DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) LENGUAJE MUSICAL Código 11234212
Titulación
Grado en Educación Primaria (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Historia e Historia del Arte
Pedagogía
Coordinador/a
VIDAL FUSTER, MARIA FONTCALDA
Correo-e montserrat.rios@urv.cat
mariafontcalda.vidal@urv.cat
Profesores/as
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
VIDAL FUSTER, MARIA FONTCALDA
Web
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A6 Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
 MEMD1 Conèixer els fonaments didàctics de la dança i la música i ser capaç de realitzar adaptacions que permetin accedir als nens al seu ús com mitjà d'expressió.
 MEMD3 Descubrir i experimentar amb les possiblilitats d'improvització que genera l'educació rítmica i la dança en l'educació primària.
 MEMD5 Conèixer i saber aplicar les diferents estratègies metodològiques per a l'ensenyança de l'educació musical, potenciant la seva adquisició, comprensió i expressió en l'etapa d'educació primària.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
Integra el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència del propi cos com a generador de moviment en alumnes d'educació primària.
 A6 Determina el verdader sentit que ha de tenir l'educació musical en l'educació primària.
 MEMD1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
 MEMD3 Descobreix i experimenta amb les possiblilitats d'improvització que genera l'educació rítmica en l'educació primària.
 MEMD5 Determina cada un dels aspectes que integren l'educació musical en l'etapa d'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
1. Elements del llenguatge musical. 1.1. El ritme.
El temps i la pulsació. Cél.lules rítmiques. Les figures irregulars. Els compassos. Les polirímies. L’obstinat.
1.2. La melodía
Les notes. Els intervals melòdics. Tipus d’escales. El perfil melòdic. Les alteracions.
1.3. L’Harmonia.
Els acords. La tonalitat i els modes. Els graus tonals.
2.4. Signes d’expressió, dinàmica i repetició. El tempo.
2. La forma musical. 2.1. Prinicipis i finals de frase.
2.2. Esquemes elementals. La forma binària i la ternària. L’esquema rondó

3. Composició i creació musical 3.1 Principis bàsics de la creació musical
3.2 Els acompanyaments harmònics
3.3 Els acompanyaments ritmics

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
3 14 17
Trabajos
MEMD5
10 18 28
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
11 18 29
Atención personalizada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Es plantejarà l'assignatura i el seus continguts
Trabajos A partir de les TIC es treballarà la creativitat musical per realitzar acompanyaments rítmics, melòdics i harmònics.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Las proves pràctiques consistiran en exercicis d’entonació i lectura. Es valorarà la correcta afinació i emisió de la veu i el domini de la pulsació i el ritme.
Atención personalizada

Atención personalizada
descripción
Es vetllarà, sobretot, la correcta afinació i emisió de la veu i el domini de la pulsació i el ritme.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Actividades introductorias
PROVA TEÒRICA:

Es valorarà el grau d’assimilació dels continguts conceptuals de l’assignatura.
10
Trabajos
MEMD5
TREBALL

Es valorarà la creativitat, l'harmonització, i l'adaptació als alumnes d'una composició feta amb el suport de les TIC
40
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
PROVA ORAL

Es valorarà la capacitat per llegir una partitura amb correcció d'entonació i ritme.
50
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Challey, J. i altres. Teoría completa de la música” (2 vol2.) Alphonse Leduc. París. 1964.

López de Arenosa, E.Ritmo y lectura, vol. I. Real musical.

López de Arenosa, E. Dictado musical. Real Musical. Madrid.

Navarrete, A. i altres.El lenguaje musical. Sociedad Didáctico Musical.

Oliver, A., López de Arenosa, E., Pildain, J.Lenguaje musical. Real Musical.

de Pedro, D.Teoría de la música.Real Musical.

Zamacois, J.Teoría de la música .(2 vols).Labor

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fuentes de información

Básica

Challey, J. i altres. Teoría completa de la música” (2 vol2.) Alphonse Leduc. París. 1964.

López de Arenosa, E.Ritmo y lectura, vol. I. Real musical.

López de Arenosa, E. Dictado musical. Real Musical. Madrid.

Navarrete, A. i altres.El lenguaje musical. Sociedad Didáctico Musical.

Oliver, A., López de Arenosa, E., Pildain, J.Lenguaje musical. Real Musical.

de Pedro, D.Teoría de la música.Real Musical.

Zamacois, J.Teoría de la música .(2 vols).Labor

Complementaria

Recomendaciones


 
Otros comentarios
El nivell de llenguatge musical que s'exigirà al finalitzar la matèria serà l'equivalent al del 3r de Llenguatge Musical de Grau Elemental d'Escola de Música o Conservatori
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.