DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) DIDÁCTICA DE LA MÚSICA Y LA DANZA EN PRIMARIA Código 11234220
Titulación
Grado en Educación Primaria (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Historia e Historia del Arte
Coordinador/a
PUJOL SUBIRÀ, MARIA ANTÒNIA
Correo-e mariaantonia.pujol@urv.cat
Profesores/as
PUJOL SUBIRÀ, MARIA ANTÒNIA
Web http://http://didacmus.blogspot.com.es/
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Prepara cap al coneixement i domini del disseny curricular, continguts, estratègies, mètodes, recursos, tècniques i valors propis de l'ensenyament de la música i la dansa i la seva correcta adequació als diferents nivells de a l’etapa d’educació primària, adquirint pràctica per a l’aula i reflexió per a la recerca.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 MEMD1 Conèixer els fonaments didàctics de la dansa i la música i ser capaç de realitzar adaptacions que permetin accedir als nens al seu ús com a mitjà d'expressió.
 MEMD4 Establir els principis i les funcions que ha de tenir l'educació musical en l'educació primària.
 MEMD5 Conèixer i saber aplicar les diferents estratègies metodològiques per a l'ensenyament de l'educació musical, potenciant la seva adquisició, comprensió i expressió en l'etapa d'educació primària.
 MEMD6 Elaborar propostes de programació a partir dels elements que integren el disseny curricular de l'àrea de música a l'educació primària.
 MEMD1 Conèixer els fonaments didàctics de la dança i la música i ser capaç de realitzar adaptacions que permetin accedir als nens al seu ús com mitjà d'expressió.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
 C6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional que le plantea la universidad

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
 A2 Elabora propostes de programació adequades a diferents situacions a l'aula.
 MEMD1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
 MEMD4 Determina els aspectes que integren l'educació musical en l'etapa de l'educació primària, doina les estratègies i els recursos metodològics i didàctics necessaris.
 MEMD5 Determina els aspectes que integren l'educació musical en l'etapa de l'educació primària, doina les estratègies i els recursos metodològics i didàctics necessaris.
 MEMD6 Elabora propostes de programació adequades a diferents situacions de l'aula.
 MEMD1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Pone en práctica de forma disciplinada los enfoques, métodos y experiencias que propone el profesor.
Pregunta para aprender y se interesa para aclarar sus dudas.
Comprende los elementos que componen una disciplina.
Realiza preguntas inteligentes que cuestionan lo que ha aprendido y muestra iniciativa en la búsqueda de información.
Tiene una visión de conjunto de las diferentes teorías o metodologías de una asignatura.
Realiza aportaciones significativas o ciertas innovaciones.
 B2 Elabora una estratégia para resolver el problema.
 B3 Reflexiona sobre las nuevas formas de hacer las cosas.
Encuentra nuevos métodos para hacer las cosas.
 B6 Sabe responder a las preguntas que se le formulan.
Se presenta voluntario para hacer presentaciones oportunas en público.
Analiza, valora y responde de manera adecuada a las preguntas que se le formulan en una presentación oral.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utiliza programario para la comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electrónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
 C4 Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
 C6 Define y desarrolla el itinerario curricular considerando las necesidades formativas, los intereses y las motivaciones académico-profesionales.

Contenidos
tema Subtema
La música i la dansa a Primària.
Principis psicopedagògics que la fonamenten
Metodologies d'ensenyament/aprenentatge
La sessió de classe Estructura de la sessió
L'aula de música
Disseny curricular
Seqüenciació d'ensenyament/aprenentatge
Didàctica del Llenguatge musical Ritme, Melodia, Harmonia, Forma, Estructura, Textura, Instruments i agrupacions musicals...
Didàctica del Repertori Cançons i melodies, danses, obres, altres...
Didàctica de l'Escolta Percepció i apreciació auditiva
Didàctica de la Interpretació -L'expressió instrumental (instrumentarium Orff i flauta de bec)
-L'expressió vocal (la veu)
-L'expressió corporal (el cos com instrument)
Didàctica de la Creativitat Exploració, improvisació i creació
Recursos, materials i equipaments -TIC i TAC: webs, blogs, pissarra digital, sofware de notació...
-Entreteniments
-Esdeveniments musicals didàctics: concerts, cantates...
-Diades i celebracions
-...

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
MEMD1
MEMD4
9 4 13
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
MEMD5
5 10 15
Presentaciones/exposiciones
MEMD6
3 5 8
Trabajos
A2
1 10 11
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas mixtas
MEMD1
2 12 14
Pruebas prácticas
MEMD4
MEMD5
MEMD6
2 10 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de la matèria
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Presentaciones/exposiciones Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Trabajos Treballs que realitza l'alumne.
Atención personalizada Temps que la professora té reservada per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atención personalizada
descripción
Seguiment de l'evolució de la matèria. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentaciones/exposiciones
MEMD6
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). 10%
Trabajos
A2
Treballs que realitza l'alumne. 10%
Pruebas mixtas
MEMD1
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test. 40%
Pruebas prácticas
MEMD4
MEMD5
MEMD6
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

INFORMACIÓ RELLEVANT:

La informació que concreta l'avaluació i els requeriments que s'exigeixen ve detallat al moodle de l'assignatura.


Fuentes de información

Básica Barniol i Terricabras, Enriqueta , Didàctica de l'expressió musical , Universitat Rovira i Virgili. Servei Lingüístic, Tarragona, 1997
Complementaria

Recomendaciones


 
Otros comentarios
És imprescindible que l’alumne/a cursi aquesta assignatura, amb un coneixement musical suficient per abordar els continguts musicals en les etapes d’infantil i primària.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.