Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A3 |
Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar. |
| A5 |
Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants. |
| A6 |
Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix i valora críticament el currículum.
| | A2 |
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Coneix i valora críticament el currículum.
Té competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, de càlcul, resolució de problemes, geomètriques, mesura, tractament d'informació i representacions gràfiques).
Coneix els principis i les bases per a la didàctica de la matemàtica en cada etapa.
Manifesta posseir estratègies per promoure la competències matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i avaluació.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a les diferents capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a la vida quotidiana.
| | A3 |
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Manifesta posseir estratègies per promoure la competències matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i avaluació.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a les diferents capacitats dels alumnes.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per a innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants.
| | A5 |
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Manifesta posseir estratègies per promoure la competències matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i avaluació.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a les diferents capacitats dels alumnes.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per a innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants.
| | A6 |
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Manifesta posseir estratègies per promoure la competències matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i avaluació.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a les diferents capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per a innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Tema 1.
Didàctica del bloc Estadística i Atzar |
Principis didàctics. Organització de la informació i classificacions. Activitats pels diferents cicles. Activitats interàrees i activitats específiques.
Unitats de programació o seqüències didàctiques amb aquesta temàtica. |
Tema 2
La didàctica de la mesura de magnituds lineals al llarg de la Primària. |
Atributs mesurables. Idea de magnitud. Unitat de mesura i sistemes d’unitats. Sistemes no convencionals. Sistemes regulars. Sistemes convencionals i relació amb els conceptes de valor de posició.
Activitats especifiques de les magnituds:
longitud ,massa i capacitat.
Apreciació i mesura d’intervals de temps.
|
Tema 3
La didàctica de la Geometria a Primària (I)
Plantejament general i nocions als primers nivells. |
El bloc de Geomeria al currículum.
Iniciació a l’organització espacial.
Diferents maneres de conceptualitzar l'espai físic: geometries.
Posició, orientació i formes bàsiques ( dues i tres dimensions)
Cossos rodons i poliedres.
. La simetria.
Recursos per treballar a l'aula en els primers nivells.
|
Tema 4
La didàctica de la Geometria a Primària (II)
Propietats, classificacions i mètrica de fiigures planes. Recursos específics. |
La geometria plana
Elements i propietats de polígons. Classificacions elementals.
El cercle, la circumferència i formes derivades.
Nocions de perímetre i àrea
Representacions de formes i moviments al pla.
Utilització del compàs i mesura d’angles.
Recursos i materials per fer geometria a l'aula de Primària. |
Tema 5
La didàctica de la Geometria a Primària (III)
Cossos i noció de volum. |
Desenvolupaments plans de cilindres i cons
Construcció de paral•lelepípedes amb policubs i noció de volum.
Dels mosaics al poliedres regulars.
Programari geomètric.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
6 |
10 |
Sessió Magistral |
|
16 |
32 |
48 |
Seminaris |
|
30 |
45 |
75 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
15 |
17 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
16 |
20 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i treballs a realitzar |
Sessió Magistral |
Presentació de las temàtiques-problema didàctic.
Exposició de resursos: possibilitats i limitacions. |
Seminaris |
Elaboració d'activitats pràctiques per les aules de Primària.
Utilització de materials diversos per fer geometria.
Elaboració de situacions d'aprenentage de la mesura.
Informació i gràfics. |
Atenció personalitzada |
Tot alumne pot assistir a consultar dubtes a hores de tutoria. |
Descripció |
Atenció personalitzada pel seguiment de la part pràctica i dubtes de la part teòrica. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Exposició per part dels professors dels plantejaments didàctics bàsics de cada temàtica a tractar. |
10% |
Seminaris |
|
Elaboració de seqüències didàctiques.
Elaboració d'activitats d'aula.
Treballs individuals i treballs de grup. |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Proposta raonada d'activitats d'aula.
Reflexió i conceptualització de les temàtiques treballades. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És convenient seguir el curs dia a dia. Les hores de seminari que comporten una sèrie de pràctiques són d'assistència obligada. Els alumnes que no superin l'assignatura en la primera avaluació , si la legalitat ofereix una segona convocatòria, es realitzarà aquesta en les dates que legalment es facilitin. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
, http://nlvm.usu.edu/ http://www.fisme.science.uu.nl/rekenweb/en/ http://www.geogebra.org/cms/en/download, ,
Alsina C, Burgues C, Fortuny J, “ Materiales para construir la Geometria, Síntesis, 1988
Canals M. A., Estadística, combinatoria, Probabilitat, Rosa Sensat, 2009
Canals M. A., Superfícies, volums i línies, Rosa Sensat, 2009
Canals M. A., Transformacions geomètriques, Rosa Sensat, 2009
Castelnuovo E., “ La Geometria, Ketres,
Chamorro M.C., El problema de la Medida, Síntesis, 1989
Godino J y Batanero, “Probabilidad, Síntesis, 1990
NCTM, Principios y estándares para la educación matemàtica. , Thales Sevilla, 2004
Segovia I y Rico L., Matemáticas para maestros de Educación Primaria , Ed. Pirámide, 2009
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES I/11234105 | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II/11234106 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|