DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT SOCIAL, LINGÜÍSTICA I CULTURAL DE L'ESCOLA Codi 11234224
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
ALEMANY VAZQUEZ, MARIA JOSEP
Adreça electrònica mariajosep.alemany@urv.cat
Professors/es
ALEMANY VAZQUEZ, MARIA JOSEP
Web
Descripció general i informació rellevant Entendre el llenguatge com a activitat propia del proces educatiu, identificar els elements que influexen en les situacions comunicatives i interveni com professionals

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 MAD4 Ser capaç d'emprendre la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'un programa d'intervenció d'atenció a la diversitat en l'educació primària.
 MAD2 Identificar i reflexionar sobre els elements que determinen la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva.
 MAD4 Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
 MAD2 Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
 B6 En les seves presentacions utilitza medis de suport
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 : El desenvolupament comunicatiu i lingüístic en el context escolar -Com entenem l'adquisició del llenguatge
-Implicacions de la intervenció naturalista
- Implicacions educatives en un context social i cultural multicultural
TEMA 2: El treball a l'aula - Estrategies afavoridores del desenvolupament del llenguatge i la seva relació amb la lecto-escriptura.
-Context escolar, com crear un clima comunicatiu a l'aula .
-Àrees curriculars i intervenció en el lleguatge
TEMA 3 . L'atenció a les necessitats de comunicació , llenguatge i parla - Tècniques i metodologies per afavorir el llenguatge en l'atapa d'eduació Primària.
- Estratègies educatives de interació verbal amb alumnes amnb n.e.e. ( incorporació tardana, retard llenguatge, sordera , ceguera, i altres dificulatats
TEMA 4 : Intervenció educativa - El treball del llenguatge oral i la seva relació amb la lecto-escriptura .
-Pauta d'orbservació per alumnes amb dificulatat de comunicació llenguatge i parla

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 0 0
Sessió Magistral
20 20 40
Atenció personalitzada
MAD2
10 10 20
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats orientades ha presentar l'assignatura el seu desenvolupament i avaluació
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Els alumnes disposaran d'hores d'atenció personaltzada individual i en grup amb cita previa

Atenció personalitzada
Descripció
L'objectiu de l'atenció personalitzada és poder seguir de prop el seguiment de l'alumne a l'assignatura, per tal de poder-li guiar en el seu aprenentatge, i posar-li a l'abast les eines i indicacions que necessiti. Els alumnes disposaran d'hores d'atenció personaltzada individual i en grup amb cita previa

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
Exposició dels continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada
MAD2
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

-L'examen de la segona convocatòria caldrà realitzar un treball complementari


Fonts d'informació

Bàsica Departament d'Ensenyament, L'ús del llenguatge a l'escola, Generalitat de Catalunya, 2003
Sanchez-Cano , M, Aprenent i ensenyant a parlar, Pagès, 2000
Monfort , M, Estimulacion del lenguaje oral, Santillana Aula XXI, 1989
Acosta,V; Moreno, A, Dificultades del lenguaje en ambientes educativos, Masson, 1999
, , ,
Rio, M.J del, Psicopedagogia de la lengua oral: un enfoque comunicatiu , ICE /Horsai, 1993
Rio, M.J del, Psicopedagogia de la lengua oral: un enfoque comunicatiu , ICE /Horsai, 1993

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent