DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES LLENGÜES III Codi 11244103
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Adreça electrònica jaime.verrier@urv.cat
marta.tena@urv.cat
Professors/es
VERRIER DELAHAIE, JAIME
TENA SUBIRATS, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant -Adquirir un coneixement aprofundit de la situació actual de l'ensenyament de les llengües a les escoles. -Conèixer el disseny curricular de llengua i literatura en educació primària. -Preparar el futur mestre en el coneixement i el domini de l'ensenyament i l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura. -Dominar els recursos, materials i metodologia per treballar adequadament la llengua a l'escola en l'educació primària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Coneix el currículum escolar de les llengües i la literatura.
Coneix la bibliografia bàsica de la literatura infantil.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 En les seves presentacions utilitza medis de suport
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut

Continguts
Tema Subtema
1. Cap a una definició de Literatura Infantil i Juvenil 1.1. Perfil del mestre de lectura
2. Funcions de la LIJ
3. Valor educatiu de la LIJ
4. La fascinació de la paraula: la literatura tradicional i popular 4.1. Literatura oral no argumental: endevinalles, cançons, embarbussaments, refranys
4.2. Literatura oral argumental: contes, rondalles i llegendes
5. Llibres per a nens lectors: gèneres de LIJ. Tipologies textuals 5.1 Itineraris lectors
6. Criteris de selecció d'un corpus de LIJ. Les contel.lacions literàries. Elaboració d'un corpus
7. Influències de la LIJ en la construcció del lector literari
8. Intertextualitat i metaficció a la LIJ
9. L'àlbum il.lustrat: un recurs pedagògic per al desenvolupament lector i emocional 9.1. Elements a tenir en compte per a l'anàlisi d'un àlbum il.lustrat
10. Aplicació didàctica de la LIJ. Activitats i recursos d'animació lectora
11. Biblioteca i Pla lector de centre

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A3
B3
20 20 40
Seminaris
B3
B6
20 20 40
Presentacions / exposicions
A3
B5
B6
C4
10 20 30
Pràctiques a través de TIC
B3
C1
10 20 30
Atenció personalitzada
5 5 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició per part de la professora del contingut de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició i reflexió sobre els conceptes presentats.
Seminaris Treball complementari de les classes teòriques reforçant les fonts d'informació. Aplicació pràctica i resolució de problemes.
Presentacions / exposicions Els alumnes, tant individualment com en petits grups, hauran de rebre les directrius metodològiques i bibliogràfiques oportunes que els faciliti la tasca a desenvolupar.
Pràctiques a través de TIC Treballs pràctics sobre temes proposats de caire lingüistic i de reflexió didàctica. Recerca de material multimèdia.
Atenció personalitzada La professora estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat a l'espai virtual de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
La professora estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat a l'espai virtual de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
B3
B6
Es reforçarà els temes teòrics amb la resolució de problemes, debats i un treball d'anàlisi i de síntesi raonat. 20%
Presentacions / exposicions
A3
B5
B6
C4
Consistirá en el disseny i presentació per part d'un grup de les pràctiques oportunes sobre els temes proposats, casos i situacions presentats a l'aula. 60%
Pràctiques a través de TIC
B3
C1
Realització de les activitats que s'indicaran a l'espai virtual de l'assignatura. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

Convocatòries d'exàmens:

- L'alumne té dret a una segona convocatòria d'examen en cas de suspendre la primera

- No es contempla la 2a convocatòria com una oportunitat de pujar nota.

Avaluació:

- S'aplicaran els criteris de correcció lingüística de la URV

- Hi haurà un pla alternatiu pels alumnes que no assisteixen a classe per causa justificada. Es consensuarà amb l'alumne a l'inici del curs.

Presentació de treballs:

- Tot treball presentat més allà de la data límit marcada tindrà una penalització del 25%.

- No s'acceptaran treballs passat 15 dies de la data límit de presentació fixada en l'espai Moodle de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica COLOMER, T. et al., Siete llaves para valorar las historias infantiles, 2002, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, Madrid
BLOOM, H., El cànon occidental, 1995, Columna, Barcelona
DURAN, T., Àlbums i altres lectures. Anàlisis dels llibres per a infants, 2007, Rosa Sensat, Barcelona
COLOMER, T., La formació del lector literari, 1998, Barcanova, Barcelona
COLOMER, T., Introducción a la literatura infantil i juvenil actual, 2010, Síntesis, Madrid
LLUCH, G., Análisis de narrativas infantiles i juveniles, 2003, Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca
MENDOZA, A, i ROMEA, C. (coord.), El lector ante la obra hipertextual, 2012, Horsori, Barcelona
MENDOZA, A., La educación literaria desde la LIJ, 2005, Universidad Castilla-La Mancha, Cuenca
PAGÈS JORDÀ, V., De Robinson Crusoe a Peter Pan. Un canon de literatura juvenil, 2009, Ariel, Barcelona
, http://academia.uat.edu.mx/parter/asesoria/escribir.htm , ,
, http://www. edu365.primaria , ,
, http://www.xtec.cat , ,
, http://www.monografias.com/trabajos15/metodos-creativos/metodos-creativos.shtml , ,
, http://www.elhuevodechocolate.es , ,
CASSANY, D., Descriure escriure com s'aprèn a escriure, 1991, La Galera,
FONS ESTEVE, M, Llegir i escriure per a viure, 2006, LaGalera,
TOUGH, J. , Lenguaje, conversación y educación. El uso curricular del habla en La escuela desde los 7 años., 1989, Madrid: Visor.,
*TEBEROSKY, A.; COLOMER, T, Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure. , 2001, Vicens Vives,
*VILA, N. , Tècniques d’expressió escrita. Cicles Inicial i Mitjà. , 1987, Dossiers Rosa Sensat.,
TORRA, M., Taller d’escriptura creativa, 2009, ,
SMITH, F. , Comprensión de la lectura. , 1983, Trillas. , México
*SOLÉ, Isabel , L’ensenyament de la comprensió lectora. , 198, CEAC,
SERRANO, S. , El regal de la comunicació., 2003, Barcelona: Ara Llibres. ,
SÁNCHEZ ENCISO, J. , Con)viure en la paraula: l’aula com a espai comunitari, 2007, Articles, Graó,
*RÍO, M. J. del , Psicopedagogía de la lengua oral: un enfoque comunicativo. , 199, Barcelona, Horsori.,
MENDOZA, A. , ): La diversitat de la llengua escrita. Usos i funcions. , 1990, Dossiers Rosa Sensat,
MENDOZA, A. (coord.) , Didáctica de la Lengua y la Literatura para primaria. , 2003, Madrid: Prentice Hall.,
*LOMAS, C. y Otros. , Ciencias del lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua. , 1993, Paidós,
*GRAVES, D. H. , Didáctica de la escritura. , 1991, Paidós,
GIL, C. , Leer, contar y jugar: actividades de animación a la lectura. , 2003, CCS, Madrid,
*GALÍ, A. , L'ensenyament de l'ortografia als infants., 1985, Barcino,
FERREIRO, E.; GÓMEZ PALACIO, M. (comp.) , Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. , 1988, Siglo XXI,
DURÁN, T. , Leer antes de leer. , 2002, Anaya,
DD.AA., Dossiers de Rosa Sensat sobre l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, Rossa Sensat,
*DÍEZ DE ULZURRUN PAUSAS, L’aprenentatge de la lectoescriptura des d’una perspectiva constructivista. 2 vols, 2001, Graó,
*CORREIG, M. , Fonologia aplicada, 1985, Rosa Sensat/Ed. 62,
CORMAND, J.M.; MATA, M., Cuadros de fonología castellana para la enseñanza de la lectura y la escritura. , 1978, Biblograf.,
CORMAND, J.M.; MATA, M., Quadres de fonologia catalana per a l'ensenyament de la lectura i l'escriptura., 1979, Biblograf.,
CASSANY, D., La cuina de l’escriptura, 1993, Les Naus Empúries,
ALVAREZ, M., Tipos de escritos II: Exposición y argumentación, 1994, Arco Libro,
BADIA, D.; VILÀ, M.; VILÀ, N, Joc de plom. Propostes per a l'expressió escrita., 1988, Graó,
BOLÍBAR, S. , Avaluació de la composició infantil: 7-11: adaptació de la prova d’A.Galí. , 1984, Barcanova,
BARTRA, A.; FERRER, M. , Gramàtica a l’aula. , 2000, . Articles, Graó.,
*BALLESTEROS, C. , Didàctica de la llengua oral formal: continguts d’aprenentatge i seqüències., 2002.. Articles, Graó,
CAMPS, A. (comp.) , Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. , 2003, Graó,
CAMPS, A. , L’ensenyament de la composició escrita. , 1994, Barcanova,
*CAMPS, A. , La gramàtica a l'escola bàsica., 1998, Barcanova,
*CASSANY, Daniel , Descriure escriure, 1987, Empúries,
CASSANY, D., Reparar l’escriptura., 1993, Graó,
CASSANY, D; LUNA, M.; SANZ, G. , 44 exercicis per a un curs d’expressió escrita. , 1991, Graó,
*CASSANY, D., Ensenyar llengua, 2002, Graó.,
COLOMER, Teresa, “¿Quién promociona la lectura?", CLIJ, núm. 168, pp. 7-18. Barcelona.,

Amb * les obres més fonamentals i bàsiques.

La webgrafia serà penjada al moodle.

Complementària

Revistes:

- Articles (Didàctica de la llengua i la Literatura) Ed. Graó.

- CLIJ (revista de literatura infantil i juvenil) Ed. Torre de Papel.

-Cuadernos de Pedagogía.

-GUIX d’Infantil, Ed. Graó.

-In-fàn-ci-a  (educar de 0 a 6), Rosa Sensat.

-Perspectiva escolar, Rosa Sensat.

Webgrafia:

• http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/anonimo.htm
• http://www.cuentoslokos.blogspot.com/
• http://www.leemeuncuento.com.ar/cuento-infantil.htm
• http://dlc.iec.cat/
• http://www.cuentosdecalleja.org/

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent