DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) LLENGUATGE MUSICAL Codi 11244212
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
VIDAL ARASA, JOAN FRANCESC
Adreça electrònica montserrat.rios@urv.cat
joanfrancesc.vidal@urv.cat
Professors/es
RIOS HEVIA, MONTSERRAT
VIDAL ARASA, JOAN FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1 . El llenguatge musical a l’aula 1.1 Competències dels docents d’educació infantil i primària: coneixements disciplinars, competències professionals, competències acadèmiques

1.2. . La música a l’estructura curricular d’educació infantil i primària. Competències musicals a assolir en aquests ensenyaments respecte al llenguatge musical.
2. Elements del llenguatge musical. 2.1. El ritme.
El temps i la pulsació. Cél.lules rítmiques. Les figures irregulars. Els compassos. Les polirímies. L’obstinat.
2.2. La melodía
Les notes. Els intervals melòdics. Tipus d’escales. El perfil melòdic. Les alteracions.
2.3. L’Harmonia.
Els acords. La tonalitat i els modes. Els graus tonals.
2.4. Signes d’expressió, dinàmica i repetició. El tempo.
3. La forma musical. 3.2. Prinicipis i finals de frase.
3.2. Esquemes elementals. La forma binària i la ternària. L’esquema rondó
3.3. Gèneres vocals i instrumentals
4. Introducció a la lecto-escriptura musical 4.1. La lectoescriptura al currículum de l’etapa d’educació infantil. La representació gràfica de les qualitats del so.
4.2. La lectoescriptura al currículum de l’etapa d’educació primària: la funció de segmentació en la lectura musical. Exercicis de lectura dels intervals. Solfeig rítmic
5. Reconeixement auditiu 5.1. El dictat rítmic i melòdic.
5.2. Reconeixement i de les frases
5.3. Identificació de les estructures formals bàsiques a partir de l’audició de breus vocals i insturmentals breus

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 14 17
Presentacions / exposicions
A2
10 15 25
Atenció personalitzada
10 15 25
 
Proves mixtes
A2
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició dels continguts, els objecius i la metodología de l’assignatura. Exercicis preparatoris bàsics de flexibilitat i d’introducció a l’audició.
Presentacions / exposicions Es combinaran les sessions teòriques amb la realització d’exercicis segons per treballar els continguts segons la seva secuenciació. La realització de petits exercicis sobre els continguts de l’assignatura ens permetrà comprobar el nivel d’assimilació , comprensió i aplicación dels coneixements adquirits.
Atenció personalitzada Las proves pràctiques consistiran en dictats melòdico-rítmics i exercicis d’entonació i lectura. Es valorarà la correcta afinació i emisió de la veu i el domini de la pulsació i el ritme. També es treballarà el reconeixement, a través de la audició, de frases i d’estructures formals bàsiques.

Atenció personalitzada
Descripció
Es vetllarà, sobretot, la correcta afinació i emisió de la veu i el domini de la pulsació i el ritme.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
PROVA TEÒRICA:

Es valorarà el grau d’assimilació dels continguts conceptuals de l’assignatura.
25
Presentacions / exposicions
A2
Disseny i presentació d’una unitat didàctica d’acord amb un model didàctic proposat 30
Atenció personalitzada
PROVA ORAL

Es valorarà la competència adquirida en l’aplicació pràctica dels continguts conceptuals en l’execució.
25
Proves mixtes
A2
Es tindrà en compte en grau d’implicació actiu de l’alumne en els fòrums de discussió. 10
Altres  

Assistència

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica

Challey, J. i altres. Teoría completa de la música” (2 vol2.) Alphonse Leduc. París. 1964.

López de Arenosa, E.Ritmo y lectura, vol. I. Real musical.

López de Arenosa, E. Dictado musical. Real Musical. Madrid.

Navarrete, A. i altres.El lenguaje musical. Sociedad Didáctico Musical.

Oliver, A., López de Arenosa, E., Pildain, J.Lenguaje musical. Real Musical.

de Pedro, D.Teoría de la música.Real Musical.

Zamacois, J.Teoría de la música .(2 vols).Labor

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent