DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ MUSICAL, VISUAL I PLÀSTICA I Codi 11244114
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERT
MARGALEF ARCE, JOSE MANUEL
Adreça electrònica manel.margalef@urv.cat
juancarlos.fabra@urv.cat
Professors/es
MARGALEF ARCE, JOSE MANUEL
FABRA GILABERT, JUAN CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i socials de les arts.
Coneix el currículum escolar de l'educació artística, en les seves vessants plàstiques, audiovisual i musical.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
 A2 Coneix el currículum escolar de l'educació artística, en les seves vessants plàstiques, audiovisual i musical.
Adquireix recursos per fomentar la participació durant tota la vida en activitats musicals i plàstiques, dins i fora de l'escola.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
 A8 Comprèn els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i socials de les arts.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
 A10 Adquireix recursos per fomentar la participació durant tota la vida en activitats musicals i plàstiques, dins i fora de l'escola.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Bloc I: L'educació artística a Primària. 1. Les arts en el context escolar: aspectes específics i interdisciplinarietat en els llenguatges artístics. Vies per a concreció didàctica de projectes artístics integrats a educació primària
2. La recepció estètica en el nen en l'etapa d'educació primària. Els llenguatges estètics com a plasmació d'universos socials i culturals.
3. Escola i diversitat cultural en les arts: Música i formes visuals com a expressió d'herències culturals. Formes contemporànies de fusió cultural
4. Processos, tècniques i recursos per al desenvolupament de projectes artístics integrats a educació visual i plàstica i musical
Bloc II: Educació visual i plàstica i la seva didàctica. 1. L'Educació visual i plàstica en l'educació primària. Estructuració curricular de l'àrea i vies per a l'interdisciplinarietat.
2. Les arts visuals com a representació de mons socials i culturals.
3. Art, imatges i multiculturalisme. l'educació per a la diversitat cultural des de les arts.
4. El llenguatge plàstic: elements i articulació.
5. Les arts visuals a l'escola
Etapes en la comprensió de l'univers de les imatges. Àmbits d'anàlisi de l'art a l'escola
6. L'evolució espontània de l'expressió gràfica en el nen en l'etapa de Educació Primària.
7. Teories de l'aprenentatge artístic.
Bloc III: Educació musical i la seva didàctica. 1. Llenguatge Musical: Ritme. Melodia. Harmonia i la seva aplicació didàctica
2. Formació Vocal: La veu del Mestre. La veu cantada i la veu parlada. El cos com a instrument. Higiene vocal. Les emocions. La seva aplicació Didàctica.
3. Formació Instrumental: Instrumentarium Orff. Flauta de bec. Agrupacions Instrumentals (Coral/Instrumental). La seva aplicació Didàctica.
4. Música i moviment: Elements del llenguatge de la Dansa tradicional autòctona i d'altres cultures per a l'etapa d'Educació Primària. La seva aplicació Didàctica.
5. Repertori. Treball de repertori referent als següents àmbits: Cançó i obres de Literatura Musical especifiques per a l'etapa d'Educació Primària. Aplicació Didàctica.
6. L'Educació musical en l'educació primària. La practica a les escoles i les demandes de l'Administració. Anàlisi del Currículum en l'àrea d'Educació Musical. Competències pròpies de l'àrea. Estructuració curricular de l'àrea i vies
per a l'interdisciplinarietat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 6 12
Sessió Magistral
A1
A10
C3
24 48 72
Pràctiques a laboratoris
A8
B1
B3
B4
C3
C4
58 48 106
Treballs
A2
A10
B3
B4
C3
C4
24 60 84
Atenció personalitzada
18 0 18
 
Proves mixtes
A1
A10
C4
8 0 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries presentació dels continguts de la materia, introducció als aspectes curriculars de l'educació visual i plàstica i l'educació musical, emmarcament de la materia en el context escolar la professió docent
Sessió Magistral presentació de temes al grup amb supert visual i/o sonor.
Pràctiques a laboratoris desenvolupament de propostes pràctiques a les aules específiques d'educació visual i plàstica i música. reflexió sobre casos, disseny i debat de situacions didàctiques en educació artística (musical i visual/plàstica)
Treballs realització, seguiment i avaluació de treballs sobre els continguts de la matèria
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
seguiment individualitzat del treball de l'alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
A10
B3
B4
C3
C4
realització de treballs pràctics a l'aula específica (visual i plàstica, música)

realització de treballs escrits entorn dels temes de la materia
33%

33%
Proves mixtes
A1
A10
C4
proves de preguntes curtes i/o de desenvolupament de temes 33%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

AAVV (2007): La educación artística en la escuela. Barcelona: Graó

 

Balada, M. (1999): Educació visual i plàstica. Eds. 62, Barcelona

 

Balada, M., i Juanola, R. (1984): L’ Educació Visual a l’ Escola. Eds. 62,

Barcelona.

 

Bosch, E. (1998): El plaer de mirar. El museu del visitant. Actar, Barcelona.

 

Calaf, R. (coord.) (2003) Arte para todos : miradas para enseñar y aprender el patrimonio ; Coordinadora: Roser Calaf Masachs. Gijon; Trea

 

Chalmers, F. Graeme (2003): Arte, educación y diversidad cultural . Barcelona, Paidós

 

Efland, A. D. (2002): Una historia de la educación del arte. Paidós, Barcelona.

Efland, A. (2004):   Arte y Cognición.  Barcelona: Octaedro Editorial

Efland, A. D., FREEDMAN, K., STUHR, P. (2003): La educación en el arte posmoderno. Paidós, Barcelona.

Eisner, E. W. (1995): Educación de la visión artística. paidós, Barcelona.

 

Eisner, E. W. (2004): El arte y la creación de la mente. Paidós, Barcelona

 

Fontal, O., i Calaf, R.  (coords.) (2004): Comunicación educativa del patrimonio . Gijon; Trea

 

Fontal, O., i Calaf, R.  (coords.) (2006): miradas al patrimonio. Gijon; Trea

 

Gardner, H. (1990): Arte, mente y cerebro. Paidós, Barcelona

 

Gardner, H. (1996): Educación artística y desarrollo humano. Paidós,

Barcelona.

 

Hargreaves, J. (1994): Infancia y educación artística. Morata, Madrid.

 

Hernandez, F. (2000): Educación y cultura visual. Octaedro, Barcelona.

 

Hernández, F., i Jodar, A. (1991): ¿Que es la educación artística? Barcelona: Sendai.

 

Huerta, R. (1995): Art i Educació. Universitat de València

 

IRRSAE piemont (1996a): Educació Artística. Propostes didàctiques. Vic, Eumo.

I.R.R. S. A. E. Piemont (1996b): Educació artística. Actualització científica. Barcelona: Eds. 62,

 

JUANOLA, R. , et alt. (1999): Art, cultura, educació : idees actuals entorn de l'educació artística . Lleida, ICE de la Univestitat de Lleida.

 

JUANOLA, R., CALBÓ, M. I VALLÈS, J. (2006): Educació del patrimoni visions interdisciplinàries arts, cultures, ambient  Girona, Documenta universitaria.

 

Lowenfeld, V., i Brittain, L. W. (2008): Desarrollo de la capacidad intelectual y creativa. Madrid: Síntesis

 

Marin, R.  (coord.)(2003): Didáctica de la educación artística. Madrid: Pearson,.

 

Mathews, J. (2002): El arte de la infancia y la adolescencia. Barcelona: Paidós.

 

Parsons, M. J. (2002): Como entendemos el arte. Barcelona: Paidós

 

 

 

urlgrafia

 

transversalia

www.transversalia.net

boletin educart

http://www.ub.edu/boletineducart/boletineducart

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Tarragona

http://mamtpedagogic.altanet.org/

Servei pedagògic del Museu Nacional d’Art de Catalunya

http://www.mnac.es/serveis/ser_esc_programes.jsp?lan=001

Servei pedagògic del Museo Centro de Arte Reina Sofia

http://www.museoreinasofia.es/s-educacion/educacion.php

Servei pedagògic de la Fundació Miró

http://www.bcn.fjmiro.cat/

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Nova Iork

http://www.moma.org/education/

web de Caixafòrum

http://obrasocial.lacaixa.es/centros/caixaforumbcn_ca.html

xtec escola oberta, àrea de visual i plàstica

http://www.xtec.net/recursos/plastica/index.htm

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent