DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) HÀBITS SALUDABLES I ESTIL DE VIDA Codi 11234226
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
RUBIO GOMEZ, OSCAR
Adreça electrònica oscar.rubiog@urv.cat
Professors/es
RUBIO GOMEZ, OSCAR
Web
Descripció general i informació rellevant La pràctica d’exercici físic amb la finalitat de millorar la salut cada vegada constitueix una part més important de l’estil de vida actual. Aquesta assignatura tracta de donar diferents tendències en el tractament de problemes de salut actual per tal de prevenir-los i de millorar la salut, creient que aquesta activitat física és una eina clau per a la Promoció i l’Educació per a la Salut i dels estils de vida saludables.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 A12 Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació primària i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius.
 MEF1 Dominar els fonaments teòrics i les tècniques de programació, intervenció i avaluació de l'educació física a l'educació primària.
 MEF2 Relacionar l'educació física amb les diferents àrees que configuren el currículum de l'educació primària.
 MEF3 Identificar els components que configuren el disseny curricular de l'educació física a l'etapa de l'educació primària, utilitzant les estratègies i els recursos metodològics i didàctics necessaris.
 MEF4 Dissenyar propostes d'intervenció en l'educació física de forma autònoma, amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments teòrics de la l'educació física i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
 A2 Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'educació física en l'educació primària.
Elabora les propostes de programació adequades en l'educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 A10 Determina cada un dels aspectes que integren l'educació física en l'etapa de l'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
 A12 Determina el vertader sentit que ha de tenir l'educació física en l'educació primària.
 MEF1 Coneix els fonaments teòrics de l'educació física i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'educació física en l'educació primària.
 MEF2 Determina el vertader sentit que ha de tenir l'educació física en l'educació primària.
 MEF3 Determina cada un dels aspectes que integren l'educació física en l'etapa de l'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
 MEF4 Elabora propostes de programació adequades en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Fonamenta la seva descripció del context del projecte en evidències i dades alhora que coneix i localitza els recursos legals i econòmics en l’ àrea on es desenvolupa el projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Identifica possibles riscos inherents al projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Els objectius del projecte aconsegueixen involucrar a l’ equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica necessitats de formació
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
Tema I.- Hàbits saludables i estils de vidal.




1.1. L'alimentació i la salut
1.2. El descans i la salut.
1.3. L'activitat física i la salut.
1.4. La gestió emocional i la salut
1.5. L'estrés i la salut
1.6. Hàbits saludables a l'escola.
Tema II.- Problemes de salud actuals 2.1. El sedentarisme. Factors de risc derivats.
2.2. La obesitat. Trastorns alimentaris.
2.3. Problemes dels sistemes cardiocirculatori i respiratori.
Tema III.- Innovació educativa i EF 3.1. Innovació, canvi, reforma
3.2. Facilitadors i limitadors de la innovació curricular
3.3 Projectes d'innovació en EF

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
A10
MEF4
B2
B5
6 12 18
Seminaris
A1
A10
MEF4
B2
B3
B5
C4
C6
22 30 52
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura en els blocs temàtics que la componen i del professorat que l’impartirà
Sessió Magistral Classes expositives per part del professorat i que l'alumnat haurà de complementar amb lectures i exercicis diversos.
Seminaris Realització de propostes pràctiques relacionades amb els continguts del programa de l'assignatura.
Atenció personalitzada Es resoldran dubtes al despatx del professor implicat en la docència en les hores d'atenció a l'alumnat (demanar hora amb antelació)

Atenció personalitzada
Descripció
Es resoldran dubtes al despatx de la professora implicada en la docència en les hores d'atenció a l'alumnat. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A1
A10
MEF4
B2
B3
B5
C4
C6
Es realitzaran diferents treballs (individuals i grupals) de caire pràctic durant les sessions. 90%
Altres  

Asssistència, participació, interès, ampliacions.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Les tasques per a recuperar en 2ª oportunitat o en cas de no seguir l'avaluació continuada sera un examen del conjunt de continguts del curs i un treball a desenvolupar els continguts del temari.

- Si un alumne no assisteix a classe el dia que es realitza una activitats d'avaluació d'aula (exposició, disseny de sessió, debat, pràctica...), aquesta no podrà ser recuperada i quedarà suspesa, excepte en aquelles circumstàncies i condicions que especifica normativa acadèmica URV.

- Les tasques no presentades dins el termini establert no seran avaluades i la tasca quedarà suspesa sense possibilitat de recuperar-se.

- L'assistència a classe ha d'estar aprovada per poder fer la mitjana amb les proves pràctiques.

- Criteris de correcció lingüística: Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

- D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica ACSM, Manual ACSM para la valoración y prescripción del ejercicio, Paidotribo, Barcelona 1999,
Generalitat de Catalunya, Pla de Salut de Catalunya, Departament de Sanitat 1991,
Hall, L., Desarrollo y Administración de programas de Rehabilitación Cardíaca, Paidotribo, Barcelona, 1995,
Aparicio, E. y Pérez, J., El auténtico método Pilates, Martínez Roca, Madrid 2006,
Morata, M., Yoga. Teoría, práctica y metodología aplicada, Morata, Madrid, 2008,
Satyananda Saraswati, S., Asana Pranayama Mudra Bandha, Yoga Publicatons Trust, India, 2008,
Iyengar, B.K.S., Luz sobre el yoga, Kairós, Madrid, 2005,
Iyengar, B.K.S., El árbol del yoga: Yoga VRIKSA , Kairós, Madrid, 2011,
Kam Chuen, Lam, Chi Kung. El Camino de la Energía. El arte chino de la fuerza interna, http://www.learn-qigong.com/espanol/chi-kung.html,
Kiew Kit, W., Chi-Kung para la salud yla vitalidad, Urano, Barcelona, 1997,
Jwing - Ming, J., La Esencia del Taiji Qigong, Sirio, Málaga, 1999,
Marquardt, H., Manual práctico de la terapia de las zonas reflejas de los pies, Urano, Barcelona, 2003,

Complementària Manidi, M.J. i Dafflon-Arvanitou,, Actividad Física y Salud. Aportaciones de las ciencias humanas y sociales. Educación para la salud a través de la actividad física, Masson, Barcelona, 2002,
VVAA , La función del deporte en la sociedad. Salud, socialización, economía, Consejo Superior de Deportes y Consejo de Europa, Madrid 1996, Ministerio de Educación y Cultura
Greene Wh., Simons-Morton Bg, Educación para la Salud, Interamericana. México 1988,
Lark, L., Yoga para niños, Parramon, Barcelona, 2004,
Varo Cenarruzabeitia, J.J. y Martínez Hernández, J.A. , Beneficios de la actividad física y riesgos del sedentarismo, Med Clin (Barc) 2003;121(17):665-72, Departamento de Fisiología y Nutrición. Universida
Castillo, Isabel; Balaguer, I. y García-Merita, M., Efecto de la práctica de actividad física y de la participación deportiva sobre el estilo de vida saludable en la adolescencia en función del género, Revista de Psicología del Deporte, vol. 16, núm. 2, 2007, pp. 201-210 Universitat de les Illes Bale, Palma de Mallorca, España Mallorca,

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SALUT I ACTIVITAT FÍSICA/11234225

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I/11234108
GESTIÓ DE RECURSOS I ORGANITZACIÓ EN EDUCACIÓ FÍSICA/11234204
ACTIVITAT FÍSICA I ESPORTIVA A L'EDAT ESCOLAR/11234214
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA II/11234109
EL JOC I LA SEVA APLICACIÓ EN EL CONTEXT ESCOLAR/11234213
ESPORT EXTRAESCOLAR/11234215
 
Altres comentaris
Es recomana no escollir aquesta assignatura si no es pot cursar simultàniament amb la de "Salut i activitat física".
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent