Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A4 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana. |
| A5 |
Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants. |
| A7 |
Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social. Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per a una ciutadania activa. |
| A8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
| A9 |
Valorar la responsabilitat individual i col•lectiva en la consecució d'un futur sostenible. |
| MAD3 |
Analizar criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació primària. |
| MAD4 |
Ser capaç d'emprendre la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'un programa d'intervenció d'atenció a la diversitat en l'educació primària. |
| MAD1 |
Conèixer els fonaments i referents de l'atenció a la diversitat |
| MAD2 |
Identificar i reflexionar sobre els elements que determinen la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
| | A2 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat.
| | A4 |
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
| | A5 |
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
| | A7 |
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
Analitza criticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educacio.
| | A8 |
Analitza criticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educacio.
| | A9 |
Desenvolupa programes d'intervenció de l'Atenció a la Diversitat.
| | MAD3 |
Analiza criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
| | MAD4 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
| | MAD1 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
| | MAD2 |
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d¡ensenyança-aprenentatge.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Identifica possibles riscos inherents al projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Bloc I - MARC CONCEPTUAL
1. Concepte actual de discapacitat
2. Barreres que impedeixen la qualitat de vida a les persones amb discapacitat |
|
Bloc II - INTERVENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT VISUAL
1. Introducció. Conceptes previs.
2. Necessitats específiques.
3. Principis generals d'actuació:
3.1 Currículum específic
3.2 Aspectes organitzatius i metodològics
3.3 Elements materials. Recursos tecnològics.
3.4 Elements personals
|
1.1 Ceguesa i deficiència visual
2.1 Necessitas específiques de l'alumnat amb discapacitat visual a l'educació primària.
2.1.1 Estimulació/ entrenament visual
3.1.2 Estimulació multisensorial
3.1.3 Lectoescriptura Braille
3.1.4 Orientació i mobilitat
3.1.5 Habilitats de vida diària
c.2.1 Organització de l'espai
c.2.2 Principis metodològics
3.3.1 Material i instruments de lectura, escriptura i càlcul.
3.3.2 Materials tècnics, específics i adaptats.
3.4.1 Mestre de suport i centre de recursos per a deficients visual
|
Bloc III - INTERVENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT AUDITIVA.
1. Introducció. Conceptes previs.
2. Necessitats específiques.
3. Principis generals d'actuació:
3.1 Comunicació i llenguatge
3.2 Aspectes organitzatius i metodològics
3.3 Recursos i materials específics
3.4 Elements personals
|
1.1 Hipoacúsia i sordesa.
2.1 Necessitas específiques de l'alumnat amb discapacitat auditiva a l'educació primària.
3.1.1 Llenguatge de signes, labiolectura i paraula complementada
3.1.2 Estimulació auditiva
3.2.1 Organització de l'espai
3.2.2 Principis metodològics
3.3.1 Audífon, implant coclear, bucle magnètic, equip de freqüència modulada...
3.4.1 Mestre de suport i centre de recursos per a deficients auditius. |
Bloc IV - INTERVENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT MOTÒRICA.
1. Introducció. Conceptes previs.
2. Necessitats específiques.
3. Principis generals d'actuació:
3.1 Comunicació i llenguatge
3.2 Aspectes organitzatius i metodològics
3.3 Recursos i materials específics
3.4 Elements personals
3.5 Psicomotricitat i esports adaptats
|
1.1 Discapacitat física. Paràlisi cerebral.
2.1 Necessitats específiques de l'alumnat amb discapacitat motòrica a l'educació primària.
3.1.1 Sistemes augmentatius i alternatius de comunicació.
3.1.2 Ajudes tècniques a la comunicació.
3.2.1 Organització de l'espai
3.2.2 Principis metodològics
3.3.1 Ajudes tècniques específiques
3.4.1 Mestre de suport. Vetllador/a.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Debats |
|
6 |
6 |
12 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
8 |
10 |
18 |
Pràctiques a través de TIC |
|
6 |
6 |
12 |
Treballs |
|
12 |
12 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
6 |
12 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació i organització de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Presentació i desenvolupament dels continguts teòrics |
Debats |
Debat col·lectiu a partir de la lectura de diferents articles o del visionat de documents visuals relacionats amb la temàtica de la matèria. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Resolució de casos pràctics i anàlisi i valoració de diferents situacions reals. |
Pràctiques a través de TIC |
Cercar informació utilitzant les TIC per tal de desenvolupar pràctiques relacionades amb la matèria |
Treballs |
Elaboració de treballs relacionats amb el contingut teòric de la matèria en petit grup. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Hores d'atenció als alumnes al despatx i a través del moodle.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar sense cap problema amb el professorat per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Assistència al 80% de les sessions i realització de les pràctiques de forma individual i grupal. |
30% |
Treballs |
|
Realització de treballs relacionats amb la temàtica de la matèria (discapacitat visual, auditiva i motòrica) |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova escrita on es valoraran els continguts treballats a la matèria. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. Per aprovar l'assignatura cal que totes les activitats d'avaluació estiguin aprovades. Hi haurà recuperació de les proves escrites i treballs (nota màxima un 5). Els treballs en grup es realitzaran (màxim 3 persones) seguint les orientacions formals publicades a la web del departament de Pedagogia de la URV. És valorà la consulta de fonts diverses bibliogràfiques i la qualitat de la informació, innovació i esperit crític i pràctic. Les pràctiques són presencials i obligatòries (com a mínim el 80% d'assistència i les faltes justificades). En casos excepcionals cal parlar amb el professorat. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar sense cap problema amb el professorat, per tal de fer les adaptacions que calguin. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Alvarez, M.F, Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual., ONCE, 2000
Moreno i Oliver, F.X, Visió i aprenentatge, UAB, 2002
Bueno, M., Niños y niñas con ceguera, Aljibe, 2000
Comes, G., Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales, CEAC, 2003
Levitt, S., Tratamiento de la parálisis cerebral y del retraso motor., Médica Panamericana, 2000
Puyuelo, M. i Ariba, J.A., Parálisis cerebral infantil. Aspectos comunicativos y psicopedagógicos. Orientaciones al profesorado y a la família., Aljibe, 2000
Torres, S., Sistemas alternativos de comunicación., Aljibe, 2001
Sánchez, J. i Llorca, M., Atención educativa al alumnado con parálisis cerebral., Aljibe, 2004
Torres, B., La comunidad sorda, ISEP Editorial, 1999
FIAPAS, Manual básico de formación especializada sobre discapacidad auditiva, FIAPAS, 2004
La torre, A. i Bisetto, D., Trastornos del desarrollo motor. Programas de intervención y casos pràcticos., Pirámide, 2009
Martín Caro, L., Sistemas de comunicación y parálisis cerebral, ICCE, 2001
Cumellas, M i Estrany, C., Discapacidades motoras y sensoriales, INDE, 2006
Albertí, M. i Romero, L., Alumnado con discapacidad visual, Graó, 2010
Basil, C.; Rosell, C. i Soro, E., Alumnado con discapacidad motriz, Graó, 2010
Cardona, C. i altres, Alumnado con pérdida auditiva, Graó, 2010
Gajic, K., Sordera y comunicación, Aljibe, 2010
Varis autors, Mis primeros signos: diccionario de lengua de signos española para niños y niñas, Fundación CNSE, 2005
Rodríguez, A., ¿Cómo leen los niños con ceguera y baja visión?, Aljibe, 2005
Varis autors, Sordera infantil: del diagnóstico precoz a la inclusión educativa: guía práctica para el abordaje interdisciplinar, Confederación Española de Familias de Personas Sordas, 2011
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|