DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) AUDICIÓ: LES HISTÒRIES DE LA MÚSICA Codi 11244211
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
VIDAL ARASA, JOAN FRANCESC
Adreça electrònica joanfrancesc.vidal@urv.cat
Professors/es
VIDAL ARASA, JOAN FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant Aprenem i creixem escoltant i els sorolls, els sons, el silenci i les músiques que arriben a les nostres orelles ens poden explicar, a la vegada, la Història de la Música i altres històries. Aquesta assignatura va adreçada als que vulguin iniciar nenes i nens en el món de l'audició. Treballarem des de l'experimentació i la creació però, a la vegada, mirarem d'assolir com a futurs i futures mestres, unes coordenades bàsiques de coneixements que ens permetin elaborar un itinerari d'audició que permeti bastir els fonaments de la formació, aplicats a l'escola infantil i primària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 MEMD5 Conèixer i saber aplicar les diferents estratègies metodològiques per l’ensenyament de l’educació musical, potenciant la seva adquisició, comprensió i expressió en l’etapa d’educació infantil.
 MEMD6 Elaborar propostes de programació a partir dels elements que integren el disseny curricular de l’àrea de música en educació infantil.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Determina cada un dels aspectes que integren l'educació musical en l'etapa d'educació infantil, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
Aplica elements que integren el disseny curricular de l’àrea de música en educació infantil.
Elabora propostes de programació adequades a diferents situacions a l’aula.
 MEMD5 Determina cada un dels aspectes que integren l'educació musical en l'etapa d'educació infantil, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
 MEMD6 Elabora propostes de programació adequades a diferents situacions a l’aula.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. El so i el silenci L'aula com un receptacle de sons. Aprenent a escoltar el silenci.

Itinerari d'audició: Músiques per escoltar el silenci, del Cant Gregorià a John Cage.

Exercicis i taller de creació de sons
2. Música, paisatge i éssers animats. Quan la música evoca els animals: de Janequin a Messiaen

Escoltant la natura, imitant la natura. Petits exercicis i propostes creatives.

La descripció del paisatge "en música": de Vivaldi a Beethoven

Instruments, éssers animats i paisatge: Pere i el LLop de S. Prokofjew

3. L'espai del professor/a de música Breu visió diacrònica de la Història de la Música Occidental.

Itineraris d'audició i Guia docent.

4. Música, cinema i vectors d'aprenentatge Walt Disney i la música

De Harry Potter a Jack Sparrow: una visió multidisciplinària

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 2 6
Sessió Magistral
A1
11 12 23
Pràctiques de camp/sortides
B6
5 1 6
Fòrums de debat
A1
4 6 10
Resolució de problemes, exercicis
A1
MEMD5
15 5 20
Atenció personalitzada
10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició oral a l'aula i a través del campus virtual
Sessió Magistral Sessió magistral amb comentaris sobre audició enregistrada
Pràctiques de camp/sortides Assistència a espectacles on la música en viu hi sigui present
Fòrums de debat Participació en els fòrums oberts al campus virtual, especialment els que serviran per comentar les sortides
Resolució de problemes, exercicis Propostes creatives per inventar o seleccionar itineraris d'audició
Atenció personalitzada Tutories i seguiment personalitzat

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada, prèvia cita per correu electrònic i seguiment individualitzat de treballs relacionats amb l'assignatura o possibles línies d'investigació properes a la matèria.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
Presentació i propostes de treball 5%
Fòrums de debat
A1
Cròniques d'espectacles musicals (sortides de camp) a través dels fòrums que genera l'espai moodle 25%
Resolució de problemes, exercicis
A1
MEMD5
Itineraris d'audició i petits exercicis de dramatúrgia musical per als més petits 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica

La bibliografia es facilitarà a través de l'espai moodle

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent