DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) INTERVENCIÓ EDUCATIVA SEGONS LES CAPACITATS INTEL·LECTUALS DE L'ALUMNAT D'EDUCACIÓ PRIMÀRIA Codi 11234223
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MADURELL ALEMANY, HELENA
Adreça electrònica silvia.molina@urv.cat
helena.madurell@urv.cat
Professors/es
MOLINA ROLDAN, SILVIA
MADURELL ALEMANY, HELENA
Web
Descripció general i informació rellevant S'analitzaran les necessitats específiques de l'alumnat amb diferents capacitats intel·lectuals a l'etapa de primària i s'aportaran programes, recursos i materials per a la intervenció educativa

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 A12 Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació primària i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius.
 MAD3 Analizar criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació primària.
 MAD4 Ser capaç d'emprendre la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'un programa d'intervenció d'atenció a la diversitat en l'educació primària.
 MAD1 Conèixer els fonaments i referents de l'atenció a la diversitat
 MAD2 Identificar i reflexionar sobre els elements que determinen la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
 A2 Coneix la diversitat a i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Desenvolupa programes d'atenció a la diversitat.
 A10 Reflexiona sobre las diverses realitat i entorns educatius.
 A12 Analitza críticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
 MAD3 Analiza criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
 MAD4 Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
 MAD1 Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
 MAD2 Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d¡ensenyança-aprenentatge.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
 B8 Estableix objectius clars pel projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
1- La Deficiència Mental. La síndrome de Down 1.1. Concepte de discapacitat intel·lectual
1.2. L'alumnat amb síndrome de Down. Concepte. Característiques essencials. Trastorns associats
2- Problemàtica i necessitats de l'alumnat amb discapacitat intel·lectual 2.1. Dificultats d'aprenentatge i necessitats que presenta.
Punts forts.
3- Orientacions per a fer front a les necessitats i dificultats d'aprenentatge de l’alumnat amb D.M. a l'etapa de primària. 3.1. Aspectes curriculars, organitzatius i metodològics.
3.2. Elements personals. Recursos i materials específics.
3.3. La lectura i l’escriptura. Llibres adaptats.
4- Altes capacitats i superdotació 4.1. Introducció i conceptes previs.
4.2. Idees falses sobre la superdotació
4.3. Problemàtica que pot presentar a l'escola
5- Models principals d'intervenció amb alumnat amb altes capacitats 5.1. L'acceleració
5.2. L'agrupament
5.3. L'enriquiment
6- Com portar a terme l'enriquiment curricular 6.1. Des del curriculum
6.2. Des de programes específics
7- Programes i activitats per a treballar amb l'alumnat amb discapacitat intel·lectual i amb altes capacitats intel·lectuals 6.1. La cognició
6.2. La intel·ligència emocional
6.3. La creativitat.
6.4. Els jocs d'ingeni
6.4. Les habilitats socials

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A10
MAD3
MAD4
MAD1
MAD2
10 10 20
Treballs
A2
MAD4
B3
B4
B5
C4
4 15 19
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B2
B4
B6
10 10 20
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
MAD3
MAD4
MAD1
MAD2
B2
B3
C4
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació i organització de l'assignatura
Sessió Magistral Presentació i desenvolupament dels continguts teòrics.
Treballs Elaboració de treballs relacionats amb el contingut teòric de la matèria en petit grup.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Resolució de casos pràctics i anàlisi de situacions reals
Atenció personalitzada Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar sense cap problema amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
MAD4
B3
B4
B5
C4
Lectura i comentari sobre un llibre que tracti de la discapacitat intel·lectual o sobre les altes capacitats 30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B2
B4
B6
Assistència al 80% de les sessions i realització de les pràctiques de forma individual i grupal. 30%
Proves de desenvolupament
MAD3
MAD4
MAD1
MAD2
B2
B3
C4
Prova escrita on es valoraran els continguts treballats a la matèria 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

Per aprovar l'assignatura cal que totes les activitats d'avaluació siguin positives.

Hi haurà recuperació de les proves escrites i treballs (màxim un 5).

Treballs en grup (màxim 3 persones) seguint les orientacions formals per elaborar articles donades pel departament de Pedagogia de la URV. És valorà la consulta de fonts diverses bibliogràfiques i la qualitat de la informació, innovació i esperit crític i pràctic.

Les pràctiques són presencials i obligatòries (com a mínim el 80% i les absències justificades). En casos excepcionals cal parlar amb el professor/a.

Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar sense cap problema amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica AARM, Retraso Mental. Definición, clasificación y sistemas de apoyo, 2000, Alianza. Madrid
ÁLVAREZ GONZÁLEZ, B., Alumnos de altas capacidades. Identificación e Intervención Educativa., 2001, Bruño. Madrid
BLANCO, C., Guía para la identificación y seguimiento de alumnos superdotados., 2001, Praxis. Valencia
COMES,G. , Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales, 2003, CEAC. Barcelona
COMES, G., Enseñar a leer al alumnado con síndrome de Down. Programas de intervención temprana, 2005, Aljibe. Málaga
COMES,G; PARERA,B; VEDRIEL,G; VIVES,M, Principios metodológicos para enseñar a escribir al alumnado con síndrome de Dow., 2008, Aljibe. Málaga
GRANADO, M.C., El niño superdotado: fundamentos teóricos y psicoeducativos, 2005, Abecedario. Badajoz
REYERO, M; TOURON,J, El desarrollo del talento: la aceleración como estartegia educativa, 2003, Netbiblo. A Coruña
ANDRADA,J, Alumnos precoces, superdotados y d ealtas capacidades, 2000, MECD. Madrid.
MARTÍNEZ,M; GUIRADO,A, Alumnos con altas capacidades., 2010, Graó
Bassedas,E, Alumnado con discapacidad intelectual y retraso en el desarrollo, 2010, Graó
Muntaner,J.J, Escuela y discapacidad intelectual, 2010, MAD

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent