DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ACTIVITAT FÍSICA I ESPORTIVA A L'EDAT ESCOLAR Codi 11234214
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
RUBIO GOMEZ, OSCAR
Adreça electrònica oscar.rubiog@urv.cat
Professors/es
RUBIO GOMEZ, OSCAR
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura foma part del grup d'assignatures de la menció d'educació física. Està formada per diferents temes relacionats amb l'esport educatiu i permetran a l’alumnat conèixer diferents esports i la seva aplicació en l'Etapa d’Educació Primària

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'educació física en l'educació primària.
 A10 Determina el vertader sentit que ha de tenir l'educació física en l'educació primària.
Determina cada un dels aspectes que integren l'educació física en l'etapa de l'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
Elabora les propostes de programació adequades en l'educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’ execució del projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica necessitats de formació
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: L’EF de base i l’iniciació esportiva. El joc amb pilota als peus com a referent.


1.1. Tipus d’habilitats perceptiu- motrius bàsiques: La coordinació com a referent.
1.2. Evolució de les habilitats perceptiu- motrius bàsiques i els seus beneficis per l’alumne.
1.3. El joc com a nexe d’unió entre la participació individual i la social.
1.3.1.La motivació pel joc.
1.3.2.El joc al món animal, “instint de joc”, el joc organitzat, el joc esportiu i l’esport.
1.3.3.Els jocs populars i tradicionals amb pilota.
1.3.4.Els jocs cooperatius amb pilota.
1.3.5.El joc de referent esportiu.
1.4.La iniciació esportiva al sistema escolar.
1.4.1.Els valors i els riscos de la iniciació esportiva.
Tema 2: Concepte, característiques, orientacions i classificacions de l'esport actual 2.1. Diversitat de concepcions de l'esport segons diferents autors
2.2. L'esport escolar
2.3. Taxonomia esportiva
Tema 3: L'esport a l'escola i els seus valors educatius 3.1. Els esports com a eina educativa
3.2. Valors individuals i col•lectius que promouen els esports.
3.2.1.La cooperació .
3.2.2.La competició.
3.2.3.El respecte.
3.3. Principals deficiències de l’esport escolar.
Tema 4: El procés d’ensenyament - aprenentatge en els esports (PEDAGOGIA I DIDÀCTICA) 4.1. Evolució de l’aprenentatge de les hablitats específicques dels diferents esports segons l’edat d’iniciació.
4.2. Selecció i disseny d’exercicis
4.2.1.Les fonts d’informació: tradicional i bibliogràfiques.
4.2.2.Definició d’objectius i continguts.
4.2.3.L’avaluació inicial.
4.2.4.Metodologia utilitzada.
4.2.5.Les variables; progressions i regressions.
4.2.6.El disseny d’exercicis.
4.2.7.La creació de nous jocs.

Tema 5: Esports amb implements 5.1. Introducció
5.1.1. Qùe són els implements
5.1.2. Tipus d’implements
5.2 Esports amb implement
5.2.1. El badminton
5.2.2. Introducció al badminton
5.2.3. Història
5.2.4. Reglament
5.2.5. Terreny de joc i material
5.2.6. Técnica
5.2.7. Tàctica
5.2.8. Aplicació didàctica del badminton
5.3 El Hoquei-floorball
5.3.1. Introducció a l’hoquei en centres educatius
5.3.2. Història
5.3.3. Reglament
5.3.4. Terreny de joc i material
5.3.5. Técnica
5.3.6. Tàctica
5.3.7. Aplicació didàctica de l’hoquei a l’escola
5.4. El béisbol
5.4.1. Introducció al beisbol
5.4.2. Història
5.4.3.Reglament
5.4.4. Terreny de joc i material
5.4.5. Técnica
5.4.6. Tàctica
5.4.7. Aplicació didàctica del badminton
5.5. Pitxi
5.5.1. Mini-beisbol
5.5.1. Béisbol/softball
5.6. Ringo
5.6.1. Introducció al ringo
5.6.2. Història
5.6.3. Reglament
5.6.4.Terreny de joc i material
5.6.5. Técnica
5.6.6.Tàctica
5.6.7. Aplicació didàctica del ringo
Tema 6: Esports alternatius 6.1 Introducció
6.2 Justificació
6.3 Ultimate freesbee
6.3.1 Contextualització-història
6.3.2 Consideracions bàsiques
6.3.3 Material i terreny de joc
6.3.4 Aplicació didàctica
6.4 Matar
6.4.1 Contextualització-història
6.4.2 Consideracions bàsiques
6.4.3 Material i terreny de joc
6.4.4 Aplicació didàctica
6.5 Kinball
6.5.1 Contextualització-història
6.5.2 Consideracions bàsiques
6.5.3 Material i terreny de joc
6.5.4 Aplicació didàctica
6.6 Indiaca
6.6.1 Contextualització-història
6.6.2 Consideracions bàsiques
6.6.3 Material i terreny de joc
6.6.4 Aplicació didàctica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A10
B1
B3
B4
C2
30 10 40
Seminaris
A1
A10
B1
B2
B5
B6
C4
C5
30 44 74
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
A10
B1
B3
B6
C3
C4
C5
4 15 19
Proves pràctiques
A10
B2
B3
B5
B6
C2
C3
C4
4 10 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura en els cinc blocs temàtics que la componen i del professorat que l’impartirà
Sessió Magistral
Classes expositives per part del professorat i que l'alumnat haurà de complementar amb lectures i exercicis diversos.

Participació activa, intervenció y reflexió ajustada a la temàtica tractada per part de l'alumnat.
Seminaris Resolució de problemes motrius. Anàlisi, modificació i creació de propostes variades d'activitats i jocs motrius. respostes a qüestions relacionades amb els continguts que es treballen.
Realització de treballs pràctics a l'aula específica.
Exposició de treballs teòrics de cada grup amb l'aplicació pràctica corresponent als companys.
Diari de la sessió.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Es resoldran dubtes al despatx dels professors implicats en la docència Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A10
B2
B3
B5
B6
C2
C3
C4
Realització de treballs pràctics a l'aula específica
50% Nota: Assistència sessions pràctiques. ( 80% d’assistència)
20% Nota: Treballs, lectures i debats.
30% Nota: Presentació dossier pràctic.
45%
Proves mixtes
A1
A10
B1
B3
B6
C3
C4
C5
Els alumnes hauran de superar un examen final Teòric de 2 parts:
Una part de preguntes tipus test, amb una puntuació màxima total de 3 punts i una part de preguntes curtes amb una puntuació màxima total de 7 punts. La suma de les dos parts serà la nota final de la
part Teòrica.
45%
Altres  

L'assistència a les classes és obligatòria donat el caràcter pràctic de l'assignatura, amb un mínim d'assistència del 80%

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Donat que aquesta assignatura consta de sis blocs de continguts s'han de superar tots els blocs de forma indepenent i la qualificació final correspondrà a la mitjana dels resultats obtinguts en cadascun d'ells.

La informació al respecte a l'avaluació es donarà al començament de cada bloc.

- Les tasques recuperades en 2ª oportunitat tindran com a nota màxima un 5.

- Si un alumne no assisteix a classe el dia que es realitza una activitats d'avaluació d'aula (exposició, disseny de sessió, debat, pràctica...), aquesta no podrà ser recuperada i quedarà suspesa, excepte en aquelles circumstàncies i condicions que especifica normativa acadèmica URV.

- Les tasques no presentades dins el termini establert no seran avaluades i la tasca quedarà suspesa sense possibilitat de recuperar-se.

- L'assistència a classe ha d'estar aprovada per poder fer la mitjana amb les proves pràctiques.

- Criteris de correcció lingüística: Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

- D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Velázquez, Antonio y Martínez, Antonio, Desarrollo de habilidades a través de materiales alternativos, , Sevilla, Wanceulen, 2005
Personne, Jacques, El deporte para el niño. Sin records ni medallas. , , Barcelona, INDE, 2005
Ardá, A. i Casal, C., Metodología de la enseñanza del fútbol, , Barcelona, Paidotribo, 2005
Portugal, M.A., Fútbol, medios de entrenamiento con balón: metodologia y aplicación Práctica, , Madrid, Gymnos, 2000
Yagüe Cabezón, J.M. y Lorenzo Caminero, F., UNIDADES DIDÁCTICAS PARA SECUNDARIA VII. Fútbol. Una propuesta curricular a través del juego, , Barcelona, INDE, 1997
Mombaerts, E., Fútbol. Del análisis del juego a la formación del jugador, , Barcelona, INDE, 2000
Gutiérrez Sanmartín, M. , Manual sobre valores en la Educación Física y el deporte, , Barcelona, Paidós,2003
Gréhaigne, F.J., La organización del juego en el fútbol, , Barcelona, INDE, 2001
Blázquez Sánchez, D., Casamort Ayats, J. Seirul·lo Vargas, F. et al. , La iniciación deportiva y el deporte escolar, , Barcelona, INDE, 1995
Lago Peña, C. , La enseñanza del fútbol en la edad escolar, , Sevilla, Wanceulen, 2003
Contreras, O., de la Torre, E. y Velázquez, R., Iniciación deportiva, , Madris, Síntesis, 2001

Complementària Jardí, Carles i Rius Joan, Mil ejercicios y juegos con material alternativo, , Barcelona,Paidotribo, 1990
Martínez, M, Educación del ocio en tiempo libre con actividades físicas alternativas, , Madrid, esteban Sanz, 1995
Bantulà,J. i Mora , J.M., Juegos multiculturales, , Barcelona, Paidotribo, 2007
Wein, H. , Fútbol a la medida del niño, , Madrid, RFEF,1995
Omeñaca, R., Puyuelo, E. & Ruiz, J.V., Explorar, jugar, cooperar, , Barcelona, Paidotribo, 2001
Fraile, A., Didáctica de la Educación Física: una perspectiva crítica y tansversal, , Madrid, Biblioteca nueva, 2004
Jiménez Fuentes-Guerra, F.J., Iniciación al fútbol, , Sevilla, Wanceulen, 2000
Comas, El món en jocs, , Barcelona, RBA la Magrana, 2005
Löscher, A, Juegos predeportivos en grupo, , Barcelona, Paidotribo, 1998
VVAA, Educación para la salud en la práctica deportiva escolar, , Málaga, Unisport, 1989
Accame, F, Futbol en zona, , Madrid, Gymnos, 1994
Arruza, José Antonio, Nuevas perspectivas acerca del deporte educativo, , Bilbao, Servicio Editorial de la UPV, 2002
Marqués, José Luis, Iniciación al juego y deportes alternativos. Actividades de educación física, , Madrid, Escuela Española, 1997
Durand, Marc, El niño y el deporte, , Barcelona, Paidós, 1988
Virosta Alejandro, Deportes alternativos en el ámbito de la educación física, , Madrid, Gymnos, 1994

Recomanacions


 
Altres comentaris
Al matricular-se en aquesta assignatura cada l’alumnat adquireix el compromís de l’assistència obligatòria a les classes pràctiques. No s’admetrà com excusa de no assistència el fet de tenir un contracte de treball
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent