DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) INTERVENCIÓN EDUCATIVA SEGÚN LAS CAPACIDADES INTELECTUALES DEL ALUMNADO DE EDUCACIÓN PRIMARIA Código 11234223
Titulación
Grado en Educación Primaria (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Pedagogía
Coordinador/a
MADURELL ALEMANY, HELENA
Correo-e silvia.molina@urv.cat
helena.madurell@urv.cat
Profesores/as
MOLINA ROLDAN, SILVIA
MADURELL ALEMANY, HELENA
Web
Descripción general e información relevante S'analitzaran les necessitats específiques de l'alumnat amb diferents capacitats intel·lectuals a l'etapa de primària i s'aportaran programes, recursos i materials per a la intervenció educativa

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 A12 Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació primària i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius.
 MAD3 Analizar criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació primària.
 MAD4 Ser capaç d'emprendre la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'un programa d'intervenció d'atenció a la diversitat en l'educació primària.
 MAD1 Conèixer els fonaments i referents de l'atenció a la diversitat
 MAD2 Identificar i reflexionar sobre els elements que determinen la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
 B5 Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
 C5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
 C6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional que le plantea la universidad

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
 A2 Coneix la diversitat a i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Desenvolupa programes d'atenció a la diversitat.
 A10 Reflexiona sobre las diverses realitat i entorns educatius.
 A12 Analitza críticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
 MAD3 Analiza criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
 MAD4 Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
 MAD1 Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
 MAD2 Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d¡ensenyança-aprenentatge.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Tiene una visión de conjunto de las diferentes teorías o metodologías de una asignatura.
Realiza aportaciones significativas o ciertas innovaciones.
Construye conocimientos compartidos, aprende y facilita la construcción conjunta del aprendizaje.
 B2 Presenta diferentes opciones alternativas de solución delante un mismo problema y avalua sus posibles riesgos y ventajas.
Presenta opciones de solución que son efectivas en la mayoría de los casos para resolver los problemas.
Encuentra la solución adecuada.
Transfiere el aprendizaje de casos y ejercicios del aula a situaciones reales de otros ámbitos.
 B3 Busca nuevos procedimientos y métodos para hacer las cosas.
Identifica los resultados de innovación.
Analiza una situación dada e identifica aspectos que deben mejorar.
Propone nuevas ideas, oportunidades o soluciones a problemas y/o procesos conocidos.
Identifica necesidades de mejora en situaciones y contextos complejos.
Diseña nuevos productos y procesos, analizando riesgos y beneficios.
Aplica técnicas innovadoras y obtiene resultados.
 B4 Hace el trabajo previsto acuerdo con los criterios de calidad dados.
Presenta resultados de aquello que se espera de la manera adecuada de acuerdo con la bibliografía dada y en el tiempo previsto.
 B5 Lleva a cabo su aportación individual en el tiempo previsto y con los recursos disponibles.
Colabora activamente en la planificación del trabajo en equipo, en la distribución de las tareas y plazos requeridos.
 B6 Las presentaciones están estructuradas, cumpliendo con los requisitos exigidos, si hubiera.
Sabe responder a las preguntas que se le formulan.
El lenguaje no verbal es apropiado al discurso verbal.
Redacta documentos con el formato, contenido, estructura, corrección lingüística, registro adecuado e ilustra conceptos utilizando correctamente las convenciones: formatos, títulos, pies, leyenda,...
 B8 Establece objetivos claros para el proyecto.
Los objetivos del proyecto son coherentes con las necesidades detectadas en el contexto.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utiliza programario para la comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electrónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
 C4 Produce un texto oral gramaticalmente correcto.
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.
 C5 Actúa desde el respeto y promoción de los derechos humanos y los principios de accesibilidad universal, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal de las personas con discapacidad.
 C6 Identifica los intereses y motivaciones académico-profesionales.
Define y desarrolla el itinerario curricular considerando las necesidades formativas, los intereses y las motivaciones académico-profesionales.

Contenidos
tema Subtema
1- La Deficiència Mental. La síndrome de Down 1.1. Concepte de discapacitat intel·lectual
1.2. L'alumnat amb síndrome de Down. Concepte. Característiques essencials. Trastorns associats
2- Problemàtica i necessitats de l'alumnat amb discapacitat intel·lectual 2.1. Dificultats d'aprenentatge i necessitats que presenta.
Punts forts.
3- Orientacions per a fer front a les necessitats i dificultats d'aprenentatge de l’alumnat amb D.M. a l'etapa de primària. 3.1. Aspectes curriculars, organitzatius i metodològics.
3.2. Elements personals. Recursos i materials específics.
3.3. La lectura i l’escriptura. Llibres adaptats.
4- Altes capacitats i superdotació 4.1. Introducció i conceptes previs.
4.2. Idees falses sobre la superdotació
4.3. Problemàtica que pot presentar a l'escola
5- Models principals d'intervenció amb alumnat amb altes capacitats 5.1. L'acceleració
5.2. L'agrupament
5.3. L'enriquiment
6- Com portar a terme l'enriquiment curricular 6.1. Des del curriculum
6.2. Des de programes específics
7- Programes i activitats per a treballar amb l'alumnat amb discapacitat intel·lectual i amb altes capacitats intel·lectuals 6.1. La cognició
6.2. La intel·ligència emocional
6.3. La creativitat.
6.4. Els jocs d'ingeni
6.4. Les habilitats socials

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A2
A10
MAD3
MAD4
MAD1
MAD2
10 10 20
Trabajos
A2
MAD4
B3
B4
B5
C4
4 15 19
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
B2
B4
B6
10 10 20
Atención personalizada
3 0 3
 
Pruebas de desarrollo
MAD3
MAD4
MAD1
MAD2
B2
B3
C4
2 10 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació i organització de l'assignatura
Sesión magistral Presentació i desenvolupament dels continguts teòrics.
Trabajos Elaboració de treballs relacionats amb el contingut teòric de la matèria en petit grup.
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria Resolució de casos pràctics i anàlisi de situacions reals
Atención personalizada Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs.

Atención personalizada
descripción
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar sense cap problema amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Trabajos
A2
MAD4
B3
B4
B5
C4
Lectura i comentari sobre un llibre que tracti de la discapacitat intel·lectual o sobre les altes capacitats 30%
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
B2
B4
B6
Assistència al 80% de les sessions i realització de les pràctiques de forma individual i grupal. 30%
Pruebas de desarrollo
MAD3
MAD4
MAD1
MAD2
B2
B3
C4
Prova escrita on es valoraran els continguts treballats a la matèria 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

Per aprovar l'assignatura cal que totes les activitats d'avaluació siguin positives.

Hi haurà recuperació de les proves escrites i treballs (màxim un 5).

Treballs en grup (màxim 3 persones) seguint les orientacions formals per elaborar articles donades pel departament de Pedagogia de la URV. És valorà la consulta de fonts diverses bibliogràfiques i la qualitat de la informació, innovació i esperit crític i pràctic.

Les pràctiques són presencials i obligatòries (com a mínim el 80% i les absències justificades). En casos excepcionals cal parlar amb el professor/a.

Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar sense cap problema amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fuentes de información

Básica AARM, Retraso Mental. Definición, clasificación y sistemas de apoyo, 2000, Alianza. Madrid
ÁLVAREZ GONZÁLEZ, B., Alumnos de altas capacidades. Identificación e Intervención Educativa., 2001, Bruño. Madrid
BLANCO, C., Guía para la identificación y seguimiento de alumnos superdotados., 2001, Praxis. Valencia
COMES,G. , Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales, 2003, CEAC. Barcelona
COMES, G., Enseñar a leer al alumnado con síndrome de Down. Programas de intervención temprana, 2005, Aljibe. Málaga
COMES,G; PARERA,B; VEDRIEL,G; VIVES,M, Principios metodológicos para enseñar a escribir al alumnado con síndrome de Dow., 2008, Aljibe. Málaga
GRANADO, M.C., El niño superdotado: fundamentos teóricos y psicoeducativos, 2005, Abecedario. Badajoz
REYERO, M; TOURON,J, El desarrollo del talento: la aceleración como estartegia educativa, 2003, Netbiblo. A Coruña
ANDRADA,J, Alumnos precoces, superdotados y d ealtas capacidades, 2000, MECD. Madrid.
MARTÍNEZ,M; GUIRADO,A, Alumnos con altas capacidades., 2010, Graó
Bassedas,E, Alumnado con discapacidad intelectual y retraso en el desarrollo, 2010, Graó
Muntaner,J.J, Escuela y discapacidad intelectual, 2010, MAD

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.