DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) EL JOC I LA SEVA APLICACIÓ EN EL CONTEXT ESCOLAR Codi 11234213
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
Adreça electrònica luis.marques@urv.cat
Professors/es
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén donar a conèixer què característiques defineixen i determinen el joc en l'Educació Física actual dins de l'educació Primària, al mateix temps que ajutdar a comprendre els processos bàsics d'interacció i comunicació que es produeixen en el joc. A partir de la pràctica es vol desenvolupar una capacitat crítica, d'anàlisi i aplicació sobre els diferents jocs plantejats, per poder elaborar variants que es puguin aplicar en diferents situacions.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'educació física en l'educació primària.
 A10 Determina el vertader sentit que ha de tenir l'educació física en l'educació primària.
Determina cada un dels aspectes que integren l'educació física en l'etapa de l'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
Elabora les propostes de programació adequades en l'educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
T.1 EL JOC MOTOR: CONCEPTE I TEORIES.
• Teories del joc.
• Característiques del joc.
• Classificacions del joc.
T.2 EL JOC ACTIVITAT FÍSICA ORGANITZADA . • Estratègies del joc
• Tipologies de jocs
T.3 EL JOC COM A ACTIVITAT D'ENSENYAMENT/APRENENTATGE. • El joc motor com a model de comunicació
• Components de l'acció didàctica i la seva relació amb el joc motor
• El joc motor i la seva avaluació.
• El joc motor com a factor d'inclusió a les classes
T.4 ADAPTACIONS METODOLÓGIQUES SEGONS LES CARACTERÍSTIQUES DELS JOCS • Elements claus pel disseny dels jocs
• L'observació com a procés per a la recerca i la innovació en el joc motor.
• Creació de variants en funció de l'objectiu a aconseguir en la sessió.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C3
0 4 4
Presentacions / exposicions
A1
1 3 4
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A10
15 5 20
Treballs
B5
0 15 15
Sessió Magistral
A1
10 10 20
Atenció personalitzada
B1
1 1 2
 
Proves pràctiques
A10
5 1 6
Proves mixtes
A1
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Són un conjunt d'activitats que el seu objectiu és contextualitzar l'assignatura i intentar identificar el nivell de competència dels estudiants respecte als diferents temes.
Presentacions / exposicions Són activitats que el seu objectiu és que els alumnes realitzin la presentació pública d'algun tema o contingut de l'assignatura, preferentment utilitzant suport de mitjans tecnològics.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Són el conjunt d'activitats pràctiques de caràcter motriu que es desenvoluparan durant les sessions de seminari. Els alumnes les hauran de planificar i executar, servint com a motiu per a l'anàlisi i la reflexió sobre els diferents continguts, competències i resultats d'aprenentatge de l'assignatura.
Treballs Són el conjunt de tasques que l'alumne haurà de realitzar, tant de forma individual com a en grup, que quedaran recollides en un document en qualsevol tipus de format.
Sessió Magistral Són sessions de caràcter expositiu desenvolupades pel professor amb el conjunt del grup classe, amb l'objectiu d'explicar un tema per al seu posterior treball per part dels alumnes, tant en el context de la classe o de forma autònoma.
Atenció personalitzada Anàlisi i resolució de dubtes de l'alumne amb reunions personales i/o en grup.

Atenció personalitzada
Descripció
Són sessions de caràcter individual o col·lectiu que el seu objectiu és tractar temes específics relatius a l'activitat dels alumnes. Aquestes sessions permetran desenvolupar treballs o activitats adaptades a les necessitats dels alumnes o realitzar un seguiment de les mateixes. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. Horari d'atenció: dilluns de 10 a 13h. Contacte: luis.marques@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A10
Sessions i/o activitats preparades pels alumnes que hauran de posar en pràctica durant les classes. En elles es valoraran tres aspectes fonamentals: l'activitat de l'alumne/a en el rol com a docent, l'adequació de les activitats a l'objectiu de la sessió i l'organització de l'espai i material. 30%
Treballs
B5
Consisteixen en l'elaboració de materials originals en qualsevol format, de caràcter individual o grupal, en el qual s'analitzi i es documenti un tema proposat tant per l'alumne/a o el professor en relació amb el contingut de l'assignatura. 20%
Proves pràctiques
A10
Consisteixen en la realització d'activitats que impliquen comentari, anàlisi i/o valoració de qualsevol aspecte o contingut de la matèria. 30%
Proves mixtes
A1
Consisteixen en la realització de proves que combinen diferents formes o tipologies de preguntes en relació amb algun aspecte o contingut de la matèria. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Si un alumne no assisteix a classe el dia que es realitza una activitat d'avaluació d'aula (exposició, disseny de sessió, debat, pràctica...), aquesta no podrà ser recuperada i quedarà suspesa, excepte en aquelles circumstàncies i condicions que especifica normativa acadèmica URV.

- Les tasques no presentades dins el termini establert hi seran avaluades en 2ª oportunitat.

- L'assistència a classe ha d'estar aprovada (un mínim d'un 80% de les sessions) per poder fer la mitjana amb les proves pràctiques.

- Criteris de correcció lingüística: Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

- D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant les classes i la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Bantulà, Jaume, Joc motor tradicional : estudi taxonòmic i comparatiu, 2006,
Beltrán Ferrer, Juan María, Aplicació didàctica dels jocs a l'educació física , 1998,
Eichelbrenner, Daniel, Jeux de lutte : 50 jeux pour l'école primaire , 2003,
Huizinga, Johan, Homo ludens : el juego como elemento de la historia , 2000,
Linda L. Griffin, Joy I. Butler, Teaching games for understanding : theory, research, and practice , 2005,
Navarro Adelantado, Vicente, El Afán de jugar : teoría y práctica de los juegos motores , 2002,
Omeñaca Cilla, Raúl, Juegos cooperativos y educación física, 1999,
Parlebas, Pierre, Juegos, deportes y sociedades : léxico de praxiología motriz , 2001,
Parlebas, Pierre , Activités physiques et éducation motrice, 1990,
Parlebas, Pierre , Psychologie sociale et théorie des jeux: étude de certains jeux sportifs , 1982,
Parlebas, Pierre, Contribution a un lexique commente en science de l'action motrice , 1992,
Piéron, Maurice, Para una enseñanza eficaz de las actividades físico-deportivas, 1999,
Suari Rodrigue, Carlos, Juegos tradicionales : del currículum a la clase : teoría y práctica para la aplicación en educación física, 2005,
, , ,

Al llarg del curs es treballaran diferents articles i recursos bibliogràfics segons la temàtica abordada a cada moment.

Complementària Alonso Alonso, Jesús Ángel, Grandes juegos combinados : desde infantil a secundaria. Para educación física o el tiempo libre, 2009,
Andueza Azcona, Juan A. Sancho Olivera, Rubén Jiménez Romero, Enrique, il., Mil y un ejercicios y juegos de calentamiento, ,
Bernal Ruiz, Javier Alberto, 100 ejercicios y juegos para niños de 8 a 10 años : coordinación dinámica general , 2007,
Carmona Bustamante, Jesús, 100 Maravillosos juegos : de 6 a 8 años , 2008,
Carmona Bustamante, Jesús, 100 Maravillosos juegos : de 8 a 10 años , 2008,
Carmona Bustamante, Jesús, 100 Maravillosos juegos : de 10 a 12 años , 2008,
Castro Mangas, Adela de, Juegos para educación física : desarrollo de destrezas básicas, 2002,
, , ,
Chinchilla Minguet, José Luis, Bases para la aplicación del juego en las clases de educación física , 1994,
Kirk, David/ Ed., Physical education : major themes in education, 2012,
Pilar López López , Juegos tradicionales en la escuela infantil, 2004,

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I/11234108
 
Altres comentaris
Aquesta assignatura té un component pràctic fonamental a través del qual es treballaran els continguts i competències bàsiques per al treball del joc a l'aula d'educació física. Es requerirà de l'alumne/a una participació activa en les sessions i una assistència regular a les mateixes. Al matricular-se en aquesta assignatura cada l’alumnat adquireix el compromís de l’assistència obligatòria a les classes pràctiques. No s’admetrà com excusa de no assistència el fet de tenir un contracte de treball
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent