DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) DIDÀCTICA DE LA MÚSICA I LA DANSA A PRIMÀRIA Codi 11244220
Ensenyament
Grau en Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CELMA TAFALLA, MARGARITA
Adreça electrònica margarita.celma@urv.cat
Professors/es
CELMA TAFALLA, MARGARITA
Web
Descripció general i informació rellevant Preparar cap al coneixement i domini del disseny curricular, continguts, estratègies, mètodes, recursos, tècniques i valors propis de l'ensenyament de la música i la dansa i la seva correcta adequació als diferents nivells de a l’etapa d’educació infantil, adquirint pràctica per a l’aula i reflexió per a la recerca.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
 MEMD1 Conèixer els fonaments didàctics de la dansa i la música i ser capaç de realitzar adaptacions que permetin accedir als nens al seu ús com a mitjà d’expressió.
 MEMD4 Establir els principis i funcions que ha de tenir l’educació musical en educació infantil.
 MEMD6 Elaborar propostes de programació a partir dels elements que integren el disseny curricular de l’àrea de música en educació infantil.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació infantil.
 A11 Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'àrea de la música en l'educació infantil.
 MEMD1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació infantil.
 MEMD4 Determina cada un dels aspectes que integren l'educació musical en l'etapa d'educació infantil, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
 MEMD6 Elabora propostes de programació adequades a diferents situacions a l’aula.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B4 Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Fa presentacions interessants i convincents
 B8 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
La música i la dansa a Infantil.
Principis psicopedagògics
Metodologia
Disseny curricular
Didàctica de l'escolta Percepció i discriminació auditiva
Didàctica del llenguatge musical El so/silenci
Qualitats del so
Pulsació i ritme. Obstinats
Melodia
Forma i estructura musical
Didàctica del repertori Cançó
Dansa
Audició
Didàctica de la interpretació Formació instrumental
Formació vocal
Formació corporal
Interpretació col·lectiva
Didàctica de la Creativitat Exploració, improvisació i creació
Recursos, materials i equipaments Cançoners
Recursos online per al professorat
Organització de l'aula de música / Racó de Música /Ambients
Altres aspectes a tenir en compte Cicle anual
Interacció amb l'especialista de música
Eixos transversals
Interdisciplinarietat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
MEMD1
9 4 13
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
MEMD4
5 10 15
Presentacions / exposicions
MEMD6
3 5 8
Treballs
A1
1 10 11
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
MEMD1
MEMD4
MEMD6
2 12 14
Proves pràctiques
MEMD1
MEMD4
MEMD6
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Atenció personalitzada Temps que la professora té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment de l'evolució de la matèria Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
MEMD6
Exposició oral d'un tema concret 10%
Treballs
A1
Treball escrit que donarà lloc a una exposició oral 10%
Proves mixtes
MEMD1
MEMD4
MEMD6
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test. 40%
Proves pràctiques
MEMD1
MEMD4
MEMD6
Planificació i realització pràctica d'una sessió de música. Treball cooperatiu. 30%
Altres  

Es valorarà l'actitud, que inclou l'assistència, que ha de ser d'un mínim del 80%

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

INFORMACIÓ RELLEVANT:

A/PRIMERA CONVOCATÒRIA

Aquesta convocatòria té dues modalitats d'avaluació:

1-La via ordinària amb ACP (Avaluació Continuada Presencial) que implica:

a) Comptar amb una assistència presencial mínima del 80% de les sessions del període docent.

b) Haver realitzat unes activitats pràctiques obligatòries en unes dates concretes (de les quals s'avisarà oportunament).

En aquest cas, la nota final es calcularà sumant les diferents parts considerades durant tot el procés d'ensenyament-aprenentatge, essent requisit indispensable que en la prova mixta i en la prova pràctica s'hagi obtingut una nota mínima de 5 sobre 10.

2-La via extraordinària amb ANP (Avaluació No Presencial) que implica:

L'elecció per part de l'alumne/a, d'aquesta via d'avaluació, implica que no es poden seguir els criteris anteriors; aleshores l'alumne/a haurà de sol·licitar per escrit, acollir-se a aquesta via d'avaluació extraordinària (ANP) al coordinador i professors d'aquesta assignatura, esmentant les causes que no li permeten acollir-se a l'anterior avaluació i que només podran ser: obligacions laborals, motius de salut i/o discapacitat (amb presentació de la justificació que s'escaigui). Aquesta sol·licitud es presentarà en les dues primeres setmanes de classe, i podrà ser acceptada o no.

En aquest cas el càlcul de la nota final es realitzarà igual que en l'Avaluació Continuada Presencial, però donat el caràcter col·lectiu d'algunes parts pràctiques de l'assignatura, que exigeixen obligatòriament col·lectivitat, nomes seran ponderades la meitat del pes adjudicat, si l'alumne/a les lliure i/o exposa de manera individual.

B/ ALTRES COMENTARIS RESPECTE A L'AVALUACIÓ I SEGONA CONVOCATÒRIA

- L'avaluació serà continuada i s'expressarà amb una nota global. Per superar l'assignatura serà necessari complir els requisits següents:

- Obtenir una nota mínima de cinc en cadascuna de les activitats amb pes a la nota.

- És obligatori assistir com a mínim el 80% de les sessions. La falta d'assistència també tindrà efectes negatius en la nota d'actitud. La obligatorietat de l'assistència respon a la necessitat de compartir els continguts de l'assignatura, les activitats de seguiment a realitzar i les modificacions parcials que es puguin esdevenir de manera puntual. També és molt recomanable l'assistència esmentada pel caire pràctic i vivencial que caracteritza l'assignatura.

- El professorat no acceptarà justificants d'assistència que no estiguin sota l'empara de la normativa de la URV. En aquest sentit només s'accepta justificant en cas: competició d'esportista d'alt rendiment, assistència a exàmens oficials i malaltia justificada.

- En cas que l'alumne no hagi pogut assistir al 80% de les pràctiques, perdrà el dret d'avaluació continuada i podrà optar a una segona convocatòria. La segona convocatòria consistirà en: una prova teòrico-pràctica de tots els continguts de l'assignatura, un treball teòric individual i el disseny i la posada en pràctica d'una sessió de música en un context real individualment. A més de totes aquelles activitats de seguiment que el professorat consideri oportunes dins les dates establertes.

- Els treballs s'han de lliurar en els terminis establerts, en cas contrari no seran avaluats, per tant no s'acceptaran treballs lliurats via correu electrònic fora de termini. Les dates de lliurament s'especificaran a classe i es faran públiques al moodle, així com les normes i l'extensió dels treballs.

- Quan en alguna de les activitats d'avaluació l'alumne/a no obtingui una nota mínima de cinc, podrà optar a segona convocatòria. Les activitats superades en segona convocatòria tindran una nota màxima de 5.

Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada:

- Atès que l'avaluació és continuada, només es podran acollir a aquesta possibilitat i seguir un pla alternatiu marcat pel professorat, els alumnes que per causa de força major justificada, no puguin assistir a classe i ho comuniquin a l'inici de l'assignatura. Serà l'equip de coordinació qui acceptarà o no la possibilitat de poder seguir l'assignatura a partir del pla alternatiu en funció dels motius al·legats i corresponentment justificats. Els motius de força major seran excepcionals i no contemplen en cap cas el solapament entre assignatures.

- Els alumnes que amb el vist i plau del professorat, no segueixin l'avaluació continuada, hauran de presentar individualment les tasques amb pes a la nota, així com les tasques de seguiment que consideri el professor/a dins els terminis establerts. A més hauran de superar un examen de tots els continguts de l'assignatura.

- Per superar l'assignatura hauran d'estar aprovades totes les tasques amb un mínim de 5.

- Els alumnes que segueixin excepcionalment el pla alternatiu, tindran dret a dues convocatòries per tasca, a excepció d'aquells que han abandonat l'avaluació continuada que només tindran dret a una segona convocatòria.

Altres consideracions:

- Totes les activitats presentades hauran de tenir un alt rigor gramatical pel que fa a adequació, coherència, cohesió i correcció. Les faltes gramaticals i/o d'ortografia tindran efectes negatius en relació a la nota de les diferents tasques d'avaluació.

- D'acord amb la normativa vigent, el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures inclouen limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.

- D'acord amb la normativa vigent, en cas de detectar plagis (entenent plagi com intent d'engany al professor/a), l'assignatura quedarà suspesa automàticament sense dret a segona convocatòria.

Observacions:

1-Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

2-No s'admetrà l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fonts d'informació

Bàsica Barniol i Terricabras, Enriqueta , Didàctica de l'expressió musical , Universitat Rovira i Virgili. Servei Lingüístic , Tarragona, 1997

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
És imprescindible que l’alumne/a cursi aquesta assignatura, amb un coneixement musical suficient per abordar els continguts musicals en les etapes d’infantil i primària.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent