Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
| A12 |
Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació primària i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius. |
| MAD3 |
Analizar criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació primària. |
| MAD4 |
Ser capaç d'emprendre la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'un programa d'intervenció d'atenció a la diversitat en l'educació primària. |
| MAD1 |
Conèixer els fonaments i referents de l'atenció a la diversitat |
| MAD2 |
Identificar i reflexionar sobre els elements que determinen la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
| | A2 |
Coneix la diversitat a i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Desenvolupa programes d'atenció a la diversitat.
| | A10 |
Reflexiona sobre las diverses realitat i entorns educatius.
| | A12 |
Analitza críticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
| | MAD3 |
Analiza criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
| | MAD4 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
| | MAD1 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
| | MAD2 |
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d¡ensenyança-aprenentatge.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
| | B8 |
Estableix objectius clars pel projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
1- Introducció . Conceptes previs. La Deficiència Mental |
1.1. La deficiència Mental. Diagnòstic, classificació i descripció.
1.2. Elements fonamentals del model conceptual: capacitats, entorns i funcionament.
1.3. L'alumnat amb síndrome de Down |
2- Necessitats específiques de l’alumnat amb discapacitat mental a l'etapa de primària. |
2.1. Necessitats específiques de l'alumnat amb deficiència mental: en els àmbits de relació i d'ensenyament-aprenentatge. |
3- Principis generals d’actuació en l’alumnat amb D.M. a l'etapa de primària. |
3.1. Aspectes curriculars, organitzatius i metodològics.
3.2. Elements personals. Recursos i materials específics.
3.3. La lectura i l’escriptura. Llibres adaptats. |
4- Altes capacitats i superdotació |
4.1. Introducció i conceptes previs. |
5- Principis generals d’actuació amb alumnes amb altes capacitats a l'etapa de primària. |
5.1. Aspectes organitzatius, curriculars i metodològics. Models d’intervenció escolar
5.2. Elements personals. Recursos i material específics |
6- Programes i activitats per desenvolupar en la etapa de primària: |
6.1. La cognició
6.2. La intel·ligència emocional
6.3. La creativitat |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
4 |
15 |
19 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació i organització de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Presentació i desenvolupament dels continguts teòrics. |
Treballs |
Elaboració de treballs relacionats amb el contingut teòric de la matèria en petit grup. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Resolució de casos pràctics i anàlisi de situacions reals |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. |
Descripció |
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Realització de dos treballs relacionats amb la temàtica de l'assignatura (deficiència mental i altes capacitats) |
30% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Assistència al 80% de les sessions i realització de les pràctiques de forma individual i grupal. |
25% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova escrita on es valoraran els continguts treballats a la matèria |
45% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura cal que totes les activitats d'avaluació siguin positives. Hi haurà recuperació de les proves escrites i treballs (màxim un 5). Treballs en grup (màxim 3 persones) seguint les orientacions formals per elaborar articles donades pel departament de Pedagogia de la URV. És valorà la consulta de fonts diverses bibliogràfiques i la qualitat de la informació, innovació i esperit crític i pràctic. Les pràctiques són presencials i obligatòries (com a mínim el 80% i les absències justificades). En casos excepcionals cal parlar amb el professor/a. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar sense cap problema amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Bàsica |
AARM, Retraso Mental. Definición, clasificación y sistemas de apoyo, 2000, Alianza. Madrid
ÁLVAREZ GONZÁLEZ, B., Alumnos de altas capacidades. Identificación e Intervención Educativa., 2001, Bruño. Madrid
BLANCO, C., Guía para la identificación y seguimiento de alumnos superdotados., 2001, Praxis. Valencia
COMES,G. , Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales, 2003, CEAC. Barcelona
COMES, G., Enseñar a leer al alumnado con síndrome de Down. Programas de intervención temprana, 2005, Aljibe. Málaga
COMES,G; PARERA,B; VEDRIEL,G; VIVES,M, Principios metodológicos para enseñar a escribir al alumnado con síndrome de Dow., 2008, Aljibe. Málaga
GRANADO, M.C., El niño superdotado: fundamentos teóricos y psicoeducativos, 2005, Abecedario. Badajoz
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|