Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A4 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana. |
| A5 |
Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants. |
| A7 |
Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social. Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per a una ciutadania activa. |
| A8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
| A9 |
Valorar la responsabilitat individual i col•lectiva en la consecució d'un futur sostenible. |
| MAD3 |
Analizar criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació primària. |
| MAD4 |
Ser capaç d'emprendre la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'un programa d'intervenció d'atenció a la diversitat en l'educació primària. |
| MAD1 |
Conèixer els fonaments i referents de l'atenció a la diversitat |
| MAD2 |
Identificar i reflexionar sobre els elements que determinen la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
| | A2 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat.
| | A4 |
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
| | A5 |
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
| | A7 |
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
Analitza criticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educacio.
| | A8 |
Analitza criticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educacio.
| | A9 |
Desenvolupa programes d'intervenció de l'Atenció a la Diversitat.
| | MAD3 |
Analiza criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
| | MAD4 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
| | MAD1 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
| | MAD2 |
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d¡ensenyança-aprenentatge.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Identifica possibles riscos inherents al projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Bloc I - MARC CONCEPTUAL
1. Concepte actual de discapacitat
2. Barreres que dificulten la qualitat de vida a les persones amb discapacitat |
|
Bloc II - INTERVENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT VISUAL
1. Introducció. Conceptes previs.
2. Necessitats específiques.
3. Principis generals d'actuació:
3.1 Currículum específic
3.2 Aspectes organitzatius i metodològics
3.3 Elements materials. Recursos tecnològics.
3.4 Elements personals
|
1.1 Ceguesa i deficiència visual
2.1 Necessitats específiques de l'alumnat amb discapacitat visual a l'educació primària.
3.1.1 Estimulació/ entrenament visual
3.1.2 Estimulació multisensorial
3.1.3 Lectoescriptura Braille
3.1.4 Orientació i mobilitat
3.1.5 Habilitats de vida diària
3.2.1 Organització de l'espai
3.2.2 Principis metodològics
3.3.1 Material i instruments de lectura, escriptura i càlcul.
3.3.2 Materials tècnics, específics i adaptats.
3.4.1 Mestre de suport i centre de recursos per a deficients visuals
|
Bloc III - INTERVENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT AUDITIVA.
1. Introducció. Conceptes previs.
2. Necessitats específiques.
3. Principis generals d'actuació:
3.1 Comunicació i llenguatge
3.2 Aspectes organitzatius i metodològics
3.3 Recursos i materials específics
3.4 Elements personals
|
1.1 Hipoacúsia i sordesa.
2.1 Necessitas específiques de l'alumnat amb discapacitat auditiva a l'educació primària.
3.1.1 Llenguatge de signes, labiolectura i paraula complementada
3.1.2 Estimulació auditiva
3.2.1 Organització de l'espai
3.2.2 Principis metodològics
3.3.1 Audífon, implant coclear, bucle magnètic, equip de freqüència modulada...
3.4.1 Mestre de suport i centre de recursos per a deficients auditius. |
Bloc IV - INTERVENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT MOTÒRICA.
1. Introducció. Conceptes previs.
2. Necessitats específiques.
3. Principis generals d'actuació:
3.1 Comunicació i llenguatge
3.2 Aspectes organitzatius i metodològics
3.3 Recursos i materials específics
3.4 Elements personals
3.5 Psicomotricitat i esports adaptats
|
1.1 Discapacitat física. Paràlisi cerebral.
2.1 Necessitats específiques de l'alumnat amb discapacitat motòrica a l'educació primària.
3.1.1 Sistemes augmentatius i alternatius de comunicació.
3.1.2 Ajudes tècniques a la comunicació.
3.2.1 Organització de l'espai
3.2.2 Principis metodològics
3.3.1 Ajudes tècniques específiques
3.4.1 Mestre de suport. Vetllador/a.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
18 |
26 |
44 |
Debats |
|
6 |
8 |
14 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
20 |
26 |
46 |
Treballs |
|
2 |
20 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
6 |
12 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació i organització de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Presentació i desenvolupament dels continguts teòrics |
Debats |
Debat col·lectiu a partir de la lectura de diferents articles o del visionat de documents audiovisuals relacionats amb la temàtica de la matèria. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Resolució de casos pràctics i anàlisi i valoració de diferents situacions reals. |
Treballs |
Elaboració de treballs relacionats amb el contingut teòric de la matèria. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada als alumnes que ho requereixin a l'espai de tutoria. |
Descripció |
Atenció personalitzada a les hores d'atenció a l'alumnat al despatx i a través del moodle i correu electrònic.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Realització de les pràctiques grupals. |
30% |
Treballs |
|
Realització de treballs relacionats amb la temàtica de la matèria. |
20% |
Proves mixtes |
|
Prova escrita on es valoraran els continguts treballats a la matèria. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assignatura s'aprova a partir del 5. L'examen fa mitjana a partir de 5. Els treballs i les pràctiques fan mitjana a partir de 4 (cal tenir com a mínim una mitjana de 4 als treballs i una mitjana de 4 a les pràctiques per a poder fer mitjana amb l'examen). Hi haurà segona convocatòria d'examen, de treballs i de pràctiques. Els treballs i pràctiques que no es lliurin en la data establerta per a la primera convocatòria aniran directament a la segona convocatòria. |
Bàsica |
Albertí, M. i Romero, L., Alumnado con discapacidad visual, Graó, 2010
Basil, C.; Rosell, C. i Soro, E., Alumnado con discapacidad motriz, Graó, 2010
Cardona, C. i altres, Alumnado con pérdida auditiva, Graó, 2010
FIAPAS, Manual básico de formación especializada sobre discapacidad auditiva, FIAPAS, 2004
FIAPAS, Sordera infantil. Del diagnóstico precoz a la inclusión educativa. Guía práctica para el abordaje interdisciplinar, Confederación Española de Familias de Personas Sordas, 2012
|
|
Complementària |
Alvarez, M.F, Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual., ONCE, 2000
Basil, C. et al., Trastorns del desenvolupament i necessitats educatives especials, UOC, 1997
Bueno, M., Niños y niñas con ceguera, Aljibe, 2000
Comes, G., Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales, CEAC, 2003
Cumellas, M i Estrany, C., Discapacidades motoras y sensoriales, INDE, 2006
Gajic, K., Sordera y comunicación, Aljibe, 2010
Latorre, A. i Bisetto, D., Trastornos del desarrollo motor. Programas de intervención y casos pràcticos., Pirámide, 2009
Levitt, S., Tratamiento de la parálisis cerebral y del retraso motor., Médica Panamericana, 2000
Lewis, V., Desarrollo y déficit, Paidós, 1991
Martín Caro, L., Sistemas de comunicación y parálisis cerebral, ICCE, 2001
Moreno i Oliver, F.X, Visió i aprenentatge, UAB, 2002
Puyuelo, M. i Ariba, J.A., Parálisis cerebral infantil. Aspectos comunicativos y psicopedagógicos. Orientaciones al profesorado y a la família., Aljibe, 2000
Rodríguez, A., ¿Cómo leen los niños con ceguera y baja visión?, Aljibe, 2005
Sacks, O., Veo una voz: viaje al mundo de los sordos, Anagrama, 2003
Sánchez, J. i Llorca, M., Atención educativa al alumnado con parálisis cerebral., Aljibe, 2004
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|