Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva.
| | A10 |
Presenta una actitud crítica sobre les pràctiques a l'aula amb la finalitat d'optimitzar la tasca docent.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
|
Tema |
Subtema |
1. La diversitat i les necessitats educatives de l'alumnat |
1.1. Principis educatius de l'escola inclusiva
1.2. Evolució històrica
1.3. Normativa de l'atenció a l'alumnat
1.4. Atenció a les necessitats educatives de l'alumnat |
2. Bases conceptuals de les dificultats d'aprenentatge i trastorns del desenvolupament |
2.1. Les classificacions i el diagnòstic
2.2. Els factors causals i predisponents
2.3. La interdisciplinarietat i la coordinació |
3. Trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat |
3.1. Terminologies i classificacions
3.2. Detecció a l'aula. Manifestacions en les diferents etapes evolutives
3.3. Factors de risc
3.4. Intervenció psicoeducativa
3.5. Altres intervencions |
4. Trastorns generalitzats del desenvolupament |
4.1. Terminologies i classificacions
4.2. Detecció a l'aula. Manifestacions dels diferents trastorns segons etapes evolutives
4.3. Factors de risc
4.4. Intervenció psicoeducativa |
5. Trastorns de la parla i del llenguatge |
5.1. Terminologies i classificacions
5.2. Manifestacions del diferents problemes segons etapes evolutives
5.3. Factors de risc
5.4. Intervenció psicoeducativa
|
6. Trastorns d'aprenentatge |
6.1 Problema de lectura, escriptura i càlcul: descripcions i diagnòstic
6.2. Avaluació
6.3. Intervenció |
7. Retard intel·lectual |
7.1. Terminologies i classificacions
7.2. Manifestacions
7.3. Factors de risc o causes
7.4. Intervenció psicoeducativa |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
15 |
21 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
20 |
35 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
15 |
15 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentar l'assignatura, els seus continguts i mètodes d'avaluació |
Sessió Magistral |
Presentació dels continguts fonamentals |
Presentacions / exposicions |
Presentacions orals amb suport power point de temes d'interès en la matèria |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi de documents audiovisuals i escrits |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Presentació a classe de cassos i actuacions a seguir |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Atenció individualitza i /o en grup de dubtes sobre continguts, el.laboració de treballs i /o exposicions |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
A través d'examen mixte (test i supòsits pràctics).
Hi haurà dos exàmens, un al final del 1er Q (gener) i un de recuperació per qui no hagi arribat al 5 que es farà al mes de maig. |
6 |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació oral en format power point.
Això serà treball en grup (grups de 3o 4 persones). A l'inici de curs, s'especificarà els punts que es valoraran i els temes que es treballaran |
1.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Contestar a través del moodle problemes relacionats amb el contingut de la matèria que permetin reflexionar a l'alumne sobre els coneixements que està adquirint. |
1 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Contestar a través del moodle supòsits pràctics relacionats amb el contingut de la matèria que permetin reflexionar a l'alumne sobre els coneixements que està adquirint. |
1 |
Altres |
|
Assistència/actitud: Es valorarà l'actitud al llarg del curs. L'assistència es valorarà participant a la presentació i avaluació dels treballs presentats amb els companys i a través de les pràctiques |
0,5 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura s'han de tenir totes les activitats d'avaluació aprovades (igual o més gran a 5). Aquestes activitats són: examen que val el 60% de la nota, l'exposició de treball que val el 15% i l'entrega de dues activitats corresponent a resolució de problemes/supòsits pràctics que val el 20%. Els treballs presentats fora de termini només podran obtenir una nota màxima de 5. Pels que suspenguin l'examen hi haurà una segona convocatòria al juny per aprovar-lo. No hi ha segona convocatòria de les altres activitats d'avaluació. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
García Sanchez J.N, Dificultades del desarrollo, Pirámide, 2007
Lou M.A., López N., Bases psicopedagógicas de la educación especial, Pirámide, 1999
Jané M.C. , Llenguatge i psicopatologia de la infantesa i l'adolescència, Universitat autònoma de Barcelona, 2001
Mena Pujol B., El alumno con TDAH, Jassen, 2006
Galligó M., El aprendizaje y sus trastornos: consideraciones psicológicas y pedagógicas, CEAC, 2003
Soutullo C., Convivir con niños y adoelscentes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad, Panamericana, 2008
Orjales I., Déficit de atención con hiperactividad : manual para padres y educadores, CEPE, 1999
Cardona M.C., Diversidad y educación inclusiva, Pearson, 2005
Sánchez A., TorresJ., Educación especial I y II, Pirámide, 1998
|
|
Complementària |
González Manjón D., Las Dificultades de aprendizaje en el aula , Edebé, 2002
Miranda A., Fortes C., Gil M.D., Dificultades del aprendizaje de las matemáticas : un enfoque evolutivo, Archidona, 2000
, Dificultades del aprendizaje : detección, prevención y tratamiento : guía práctica para docentes, Vigo : IdeasPropias, 2004
Comellas M.J., Dificultats d'aprenentatge: diversos referents d'èxit , Universitat Autònoma de Barcelona, 2003
Orjales I., Claves para afrontar la vida con un hijo con TDAH : "Mi cabeza... es como si tuviera mil pies" , Pirámide, 2009
Orjales I., Polaino A, Programas de intervención cognitivo-conductual para niños con déficit de atención con hiperactividad , CEPE, 2002
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|