Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A6 |
Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida. |
| MEMD1 |
Conèixer els fonaments didàctics de la dança i la música i ser capaç de realitzar adaptacions que permetin accedir als nens al seu ús com mitjà d'expressió. |
| MEMD3 |
Descubrir i experimentar amb les possiblilitats d'improvització que genera l'educació rítmica i la dança en l'educació primària. |
| MEMD5 |
Conèixer i saber aplicar les diferents estratègies metodològiques per a l'ensenyança de l'educació musical, potenciant la seva adquisició, comprensió i expressió en l'etapa d'educació primària. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
Integra el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència del propi cos com a generador de moviment en alumnes d'educació primària.
| | A6 |
Determina el verdader sentit que ha de tenir l'educació musical en l'educació primària.
| | MEMD1 |
Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
| | MEMD3 |
Descobreix i experimenta amb les possiblilitats d'improvització que genera l'educació rítmica en l'educació primària.
| | MEMD5 |
Determina cada un dels aspectes que integren l'educació musical en l'etapa d'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1 . El llenguatge musical a l’aula |
1.1 Competències dels docents d’educació infantil i primària: coneixements disciplinars, competències professionals, competències acadèmiques
1.2. . La música a l’estructura curricular d’educació infantil i primària. Competències musicals a assolir en aquests ensenyaments respecte al llenguatge musical.
|
2. Elements del llenguatge musical. |
2.1. El ritme.
El temps i la pulsació. Cél.lules rítmiques. Les figures irregulars. Els compassos. Les polirímies. L’obstinat.
2.2. La melodía
Les notes. Els intervals melòdics. Tipus d’escales. El perfil melòdic. Les alteracions.
2.3. L’Harmonia.
Els acords. La tonalitat i els modes. Els graus tonals.
2.4. Signes d’expressió, dinàmica i repetició. El tempo.
|
3. La forma musical. |
3.2. Prinicipis i finals de frase.
3.2. Esquemes elementals. La forma binària i la ternària. L’esquema rondó
3.3. Gèneres vocals i instrumentals
|
4. Introducció a la lecto-escriptura musical |
4.1. La lectoescriptura al currículum de l’etapa d’educació infantil. La representació gràfica de les qualitats del so.
4.2. La lectoescriptura al currículum de l’etapa d’educació primària: la funció de segmentació en la lectura musical. Exercicis de lectura dels intervals. Solfeig rítmic
|
5. Reconeixement auditiu |
5.1. El dictat rítmic i melòdic.
5.2. Reconeixement i de les frases
5.3. Identificació de les estructures formals bàsiques a partir de l’audició de breus vocals i insturmentals breus
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
14 |
17 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
15 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
15 |
25 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició dels continguts, els objecius i la metodología de l’assignatura. Exercicis preparatoris bàsics de flexibilitat i d’introducció a l’audició. |
Presentacions / exposicions |
Es combinaran les sessions teòriques amb la realització d’exercicis segons per treballar els continguts segons la seva secuenciació. La realització de petits exercicis sobre els continguts de l’assignatura ens permetrà comprobar el nivel d’assimilació , comprensió i aplicación dels coneixements adquirits. |
Atenció personalitzada |
Las proves pràctiques consistiran en dictats melòdico-rítmics i exercicis d’entonació i lectura. Es valorarà la correcta afinació i emisió de la veu i el domini de la pulsació i el ritme. També es treballarà el reconeixement, a través de la audició, de frases i d’estructures formals bàsiques. |
Descripció |
Es vetllarà, sobretot, la correcta afinació i emisió de la veu i el domini de la pulsació i el ritme. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
PROVA TEÒRICA:
Es valorarà el grau d’assimilació dels continguts conceptuals de l’assignatura. |
25 |
Presentacions / exposicions |
|
Disseny i presentació d’una unitat didàctica d’acord amb un model didàctic proposat |
30 |
Atenció personalitzada |
|
PROVA ORAL
Es valorarà la competència adquirida en l’aplicació pràctica dels continguts conceptuals en l’execució. |
25 |
Proves mixtes |
|
FORUMS:
Es tindrà en compte en grau d’implicació actiu de l’alumne en els fòrums de discussió. |
10 |
Altres |
|
Assistència |
10 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Challey, J. i altres. Teoría completa de la música” (2 vol2.) Alphonse Leduc. París. 1964. López de Arenosa, E.Ritmo y lectura, vol. I. Real musical. López de Arenosa, E. Dictado musical. Real Musical. Madrid. Navarrete, A. i altres.El lenguaje musical. Sociedad Didáctico Musical. Oliver, A., López de Arenosa, E., Pildain, J.Lenguaje musical. Real Musical. de Pedro, D.Teoría de la música.Real Musical. Zamacois, J.Teoría de la música .(2 vols).Labor |
Bàsica |
|
Challey, J. i altres. Teoría completa de la música” (2 vol2.) Alphonse Leduc. París. 1964.
López de Arenosa, E.Ritmo y lectura, vol. I. Real musical.
López de Arenosa, E. Dictado musical. Real Musical. Madrid.
Navarrete, A. i altres.El lenguaje musical. Sociedad Didáctico Musical.
Oliver, A., López de Arenosa, E., Pildain, J.Lenguaje musical. Real Musical.
de Pedro, D.Teoría de la música.Real Musical.
Zamacois, J.Teoría de la música .(2 vols).Labor |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|