Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A6 |
Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida. |
| MAD3 |
Analizar criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació primària. |
| MAD4 |
Ser capaç d'emprendre la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'un programa d'intervenció d'atenció a la diversitat en l'educació primària. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat.
| | A2 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat.
| | A6 |
Analitza críticament les aprotacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
| | MAD3 |
Analiza criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
| | MAD4 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
| | B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
| | B5 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C6 |
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
MÒDUL 1. Competència en comunicació lingüística: fonaments conceptuals i tractament en el currículum d’educació primària. |
Tema 1. Competència en comunicació lingüística: una competència bàsica en educació primària.
Tema 2. Descripció, finalitats i caracterització dels components de la competència en comunicació lingüística.
Tema 3. La competència comunicativa lingüística en el currículum de primària. |
MÒDUL 2. La competència comunicativa lingüística com a objecte d’aprenentatge i ensenyança escolar. La intervenció davant les principals dificultats del seu aprenentatge . |
Tema 1. Practiques educatives escolars per a l’ensenyament i l’aprenentatge de la competència en llengua oral, l’escriptura i la lectura.
Tema 2. Models explicatius de l’aprenentatge de la llengua oral i escrita.
Tema 3. El sentit de la intervenció psicoeducativa en les principals dificultats associades a l’aprenentatge de la competència comunicativa lingüística en l’àmbit escolar. |
MÒDUL 3. Detecció i intervenció en les dificultats associades a l’aprenentatge de la competència comunicativa lingüística. |
Tema 1. Dificultats d’aprenentatge de la competència en comunicació oral i la seva intervenció .
Tema 2. Dificultats d’aprenentatge de la competència lectora i la seva intervenció.
Tema 3. Dificultats d’aprenentatge de la composició escrita i la seva intervenció.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
27 |
20 |
47 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
20 |
30 |
Seminaris |
|
1 |
2 |
3 |
Debats |
|
3 |
6 |
9 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
6 |
9 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
3 |
16 |
19 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
6 |
20 |
26 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Una sessió destinada a la presentació de l'assignatura, el seu funcionament i el sistema d'avaluació.
Per a cadascun dels mòduls es preveuen activitats d'activació de coneixements previs dels alumnes.
|
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts dels mòduls amb suport de material digital. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Estudi i resolució de casos pràctics relacionats amb el contingut dels mòduls. Es valorarà la rellevància conceptual en la resolució dels casos.
|
Seminaris |
Lectures guiades i anàlisi de fonts documentals diverses.
Es valorarà la capacitat de relacionar teoria i pràctica. |
Debats |
Grups de discussió sobre àmbits de la matèria.
Es valorarà la qualitat de les aportacions i les fonts de documentació consultades. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes, individualment o en equips de treball, exposaran les activitats plantejades en cada mòdul.
Es valorarà la qualitat de les presentacions, tant pel que fa al contingut com la forma. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. El portafoli és el producte que concreta l’avaluació continua i l’autorregulació del procés d’aprenentatge. |
Atenció personalitzada |
El sentit de l'atenció personalitada és l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball de l'alumne, en l'oferiment d'ajuda educativa per l'autoregulació del seu aprenentatge i en el retorn qualitatiu comentat tant del seu procés de treball com dels productes lliurats. |
Descripció |
El sentit de l'atenció personalitada és l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball de l'alumne, en l'oferiment d'ajuda educativa per l'autoregulació del seu aprenentatge i en el retorn qualitatiu comentat tant del seu procés de treball com dels productes lliurats. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives), la implicació i participació en la matèria, la regulació del treball autònom i en equip.
|
5% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
La carpeta d’aprenentatge és el recull de totes les activitats realitzades en la matèria. Els criteris d’avaluació són els següents:
- Ajustament a les demandes realitzades.
- Actitud responsable i implicació en el treball d’equip.
- Iniciativa en la cerca d’informació.
- Pertinència i rellevància del treball elaborat.
- Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
- Utilitza les tecnologies de la informació.
- Correcció en la presentació de treballs orals i escrits.
|
55% |
Proves de desenvolupament |
|
Proves d'aprenentatge referides a continguts treballats a classe i referenciats en documents i materials de treball. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb els objectius, els continguts i el funcionament proposat, l'avaluació de l'assignatura és continuada i exigeix la implicació personal i permanent de l'alumnat en les activitats programades i en el control i la regulació de l'aprenentatge individual i col·lectiu. Des d'aquesta perspectiva, és necessari controlar la implicació responsable de l'alumnat en la proposta de treball i, en conseqüència, l'assistència regular, que en cap cas pot ser inferior al 80 % de les sessions. S'entén per assistència regular la presència de l'alumnat a les sessions tant teòriques com pràctiques previstes en el calendari de treball de la matèria. Informació sobre l'avaluació: - Per tenir dret a l'avaluació continuada és requisit imprescindible l'assistència a classe. - El portafoli o carpeta d'aprenentage es realitzarà en grup i contindrà el conjunt d'activitats descrites prèviament (Supòsits pràctics/ estudi de casos, Seminaris, Debats, Presentacions / exposicions). - Per aprovar cal un mínim de 5, tant en la prova objectiva com en l'avaluació de les carpetes d'aprenentatge de grup. La segona convocatòria manté els mateixos criteris d'avaluació, i per tant, es basa també, en l'elaboració del portafoli d'aprenentatge i en la superació d'una prova escrita. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
ALVAREZ, T. (coord.) , La escritura de textos expositivos en las aulas de primària. A A.Camps (coord) Diálogo e investigación en las aulas : investigaciones en didáctica de la lengua. (pp. 99-107), Barcelona: Graó., 2006
CAMPS, A., Hablar en clase. Aprender lengua. A C. Barragán i alt. Hablar en clase: cómo trabajar la lengua oral en el centro escolar.(pp. 37-44), Barcelona: Graó., 2005
CASSANY, D. , La cuina de l’escriptura., Barcelona: Empúries., 1993
CASSANY, D. , Reparar l’escriptura. Didàctica de la correcció de l’escrit, Barcelona: ICE UB i Graó., 1993
CASSANY, D., Rere les línies: sobre la lectura contemporània, Barcelona: Empúries., 2006
CASSANY, D., Para ser letrados : voces y miradas sobre la lectura, Barcelona: Paidós, 2009
CASSANY, D. , En_línia Llegir i escriure a la xarxa, Barcelona: Graó. , 2011
CASSANY, D. ; LUNA, M.; SANZ, G , Ensenyar llengua, Barcelona: Graó., 2000
CASTELLS, N. , Avaluació de la lectura en el context de l’àrea de llengua: reflexió conceptual amb implicacions pràctiques., Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, n. 41, p. 59-70, 2007
CUETOS,F., Psicologia de la escritura. Diagnóstico y tratamiento de los trastornos de escritura, Madrid: Wolters -Kluwer. , 2008
CUETOS, F. , Psicología de la lectura, Madrid: Wolters Kluwer, 2010
CUETOS, F.; RAMOS, J.L. Y RUANO, E, PROESC. Evaluación de los Procesos de Escritura., Madrid: TEA., 2002
CUETOS, F., RODRÍGUEZ, B,., RUANO, E. y RIVAS, D, Batería de Evaluación de los procesos lectores (revisada) PROLEC-R. , Madrid: TEA., 2005
DEFIOR,S., Una clasificación de las tareas utilizadas en la evaluación de las habilidades fonológicas y algunas ideas para su mejora, Infancia y Aprendizaje, 73, 49-63., 1996
DEPARTAMENT DE CULTURA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA , Marc europeu comú de referència per a les llengües: aprendre, ensenyar, avaluar. , Barcelona: Generalitat de Catalunya., 2003
DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ , L’ús del llenguatge a l’escola. Propostes d’intervenció per a l’alumnat amb dificultats de comunicació i llenguatge, Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació., 2004
DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ , Orientacions per a la millora de la comprensió lectora i l'expressió escrita., Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació. , 2010
DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT , Competències bàsiques de l’àmbit lingüístic. Llengua i literatura (catalana i castellana). Identificació i desplegament a l’educació primària., Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2013
DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT , La lectura en un centre educatiu. Saber llegir, llegir per aprendre, gust per llegir. El pla de lectura de centre, Barcelona: Generalitat de Catalunya , 2013
MIRAS, M; SOLÉ. I; CASTELLS, N. i alt. , La representació de les tasques de lectura i escriptura per aprendre. El punt de vista dels alumnes. A A. Camps i M. Millán (coord.). Mirades i veus : recerca sobre l'educació lingüística i literària , Barcelona: Graó., 2008
SÁNCHEZ, E., Comprensió i redacció de textos : dificultats i ajudes, Barcelona. Edebé. , 2000
SOLÉ, I. , Estrategias de lectura, Barcelona: Graó, 1992
SÁNCHEZ, E. (coord.), La Lectura en el aula : qué se hace, qué se debe hacer y qué se puede hacer ., Barcelona : Graó, 2010
|
Normativa Llei Orgànica
2/2006, de 3 de maig, d’educació, BOE núm. 106 4/05/2006.
Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas
mínimas de la Educación primaria, BOE núm.293, 08/12/2006 Decret 142/2007, de 26 de juny, pel qual
s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació
primària. DOGC núm. 4915 - 29/06/2007. |
Complementària |
BLOOM, H. , Com llegir i per què, 2000, Barcelona: Empúries-Anagrama
PÉREZ, P., ZAYAS, F, Competencia en comunicación lingüística, Madrid: Alianza, 2007
PENNAC, D. , Com una novel·la, 1993, Barcelona: Empúries
|
Monogràfics de revistes Llegir. Articles de didàctica de la Llengua i la literatura. Núm.41. Gener
2007. las competencias lectoras. Aula de Innovación Educativa núm. 162 .juny 2007. Aprender a
escribir, escribir para aprender. Aula de
Innovación Educativa núm. 175 octubre 2008. Aprendre a
llegir i a escriure al cicle inicial, moment clau de l’escolaritat obligatòria.
Guix. Elements d'acció educativa Núm.363. Març 2010. Leer para
aprender. Nuevas alfabetizaciones. Aula de Innovación Educativa Núm.200.
Març 2011 |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DIFICULTATS D'APRENENTATGE I TRASTORNS DEL DESENVOLUPAMENT/11234104 | RECURSOS PER ATENDRE LA DIVERSITAT A PRIMÀRIA/11234206 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|