DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) AGRUPACIONS MUSICALS Codi 11234221
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.rios@urv.cat
Professors/es
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Bàsicament es realitzarà un treball de tècnica de direcció coral i/instrumental basat en la cançó tradicional catalana.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 MEMD4 Establir els principis i les funcions que ha de tenir l'educació musical en l'educació primària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'àrea de música en l'educació primària.
 MEMD4 Determina el vertader sentit que ha de tenir l'educació musical en l'educació infantil.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B2 Elabora una estratègia per a resoldre el problema
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Continguts
Tema Subtema

Agrupacions musicals a l'escola primària.
Tècnica de direcció vocal i instrumental.
- posició inicial.
- la tonalitat: donar el to, acords majors i menors
- figures de direcció a dos, tres i quatre temps
- qualitat del pols. El gest legato, staccato
- l'expressivitat en el gest

Repertori: La cançó tradicional catalana , d'arreu del món i cançó d'autor.
Pedagogia de l'assaig
El concert: actuacions a les festes escolars.
Cantates: descoberta i anàlisi de material existent i proposta de creació d'una cantata per grups.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A10
MEMD4
B6
C3
8 5 13
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 30 42
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves orals
B6
C4
3 14 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzaran tutories als alumnes que ho demanin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
40%
Proves orals
B6
C4
Proves que inclouen preguntes obertes i/o tancades sobre un tema o aspecte concret. L'alumne ha de respondre de manera directa i oral a la formulació de la pregunta. 50%
Altres   10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

INFORMACIÓ RELLEVANT:

A/PRIMERA CONVOCATÒRIA

Aquesta convocatòria té dues modalitats d'avaluació:

1-La via ordinària amb ACP (Avaluació Continuada Presencial) que implica:

a) comptar amb una assistència presencial mínima del 80% de les sessions del període docent.

b) haver realitzat unes activitats pràctiques obligatòries en unes dates concretes (de les quals s'avisarà oportunament).

2-La via extraordinària amb ANP (Avaluació No Presencial) que implica:

L'elecció per part de l'alumne/a, d'aquesta via d'avaluació, implica que no es poden seguir els criteris anteriors; aleshores l'alumne/a haurà de sol·licitar per escrit, acollir-se a aquesta via d'avaluació extraordinària (ANP) al coordinador i professors d'aquesta assignatura, esmentant les causes que no li permeten acollir-se a l'anterior avaluació i que només podran ser: obligacions laborals, motius de salut i/o discapacitat (amb presentació de la justificació que s'escaigui). Aquesta sol·licitud es presentarà en les dues primeres setmanes de classe, i podrà ser acceptada o no.

En aquest cas el càlcul de la nota final es realitzarà igual que en l'Avaluació Continuada Presencial, però donat el caràcter col·lectiu d'algunes parts pràctiques de l'assignatura, que exigeixen obligatòriament col·lectivitat, nomes seran ponderades la meitat del pes adjudicat, si l'alumne/a les lliure i/o exposa de manera individual.

B/SEGONA CONVOCATÒRIA

De no comptar amb l'assistència suficient o de no superar l'avaluació de l'assignatura, l'alumne/a podrà anar a una segona convocatòria posterior presentant, aquelles parts no superades o activitats realitzades en les sessions no assistides.

Observacions:

1-Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

2-No s'admetrà l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fonts d'informació

Bàsica Maideu, Joaquim, crestomatia de la cançó tradicional catalana, Eumo, Universitat de Vic
scic (secretariat de corals infantils de Catalunya, cançoner SCIC 1-2 , Clivis , Barcelona
Josep Gustems, Edmon Elgström, Guía práctica para la dirección de grupos vocales e instrumentales, Graó. Biblioteca Eufonía, Barcelona, 2008
manel Justícia, Florinda la vaca pallassa, Zenobita edicions, 2012

Complementària , Cançoners SCIC 3, 4, 5, 6, 7, i 8, SCIC i CLIVIS publicacions, Barcelona
Alberto Grau, Dirección coral, GGM editores,
P. Vallvé, La ciutat i la lluna, DINSIC, Barcelona 2003
, , ,

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FORMACIÓ VOCAL I AUDITIVA/11234205
DANSA: LA MÚSICA EN MOVIMENT/11234209
LLENGUATGE MUSICAL/11234212
 
Altres comentaris
És important que l'alumne pugui llegir una partitura a vista o amb l'ajuda d'un instrument de forma ràpida i sense cap error. Cal poder cercar les tonalitats única i exclusivament amb l'ajuda del diapasó. Es recomana realitzar o haver realitzat pràciques en grups corals i/o instrumentals.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent