DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) TRABAJO DE FIN DE GRADO Código 11234301
Titulación
Grado en Educación Primaria (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
9 Trabajo fin de grado Cuarto AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Bioquímica y Biotecnología
Ingeniería Informática y Matemáticas
Estudios Ingleses y Alemanes
Filología Catalana
Filologías Románicas
Historia e Historia del Arte
Pedagogía
Psicología
Coordinador/a
FUGUET BUSQUETS, JUAN
Correo-e marialuisa.girondo@urv.cat
enriqueta.barniol@urv.cat
carmen.conde@urv.cat
montserrat.rios@urv.cat
mteresa.novo@urv.cat
franciscojavier.gracia@urv.cat
monica.casellas@urv.cat
mariarosa.tamarit@urv.cat
jaime.verrier@urv.cat
mar.camacho@urv.cat
joseplluis.penalver@urv.cat
juan.fuguet@urv.cat
nuria.garciaa@urv.cat
josepmaria.pons@urv.cat
mariajosep.alemany@urv.cat
evelin.blanco@urv.cat
anaines.renta@urv.cat
mireia.calvo@urv.cat
ainara.blanco@urv.cat
sandra.gilabert@urv.cat
silvia.vea@urv.cat
enricjacint.marquez@urv.cat
carmen.castillo@urv.cat
helena.madurell@urv.cat
joseluis.canadilla@urv.cat
mariateresa.gamez@urv.cat
aina.gavalda@urv.cat
maria.revilla@urv.cat
monica.sanroma@urv.cat
pilar.figueras@urv.cat
carles.royo@urv.cat
laia.cutillas@urv.cat
georgette.vanginkel@urv.cat
evamaria.castano@urv.cat
alicia.garcia@urv.cat
montserrat.sorribas@urv.cat
gisela.cebrian@urv.cat
Profesores/as
GIRONDO PÉREZ, MARÍA LUISA
BARNIOL TERRICABRAS, ENRIQUETA
CONDE DELGADO DE MOLINA, MARIA DEL CARMEN
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
NOVO MOLINERO, MARIA TERESA
GRACIA SANCHO, FRANCISCO JAVIER
CASELLAS SANAHUJA, MÒNICA
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
VERRIER DELAHAIE, JAIME
CAMACHO MARTI, MARIA DEL MAR
PEÑALVER GARCIA, JOSEP LLUIS
FUGUET BUSQUETS, JUAN
GARCIA ALSINA, NURIA
PONS ALTES, JOSEP MARIA
ALEMANY VAZQUEZ, MARIA JOSEP
BLANCO COBO, EVELIN
RENTA DAVIDS, ANA INÉS
CALVO MONNE, MIREIA
BLANCO GÓMEZ, AINARA
GILABERT MEDINA, SANDRA
VEÀ VILA, SÍLVIA
MÁRQUEZ MÁRQUEZ, ENRIC JACINT
CASTILLO PERALTA, CARMEN
MADURELL ALEMANY, HELENA
CAÑADILLA LÓPEZ DE COCA, JOSÉ LUÍS
GÁMEZ PÉREZ, MARIA TERESA
GAVALDÀ MIRALLES, AINA
REVILLA GONZALEZ, MARIA
SANROMÀ GIMÉNEZ, MÒNICA
FIGUERAS TORRUELLA, MARIA DEL PILAR
ROYO BIETO, CARLES
CUTILLAS ALBERICH, LAIA
VAN GINKEL RIBA, GEORGETTE
CASTAÑO CALLAU, EVA MARIA
GARCÍA LÓPEZ, ALICIA
SORRIBAS PAREJA, MONTSERRAT
CEBRIÁN BERNAT, GISELA
Web http://http://http://www.fcep.urv.cat/
Descripción general e información relevante El Treball de Fi de Grau (TFG) s’ha d’entendre com un mòdul o matèria de caràcter globalitzador orientat a la integració de les competències associades al títol. Per tant, té com a finalitat afavorir que l’estudiant consolidi el marc competencial recollit a les directrius dels nous graus d’Educació (Ordres ECI/3854/2007 i ECI/3857/2007). Situat al final de la titulació, el TFG té com a objectius garantir l’assoliment de les competències professionalitzadores del futur mestre/a i palesar la capacitat d’autoregulació conreada al llarg de la formació, així com conscienciar l’estudiant sobre les pròpies necessitats enfocades a la pràctica docent. Per aquesta raó, el TFG ha de ser fruit de planificacions acurades, de presa de decisions estratègiques, d'avaluació constant dels corresponents processos i de l'aprofitament dels intercanvis mantinguts amb els tutors responsables. Més específicament, el TFG consisteix en el desenvolupament d’un projecte de recerca, anàlisi o planificació educativa orientats a la millora de la pràctica escolar, amb una vinculació preferentment directa amb el Pràcticum II sota la direcció d’un professorat tutor. Aquest projecte, d’acord amb el pla d’estudis vigent, és de naturalesa obligatòria, compta amb una càrrega lectiva de 9 crèdits ECTS i per a matricular-lo cal tenir assolits 168 crèdits. Es pot realitzar en anglès com a forma de certificar la competència C1. Com en el cas de les pràctiques, el TFG és d'una única convocatòria. A la web de la FECP, http://www.fcep.urv.cat/ es troba la Normativa o Guia del TFG dels Graus d'Educació Infantil i Primària, on hi consten totes les informacions relatives a àmbits de treball del TFG, assignació de tutors, així com es concreten les informacions d'aquesta guia docent.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A3 Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar.
 A4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 A5 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants.
 A6 Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A9 Valorar la responsabilitat individual i col•lectiva en la consecució d'un futur sostenible.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 A11 Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
 B5 Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
 B7 Tener sensibilización hacia temas medioambientales
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
 C2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
 C5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
 C6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional que le plantea la universidad

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
 A2 Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per una bona gestió del procés educatiu a l’aula.
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques.
 A3 Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el que s'incidirà.
 A4 Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per una bona gestió del procés educatiu a l’aula.
Identifica les característiques de l’alumnat sobre el qual incidirà.
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
 A5 Identifica les característiques de l'alumnat sobre el que s'incidirà.
 A6 Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per el desenvolupament de les pràctiques.
 A8 Accepta i integra les crítiques sobre la seva actuació com a futur mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
 A9 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre.
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques.
 A10 Accepta i integra les crítiques sobre la seva actuació com a futur mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
 A11 Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per el desenvolupament de les pràctiques.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Adopta autónomamente las estrategias de aprendizaje en cada situación.
Realiza aportaciones significativas o ciertas innovaciones.
Construye conocimientos compartidos, aprende y facilita la construcción conjunta del aprendizaje.
 B2 Recoje la información significativa que necesita para resolver los problemas partiendo de datos y no sólo de opiniones subjetivas y sigue un método lógico de análisis de la información.
Tiene un método de análisis que le permite identificar causas poco evidentes y avaluar su impacto en los problemas.
Dirige el proceso sistemático de trabajo para la toma de decisiones en grupo.
Obtiene el soporte necesario de otros para conseguir el éxito de sus decisiones.
 B3 Analiza una situación dada e identifica aspectos que deben mejorar.
Tiene en cuenta a quién y cómo afecta la innovación.
Diseña nuevos productos y procesos, analizando riesgos y beneficios.
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultados de aquello que se espera de la manera adecuada de acuerdo con la bibliografía dada y en el tiempo previsto.
Toma decisiones acertadas en momentos comprometidos mostrando seguridad, coherencia y de acuerdo con una sistemática.
 B5 Colabora en la definición, organización y distribución de las tareas del grupo.
Lleva a cabo su aportación individual en el tiempo previsto y con los recursos disponibles.
Contribuye al establecimiento y aplicación de los procesos de trabajo del equipo.
Dirige reuniones con eficacia.
Facilita la gestión positiva de las diferencias, desacuerdos y conflictos que se producen en el equipo.
 B6 Planifica la comunicación: genera ideas, busca informaciones, selecciona y ordena la información, realiza esquemas, determina el tipo de público, los objetivos de comunicación,...
Analiza, valora y responde de manera adecuada a las preguntas que se le formulan en una presentación oral.
Sus presentaciones están debidamente preparadas, utilizando estrategias para presentar y llevar a cabo sus presentaciones orales (ayudas audiovisuales, mirada, voz, gesto, control de tiempo,...).
 B7 Soluciona los problemas considerando los elementos del desarrollo sostenible y sus implicaciones.
Comprende la sostenibilidad desde una perspectiva interdisciplinaria, considerando la situación global y los retos que plantea.
 B8 Realiza una aproximación de la eficacia de las acciones, aprovechando los recursos que tiene a su disposción.
Valora y jerarquiza las necesidades y recursos en el contexto real de intervención, priorizando las necesidades que deben ser objeto del proyecto.
Llevar a cabo un seguimiento de la implementación del proyecto para avaluar los resultados del mismo y hacer un seguimiento de la implementación de los riesgos inherentes al proyecto.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Expresa opiniones sobre temas abstractos o culturales de forma limitada.
Comprende información y artículos de carácter rutinario.
 C2 Utiliza programario para la comunicación off-line: editores de textos, hojas de cálculo y presentaciones digitales.
Utiliza programario para la comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electrónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
 C3 Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
Reflexiona, revisa y evalúa el proceso de gestión de la información.
 C4 Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
 C5 Actúa desde el respeto y promoción de los derechos humanos y los principios de accesibilidad universal, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal de las personas con discapacidad.
 C6 Define y desarrolla el itinerario curricular considerando las necesidades formativas, los intereses y las motivaciones académico-profesionales.
Desarrolla recursos y estrategias que le faciliten la transición al mundo laboral.

Procedimientos de selección y asignación
Procedimientos

A la web de la FECP, http://www.fcep.urv.cat/ es troba la Guia del TFG on hi consten totes les informacions relatives a àmbits de treball del TFG i assignació de tutors. 

Per norma general, en 2 dels 3 àmbits de treball del TFG ('Anàlisi i proposta de millora de la pràctica escolar' i 'Planificació curricular contextualitzada'), l'assignació de tutors es farà per part dels Responsables de l'ensenyament d'entre el professorat adjudicat pels departaments implicats. Donat que el TFG en aquests dos àmbits està clarament associat al Practicum II, cal atendre els criteris de selecció i assignació publicats a la Guia docent de Practicum II (i que apareixen a la web citada).

En el cas de l'àmbit de 'Col.laboració amb línies de recerca escolar', els estudiants hi optaran voluntàriament i els grups d'investigació adjudicaran les places atenent a criteris oportunament fets públic (Fonamentalment, Carta de motivació i expedient acadèmic).


Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
4 10 14
Selección/asignación del trabajo de fin de grado / máster
5 10 15
Mecanismos de coordinación y seguimiento del trabajo de fin de grado / máster
20 80 100
Elaboración del trabajo de fin de grado / máster
11 55 66
Presentación y defensa del trabajo de fin de grado / máster
10 20 30
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Plan específico de actuación
  descripción
Actividades introductorias Sessions de formació globals i específiques de recerca
Selección/asignación del trabajo de fin de grado / máster Sessions de decisió sobre temàtiques del TFG.
Visites als centres.
Mecanismos de coordinación y seguimiento del trabajo de fin de grado / máster Tutories individuals i/o grupals de planificació i revisió del progrés del TFG.
Elaboración del trabajo de fin de grado / máster Elaboració de l'informe seguint els esquemes proporcionats a la Guia del TFG i específics per a cadascun dels 3 àmbits.
Presentación y defensa del trabajo de fin de grado / máster Exposició davant del tribunal avaluador.

Mecanismos de coordinación y seguimiento
descripción

Data

Acció

Agents

Juliol

Matriculació

Estudiants

Juliol-agost

Assignació de tutors

Departaments

Setembre

Primera tutoria

Estudiants amb tutors

1a setmana novembre

Lliurament annexos 1-2

Estudiants

Novembre

Segona tutoria

Estudiants amb tutors

Novembre-abril

Desenvolupament del projecte de TFG

Estudiants

Novembre-abril

Tutories de seguiment (annex 3)

Estudiants amb tutors*(es poden fer tutories grupals i revisions per parelles)

1a setmana maig

Lliurament primera versió memòria a tutors

Estudiants

Maig

Millora de la memòria partint del feedback dels tutors

Estudiants amb tutors

Última setmana maig

Valoració, si s’escau, positiva de la memòria (annex 4)

Tutors

Última setmana maig

Dipòsit de la memòria i de les autoreflexions

Estudiants

Principi juny

Definició dels tribunal

FCEP i departaments implicats

Final juny

Defensa oral del TFG

Estudiants i tribunal

 


Criterios y procedimientos de evaluación
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat) i una autoavaluació (per part de l'estudiant)
Metodologías Competencias descripción Peso        
Mecanismos de coordinación y seguimiento del trabajo de fin de grado / máster
Avaluació inicial, Planificació i seguiment i progrés del TFG.
Valoració final del TFG, per part del tutor de la Universitat.

50%
Elaboración del trabajo de fin de grado / máster
Autoavaluació de l'estudiant. Valoració de l'adquisició de les competències dels estudis de Grau.

10%
Presentación y defensa del trabajo de fin de grado / máster
Valoració del TFG per part del Tribunal. Exposició del treball. 40%
Otros
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat) i una autoavaluació (per part de l'estudiant).

Per superar el TFG l'estudiant haurà d'obtenir una qualificació positiva, de 5 sobre 10, en cadascun dels següents apartats:

- l'avaluació del tutor

- l'avaluació de l'exposició davant del tribunal

El TFG tindrà dos convocatòries per curs.


Fuentes de información

Básica BOLÍVAR, A., DOMINGO, J., FERNÁNDEZ CRUZ, M., La investigación biogràfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología., 2001, Madrid: La Muralla.
LIEBERMAN, A. y MILLER, L. (Eds.), La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación., 2003, Barcelona: Octaedro.
MATEO, J., La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas., 2000, BCN: ICE UB/Horsori.
ZABALZA, M. A., Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional. , 2004, Madrid: Narcea.
BISQUERRA, R., Metodología de la investigación educativa., 2004, Madrid: La Muralla
ANGROSINO, M., Etnografia y observación participante en investigación qualitativa., 2012, Madrid: Morata
FLICK, U., Introducción a la investigación cualitativa., 2007, Madrid: Morata
BARBOUR, R., Los grupos de discusión en investigación cualitativa., 2013, Madrid: Morata

Complementaria ARNAL, L., DEL RINCON, D. LATORRE, D., Investigación educativa. Fundamentos y metodología., 1992, Barcelona: Cabor.
SHÖN, D., El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan., 1998, Barcelona: Paidós.
TEJADA, J. , El proceso de investigación científica. , 1997, Barcelona: La Caixa
IRANZO, P., Asesoramineto pedagógico al professorado., 2012, Barcelona: Erasmus

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.