà oportunament).

Per poder superar l'assignatura s'haurà d'haver aprovat totes les activitats d'avaluació.

2-La via extraordinària amb ANP (Avaluació No Presencial) que implica:

L'elecció per part de l'alumne/a, d'aquesta via d'avaluació, implica que no es poden seguir els criteris anteriors; aleshores l'alumne/a haurà de sol·licitar per escrit, acollir-se a aquesta via d'avaluació extraordinària (ANP) al coordinador i professors d'aquesta assignatura, esmentant les causes que no li permeten acollir-se a l'anterior avaluació i que només podran ser: obligacions laborals, motius de salut i/o discapacitat (amb presentació de la justificació que s'escaigui). Aquesta sol·licitud es presentarà en les dues primeres setmanes de classe, i podrà ser acceptada o no.

B/SEGONA CONVOCATÒRIA

De no comptar amb l'assistència suficient o de no superar l'avaluació de l'assignatura, l'alumne/a podrà anar a una segona convocatòria posterior presentant, aquelles parts no superades o activitats realitzades en les sessions no assistides.

Observacions:

1-Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

2-No s'admetrà l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fuentes de información

Básica Miquel Desclot, Més música, mestre!, La Galera, 2001
Teresa Malagarriga/Assumpta Valls, La audición musical en la educación infantil, Ceac, 2003
Edgard Willems, El oído musical. La preparación auditiva del niño, Paidós, 2001
C. Kühn, La formación musical del oído, Idea Books, 2003
Ulrich Michels, Atlas de Música I i II, Alianza, 1982-1992
, http://www.tomatisparis.com/, ,
, http://www.thelisteningcenter.net/overview.php, ,
, http://www.teoria.com, ,
, http://www.catmusica.cat/index_cm.htm, ,
Servei educatiu auditori BCN, Mira i escolta(col.lecció), Auditori, 2006-2010
J. Genetay, Paseando y escuchando...Por la música, Curlay: Fuzeau, 2004

La bibliografia s'enriquirà durant el curs a través de l'espai moodle

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.