DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ MUSICAL, VISUAL I PLÀSTICA I Codi 11244114
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERT
Adreça electrònica albert.macaya@urv.cat
manel.margalef@urv.cat
juancarlos.fabra@urv.cat
Professors/es
MACAYA RUIZ, ALBERT
MARGALEF ARCE, JOSE MANUEL
FABRA GILABERT, JUAN CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprèn els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i socials de les arts.
Coneix el currículum escolar de l'educació artística, en les seves vessants plàstiques, audiovisual i musical.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
 A2 Coneix el currículum escolar de l'educació artística, en les seves vessants plàstiques, audiovisual i musical.
Adquireix recursos per fomentar la participació durant tota la vida en activitats musicals i plàstiques, dins i fora de l'escola.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
 A8 Comprèn els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i socials de les arts.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
 A10 Adquireix recursos per fomentar la participació durant tota la vida en activitats musicals i plàstiques, dins i fora de l'escola.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Bloc I: L'educació artística a Primària. 1. Les arts en el context escolar: aspectes específics i interdisciplinarietat en els llenguatges artístics. Vies per a concreció didàctica de projectes artístics integrats a educació primària
2. La recepció estètica en el nen en l'etapa d'educació primària. Els llenguatges estètics com a plasmació d'universos socials i culturals.
3. Escola i diversitat cultural en les arts: Música i formes visuals com a expressió d'herències culturals. Formes contemporànies de fusió cultural
4. Processos, tècniques i recursos per al desenvolupament de projectes artístics integrats a educació visual i plàstica i musical
Bloc II: Educació visual i plàstica i la seva didàctica. 1. L'Educació visual i plàstica en l'educació primària. Estructuració curricular de l'àrea i vies per a la interdisciplinarietat.
2. Les arts visuals com a representació de móns socials i culturals. Art i cultura visual
4. Les arts visuals a l'escola. Etapes en la comprensió de l'univers de les imatges. Principis i estrategies de treball amb l'art a l'escola
5. L'evolució espontània de l'expressió gràfica en el nen en l'etapa de Educació Primària.
6. La naturalesa de l'aprenentatge artístic. Arts visuals, coneixement i transversalitat.
7. Experiencies innovadores en art i educació. Estudi de casos.
Bloc III: Educació musical i la seva didàctica. 1. Llenguatge Musical: Ritme. Melodia. Harmonia i la seva aplicació didàctica
2. Formació Vocal: La veu del Mestre. La veu cantada i la veu parlada. El cos com a instrument. Higiene vocal. Les emocions. La seva aplicació Didàctica.
3. Formació Instrumental: Instrumentarium Orff. Flauta de bec. Agrupacions Instrumentals (Coral/Instrumental). La seva aplicació Didàctica.
4. Música i moviment: Elements del llenguatge de la Dansa tradicional autòctona i d'altres cultures per a l'etapa d'Educació Primària. La seva aplicació Didàctica.
5. Repertori. Treball de repertori referent als següents àmbits: Cançó i obres de Literatura Musical especifiques per a l'etapa d'Educació Primària. Aplicació Didàctica.
6. L'Educació musical en l'educació primària. La practica a les escoles i les demandes de l'Administració. Anàlisi del Currículum en l'àrea d'Educació Musical. Competències pròpies de l'àrea. Estructuració curricular de l'àrea i vies
per a l'interdisciplinarietat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 6 12
Sessió Magistral
A1
A10
C3
24 48 72
Pràctiques a laboratoris
A8
B1
B3
B4
C3
58 48 106
Treballs
A2
A10
B3
B4
C3
C4
24 60 84
Atenció personalitzada
18 0 18
 
Proves mixtes
A1
A10
C4
8 0 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries presentació dels continguts de la materia, introducció als aspectes curriculars de l'educació visual i plàstica i l'educació musical, emmarcament de la materia en el context escolar la professió docent
Sessió Magistral presentació de temes al grup amb supert visual i/o sonor.
Pràctiques a laboratoris desenvolupament de propostes pràctiques a les aules específiques d'educació visual i plàstica i música. reflexió sobre casos, disseny i debat de situacions didàctiques en educació artística (musical i visual/plàstica)
Treballs realització, seguiment i avaluació de treballs sobre els continguts de la matèria
Atenció personalitzada seguiment individualitzat o en petits grups del treball de l'alumne

Atenció personalitzada
Descripció
seguiment individualitzat o en petits grups del treball de l'alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
A10
B3
B4
C3
C4
realització de treballs pràctics a l'aula específica (visual i plàstica, música)

realització de treballs escrits entorn dels temes de la materia
33%

33%
Proves mixtes
A1
A10
C4
proves de preguntes curtes i/o de desenvolupament de temes 33%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

el bloc${1}i e${1}i${1}ensenyament/aprenentatge de la música ${1}ii el bloc${1}i ensenyament/aprenentatge de l'educació visual i plàstica${1}i son el 50% per cent, cadascun, de la matèria ensenyament/aprenentatge de l'educació musical, visual i plàstica. Per aprovar la matèria cal tenir aprovades les dos parts que la composen.

per al bloc ${1}iensenyament/aprenentatge de l'educació visual i plàstica, ${1}ila via ordinaria d'avaluació requereix una asitencia habitual a un 80% de les classes. Cas de no comptar amb l'assitencia referida, l'avaluació sera per la via d'alumnes no assitents que es detalla més endavant.

l'avaluació per la via ordinaria es concreta en un examen per als temes teòrics, un conjunt de treballs pràctics i un dossier de recapitulació, reflexió i ampliació dels continguts de l'assignatura, tipus "portafoli". Cadascun d'aquest elemets d'avaluació compta un 33% del total. No s'estableixen requisits per a fer la mitja (p.e., aprovar els blocs d'avaluació amb una nota mínima) però sí és preceptiu fer/lliurar els tres elements d'avaluació: examen, treballs i dossier. En el cas de les tasques que es proposin com a treballs en grup, es pot establir una proporció de nota individual ponderada pels companys de grup.

Per als treballs pràctics, s'establiran unes dates de lliurament. Atès que la cooperació i la posta en comú son aspectes essencials de la metodologia emprada, no respectar els terminis perjudica la marxa del grup classe. Els alumnes que incompleixin els terminis per als lliuraments tres vegades passaràn a considerar-se no assistents i hauràn de ser avaluatas per la via d'alumnes no assitents.

Es proposaran treballs optatius, d'aprofundiment, que en cap cas poden repercutir negativament en la nota.

Els alumnes no assistents han de presentar els treballs pràctics i realitzar un examen sobre els aspectes desenvolupats al llarg del curs, tant a les sessions teòriques com a les de seminari i laboratori. No han de lliurar el dossier.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica , cançoner SCIC 1-2, SCIC i CLIVIS publicacions, barcelona
, el galop, danses catalanes i jocs dansats, altafulla, generalitat de Catalunya, barcelona

Acaso, M. (2009): La Educación artística no son manualidades : nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Madrid : Los Libros de la Catarata, cop.

Acaso, M. ,  Belver, M. ,  Nuere, S. , Moreno, M. C. ,  Ávila, N. (2011): Didáctica de las artes y la cultura visual. Madrid: Akal

Adams, E. (2007): My square mille. Cardiff: Design Comission for Wales

AAVV (2007): La educación artística en la escuela. Barcelona: Graó

Balada, M. (1999): Educació visual i plàstica. Eds. 62, Barcelona

Bosch, E. (2009): Un lloc anomenat escola. Barcelona: Graó

Calaf, R. (coord.) (2003) Arte para todos : miradas para enseñar y aprender el patrimonio ; Coordinadora: Roser Calaf Masachs. Gijon; Trea

Chalmers, F. Graeme (2003): Arte, educación y diversidad cultural . Barcelona, Paidós

Efland, A. (2004): Arte y Cognición. Barcelona: Octaedro Editorial

Efland, A. D., FREEDMAN, K., STUHR, P. (2003): La educación en el arte posmoderno. Paidós, Barcelona.

Eisner, E. W. (1995): Educación de la visión artística. paidós, Barcelona.

Eisner, E. W. (2004): El arte y la creación de la mente. Paidós, Barcelona

Fontal, O., i Calaf, R. (coords.) (2004): Comunicación educativa del patrimonio . Gijon; Trea

Fontal, O., i Calaf, R. (coords.) (2006): miradas al patrimonio. Gijon; Trea

Gardner, H. (1990): Arte, mente y cerebro. Paidós, Barcelona

Gardner, H. (1996): Educación artística y desarrollo humano. Paidós,

Barcelona.

Hargreaves, J. (1994): Infancia y educación artística. Morata, Madrid.

Hernandez, F. (2010): Educación y cultura visual. Octaedro, Barcelona.

Hernández, F. (2007): Espigador@s de la Cultura Visual. Otra narrativa para la educación de las artes visuales. Barcelona, Octaedro

Huerta, R. (1995): Art i Educació. Universitat de València

JUANOLA, R. , et alt. (1999): Art, cultura, educació : idees actuals entorn de l'educació artística . Lleida, ICE de la Univestitat de Lleida.

JUANOLA, R., CALBÓ, M. I VALLÈS, J. (2006): Educació del patrimoni visions interdisciplinàries arts, cultures, ambient Girona, Documenta universitaria.

Lowenfeld, V., i Brittain, L. W. (2008): Desarrollo de la capacidad intelectual y creativa. Madrid: Síntesis

Marin, R. (coord.)(2003): Didáctica de la educación artística. Madrid: Pearson,.

Mathews, J. (2002): El arte de la infancia y la adolescencia. Barcelona: Paidós.

Parsons, M. J. (2002): Como entendemos el arte. Barcelona: Paidós

Pringle, E. (2002): The role of artists in sites for learning. Londres: Arts Council

urlgrafia

transversalia

www.transversalia.net

boletin educart

http://www.ub.edu/boletineducart/boletineducart

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Tarragona

http://mamtpedagogic.altanet.org/

Servei pedagògic del Museu Nacional d’Art de Catalunya

http://www.mnac.es/serveis/ser_esc_programes.jsp?lan=001

Servei pedagògic del Museo Centro de Arte Reina Sofia

http://www.museoreinasofia.es/s-educacion/educacion.php

Servei pedagògic de la Fundació Miró

http://www.bcn.fjmiro.cat/

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Nova Iork

http://www.moma.org/education/

web de Caixafòrum

http://obrasocial.lacaixa.es/centros/caixaforumbcn_ca.html

xtec escola oberta, àrea de visual i plàstica

http://www.xtec.net/recursos/plastica/index.htm

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
INFORMACIÓ RELLEVANT: A/PRIMERA CONVOCATÒRIA Aquesta convocatòria té dues modalitats d'avaluació: 1-La via ordinària amb ACP (Avaluació Continuada Presencial) que implica: a) comptar amb una assistència presencial mínima del 80% de les sessions del període docent. b) haver realitzat unes activitats pràctiques obligatòries en unes dates concretes (de les quals s'avisarà oportunament). En aquest cas, la nota final es calcularà sumant les diferents parts considerades durant tot el procés d'ensenyament-aprenentatge, essent requisit indispensable que en la prova mixta i en la prova pràctica s'hagi obtingut una nota mínima de 5 sobre 10. 2-La via extraordinària amb ANP (Avaluació No Presencial) que implica: L'elecció per part de l'alumne/a, d'aquesta via d'avaluació, implica que no es poden seguir els criteris anteriors; aleshores l'alumne/a haurà de sol·licitar per escrit, acollir-se a aquesta via d'avaluació extraordinària (ANP) al coordinador i professors d'aquesta assignatura, esmentant les causes que no li permeten acollir-se a l'anterior avaluació i que només podran ser: obligacions laborals, motius de salut i/o discapacitat (amb presentació de la justificació que s'escaigui). Aquesta sol·licitud es presentarà en les dues primeres setmanes de classe, i podrà ser acceptada o no. En aquest cas el càlcul de la nota final es realitzarà igual que en l'Avaluació Continuada Presencial, però donat el caràcter col·lectiu d'algunes parts pràctiques de l'assignatura, que exigeixen obligatòriament col·lectivitat, nomes seran ponderades la meitat del pes adjudicat, si l'alumne/a les lliure i/o exposa de manera individual. B/SEGONA CONVOCATÒRIA De no comptar amb l'assistència suficient o de no superar l'avaluació de l'assignatura, l'alumne/a podrà anar a una segona convocatòria posterior presentant, aquelles parts no superades o activitats realitzades en les sessions no assistides. Observacions: 1-En referència als criteris de correcció lingüística, tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. 2-No s'admetrà l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d’obligat compliment per part de l’estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent