Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A3 |
Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar. |
| A4 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana. |
| A5 |
Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants. |
| A6 |
Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida. |
| A8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
| A9 |
Valorar la responsabilitat individual i col•lectiva en la consecució d'un futur sostenible. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
| A11 |
Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B1 |
Aprender a aprender |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària. |
| B3 |
Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación |
| B4 |
Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa |
| B5 |
Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida |
| B6 |
Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos |
| B7 |
Tener sensibilización hacia temas medioambientales |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C1 |
Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés. |
| C2 |
Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación. |
| C3 |
Gestionar la información y el conocimiento. |
| C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
| C5 |
Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional. |
| C6 |
Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional que le plantea la universidad |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
| | A2 |
Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per una bona gestió del procés educatiu a l’aula.
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques.
| | A3 |
Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el que s'incidirà.
| | A4 |
Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per una bona gestió del procés educatiu a l’aula.
Identifica les característiques de l’alumnat sobre el qual incidirà.
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
| | A5 |
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el que s'incidirà.
| | A6 |
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per el desenvolupament de les pràctiques.
| | A8 |
Accepta i integra les crítiques sobre la seva actuació com a futur mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
| | A9 |
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre.
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques.
| | A10 |
Accepta i integra les crítiques sobre la seva actuació com a futur mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
| | A11 |
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per el desenvolupament de les pràctiques.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B1 |
Adopta autónomamente las estrategias de aprendizaje en cada situación.
Realiza aportaciones significativas o ciertas innovaciones.
Construye conocimientos compartidos, aprende y facilita la construcción conjunta del aprendizaje.
| | B2 |
Recoje la información significativa que necesita para resolver los problemas partiendo de datos y no sólo de opiniones subjetivas y sigue un método lógico de análisis de la información.
Tiene un método de análisis que le permite identificar causas poco evidentes y avaluar su impacto en los problemas.
Dirige el proceso sistemático de trabajo para la toma de decisiones en grupo.
Obtiene el soporte necesario de otros para conseguir el éxito de sus decisiones.
| | B3 |
Analiza una situación dada e identifica aspectos que deben mejorar.
Tiene en cuenta a quién y cómo afecta la innovación.
Diseña nuevos productos y procesos, analizando riesgos y beneficios.
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultados de aquello que se espera de la manera adecuada de acuerdo con la bibliografía dada y en el tiempo previsto.
Toma decisiones acertadas en momentos comprometidos mostrando seguridad, coherencia y de acuerdo con una sistemática.
| | B5 |
Colabora en la definición, organización y distribución de las tareas del grupo.
Lleva a cabo su aportación individual en el tiempo previsto y con los recursos disponibles.
Contribuye al establecimiento y aplicación de los procesos de trabajo del equipo.
Dirige reuniones con eficacia.
Facilita la gestión positiva de las diferencias, desacuerdos y conflictos que se producen en el equipo.
| | B6 |
Planifica la comunicación: genera ideas, busca informaciones, selecciona y ordena la información, realiza esquemas, determina el tipo de público, los objetivos de comunicación,...
Analiza, valora y responde de manera adecuada a las preguntas que se le formulan en una presentación oral.
Sus presentaciones están debidamente preparadas, utilizando estrategias para presentar y llevar a cabo sus presentaciones orales (ayudas audiovisuales, mirada, voz, gesto, control de tiempo,...).
| | B7 |
Soluciona los problemas considerando los elementos del desarrollo sostenible y sus implicaciones.
Comprende la sostenibilidad desde una perspectiva interdisciplinaria, considerando la situación global y los retos que plantea.
| | B8 |
Realiza una aproximación de la eficacia de las acciones, aprovechando los recursos que tiene a su disposción.
Valora y jerarquiza las necesidades y recursos en el contexto real de intervención, priorizando las necesidades que deben ser objeto del proyecto.
Llevar a cabo un seguimiento de la implementación del proyecto para avaluar los resultados del mismo y hacer un seguimiento de la implementación de los riesgos inherentes al proyecto.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C1 |
Expresa opiniones sobre temas abstractos o culturales de forma limitada.
Comprende información y artículos de carácter rutinario.
| | C2 |
Utiliza programario para la comunicación off-line: editores de textos, hojas de cálculo y presentaciones digitales.
Utiliza programario para la comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electrónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
| | C3 |
Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
Reflexiona, revisa y evalúa el proceso de gestión de la información.
| | C4 |
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
| | C5 |
Actúa desde el respeto y promoción de los derechos humanos y los principios de accesibilidad universal, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal de las personas con discapacidad.
| | C6 |
Define y desarrolla el itinerario curricular considerando las necesidades formativas, los intereses y las motivaciones académico-profesionales.
Desarrolla recursos y estrategias que le faciliten la transición al mundo laboral.
|
Procedimientos de selección y asignación |
Procedimientos |
A la web de la FECP, http://www.fcep.urv.cat/ es troba la Guia del TFG on hi consten totes les informacions relatives a àmbits de treball del TFG i assignació de tutors.
Per norma general, en 2 dels 3 àmbits de treball del TFG ('Anàlisi i proposta de millora de la pràctica escolar' i 'Planificació curricular contextualitzada'), l'assignació de tutors es farà per part dels Responsables de l'ensenyament d'entre el professorat adjudicat pels departaments implicats. Donat que el TFG en aquests dos àmbits està clarament associat al Practicum II, cal atendre els criteris de selecció i assignació publicats a la Guia docent de Practicum II (i que apareixen a la web citada).
En el cas de l'àmbit de 'Col.laboració amb línies de recerca escolar', els estudiants hi optaran voluntàriament i els grups d'investigació adjudicaran les places atenent a criteris oportunament fets públic (Fonamentalment, Carta de motivació i expedient acadèmic). | |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
4 |
10 |
14 |
Selección/asignación del trabajo de fin de grado / máster |
|
5 |
10 |
15 |
Mecanismos de coordinación y seguimiento del trabajo de fin de grado / máster |
|
20 |
80 |
100 |
Elaboración del trabajo de fin de grado / máster |
|
11 |
55 |
66 |
Presentación y defensa del trabajo de fin de grado / máster |
|
10 |
20 |
30 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Plan específico de actuación |
|
descripción |
Actividades introductorias |
Sessions de formació globals i específiques de recerca |
Selección/asignación del trabajo de fin de grado / máster |
Sessions de decisió sobre temàtiques del TFG.
Visites als centres.
|
Mecanismos de coordinación y seguimiento del trabajo de fin de grado / máster |
Tutories individuals i/o grupals de planificació i revisió del progrés del TFG. |
Elaboración del trabajo de fin de grado / máster |
Elaboració de l'informe seguint els esquemes proporcionats a la Guia del TFG i específics per a cadascun dels 3 àmbits. |
Presentación y defensa del trabajo de fin de grado / máster |
Exposició davant del tribunal avaluador. |
Mecanismos de coordinación y seguimiento |
|
descripción
|
Data |
Acció |
Agents |
Juliol |
Matriculació |
Estudiants |
Juliol-agost |
Assignació de tutors |
Departaments |
Setembre |
Primera tutoria |
Estudiants amb tutors |
1a setmana novembre |
Lliurament annexos 1-2 |
Estudiants |
Novembre |
Segona tutoria |
Estudiants amb tutors |
Novembre-abril |
Desenvolupament del projecte de TFG |
Estudiants |
Novembre-abril |
Tutories de seguiment (annex 3) |
Estudiants amb tutors*(es poden fer tutories grupals i revisions per parelles) |
1a setmana maig |
Lliurament primera versió memòria a tutors |
Estudiants |
Maig |
Millora de la memòria partint del feedback dels tutors |
Estudiants amb tutors |
Última setmana maig |
Valoració, si s’escau, positiva de la memòria (annex 4) |
Tutors |
Última setmana maig |
Dipòsit de la memòria i de les autoreflexions |
Estudiants |
Principi juny |
Definició dels tribunal |
FCEP i departaments implicats |
Final juny |
Defensa oral del TFG |
Estudiants i tribunal | |
|
Criterios y procedimientos de evaluación |
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat) i una autoavaluació (per part de l'estudiant) |
Metodologías |
Competencias |
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Mecanismos de coordinación y seguimiento del trabajo de fin de grado / máster |
|
Avaluació inicial, Planificació i seguiment i progrés del TFG.
Valoració final del TFG, per part del tutor de la Universitat.
|
50%
|
|
Elaboración del trabajo de fin de grado / máster |
|
Autoavaluació de l'estudiant. Valoració de l'adquisició de les competències dels estudis de Grau.
|
10%
|
|
Presentación y defensa del trabajo de fin de grado / máster |
|
Valoració del TFG per part del Tribunal. Exposició del treball. |
40% |
|
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat) i una autoavaluació (per part de l'estudiant). Per superar el TFG l'estudiant haurà d'obtenir una qualificació positiva, de 5 sobre 10, en cadascun dels següents apartats: - l'avaluació del tutor - l'avaluació de l'exposició davant del tribunal El TFG tindrà dos convocatòries per curs. |
Básica |
BOLÍVAR, A., DOMINGO, J., FERNÁNDEZ CRUZ, M., La investigación biogràfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología., 2001, Madrid: La Muralla.
LIEBERMAN, A. y MILLER, L. (Eds.), La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación., 2003, Barcelona: Octaedro.
MATEO, J., La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas., 2000, BCN: ICE UB/Horsori.
ZABALZA, M. A., Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional. , 2004, Madrid: Narcea.
BISQUERRA, R., Metodología de la investigación educativa., 2004, Madrid: La Muralla
ANGROSINO, M., Etnografia y observación participante en investigación qualitativa., 2012, Madrid: Morata
FLICK, U., Introducción a la investigación cualitativa., 2007, Madrid: Morata
BARBOUR, R., Los grupos de discusión en investigación cualitativa., 2013, Madrid: Morata
|
|
Complementaria |
ARNAL, L., DEL RINCON, D. LATORRE, D., Investigación educativa. Fundamentos y metodología., 1992, Barcelona: Cabor.
SHÖN, D., El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan., 1998, Barcelona: Paidós.
TEJADA, J. , El proceso de investigación científica. , 1997, Barcelona: La Caixa
IRANZO, P., Asesoramineto pedagógico al professorado., 2012, Barcelona: Erasmus
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|