DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) AGRUPACIONS MUSICALS Codi 11244221
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CELMA TAFALLA, MARGARITA
Adreça electrònica margarita.celma@urv.cat
Professors/es
CELMA TAFALLA, MARGARITA
Web
Descripció general i informació rellevant Es treballa un repertori de dansa adient a l'infant, amb un enfocament didàctic i pedagògic, recreant coreografies per poder experimentar totes les possibilitats de la dansa en aquesta etapa, on els mestres han de tenir cura que l'infant progressi en el coneixement i domini del seu propi cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se del seu desenvolupament.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1 . La dansa infantil 1.1 La dansa i les relacions entre la música, el moviment i l’expressió.
1.2. Valor educatiu de la dansa. Implicacions en la dimensió artístico-musical, corporal, social, cultural i afectiva.
1.3. Contemplació, creació i execució de la dansa.
2. La pedagogia de la dansa. 2.1. Origen, evolució i tendències actuals de dansa educativa
2.2. Principis metodològics en l’ensenyament de la dansa
2.3. Disseny i organització de la dansa dins l’aula
3. Continguts de la dansa. El ritme, el moviment i l’expressió. 3.1. Fonaments rítmics: pulsació, temps,accent, compàs i frase musical.
3.2.L’expressió corporal. El cos com a instrument
3.3.Exercicis d’organització espacial-temporal
4. La composició coreogràfica 4.1.Tipus de danses.
4.2.Elaboació de recusros i materials didàctics aplicats a l’ensenyament de la dansa
4.3.Creació d’un projecte artistic interdisciplinar amb la música i la dansa com a elements aglutinadors

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 14 17
Presentacions / exposicions
MEMD5
10 15 25
Atenció personalitzada
10 15 25
 
Proves mixtes
MEMD2
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició i actualització dels coneixemens relacionats amb l'assignatura.
Presentacions / exposicions Per tal d’assolir els objectius proposats, distingim tres tipus de participació: a)les clàsses pressencials teòriques; b)les classes pràctiques i c) el treball individual i grupal. Es valorarà la capacitat de posar a la pràctica els coneixements assolits a les classes teòriques, tant en els treballs individuals com en els grupals. Les activitats dáplicació pràctica consistiran en coreografies de nova creació, danses existents i resolució de plantejaments metodològies.
Atenció personalitzada El professor facilitarà i orientarà a l’alumne en tot moment en el procés d’aprenentatge i de confecció dels materials didàctis per a la seva apicació a l’aula

Atenció personalitzada
Descripció
El professor facilitarà i orientarà a l’alumne en tot moment en el procés d’aprenentatge i de confecció dels materials didàctis per a la seva apicació a l’aula

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
Es valorarà el grau d’assimilació dels continguts conceptuals de l’assignatura. 25
Presentacions / exposicions
MEMD5
Disseny i presentació d' projecte artístic d’acord amb un model didàctic proposat 30
Atenció personalitzada
Es tindrà en compte en grau d’implicació actiu de l’alumne en els fòrums de discussió. 10
Proves mixtes
MEMD2
Es valorarà la competència adquirida en l’aplicació pràctica dels continguts conceptuals en l’execució d’una obra dansada. Elaboració d’una unitat didàctica 25
Altres  

Assistència

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica

Abbadie, M. y Madre, M. L.: Educación rítmica en la escuela, Barcelona, Pilar Llongueres, 1974.

Alier, R.: La música y el ritmo., Barcelona, Ed. Daimon, 1951.

Castio, C. E. A.: Educación psicomotriz y musical, Zaragoza, Luis Vives1982, 

Castañer Balcells, M.: Expresión corporal y danza, Barcelona, Editorial INDE, 2000.

Cateura, M.: Danza y educación, Barcelona, Ibis, 1991.

Cateura, M. y Tallo, M.:  Carrillón 1 y 2. Método de educación auditiva, musical y rítmica.,  Barcelona,

Compagnon, G. y Thomet, M.: Educación del sentido rítmico, Buenos Aires, Kapelusz, 1966.

Cooper, G.: Estructura rítmica de la música, Barcelona, Idea Books,

Hugas I Batlle, A.: La danza y el lenguaje del Cuerpo en la edad infantil, Madrid, Celeste, 1996.

Laban, R.: Danza educativa moderna, Barcelona, Paidós, 1993.

Laban, R.: Danza Educativa Moderna. Técnicas y Lenguajes Corporales., Paidós, 1975.

Lussy, M.: El ritmo musical: su origen, función y acentuación, Buenos Aires, Ricordi, 1882.

Llongueres, I.: Manual J. Dalcroze, Barcelona, Music distribución, 1990.

Martín Porras, J. M.: Tratado progresivo del ritmo, Madrid, Alpuerto, 1974.

Miguel Lara, M. J. et al.: La danza en la escuela, Sevilla, Diputación provincial, 1994.

Ossona, P.: La educación por la danza, Buenos Aires, Paidos, 1976.

Robinson, J.: El niño y la danza, Barcelona, Mirador, 1992.

Shinca, M.: Psicomotricidad, ritmo y expresión corporal, Madrid, Escuela Española, 1980.

Trías Llongueres, N.: Juegos rítmicos, Barcelona, Ed. Pilar Llongueras, 1986.

Willems, E.: El ritmo musical, Buenos Aires, (orig. 1954), Eudeba, 1993.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
INFORMACIÓ RELLEVANT: A/PRIMERA CONVOCATÒRIA Aquesta convocatòria té dues modalitats d'avaluació: 1-La via ordinària amb ACP (Avaluació Continuada Presencial) que implica: a) comptar amb una assistència presencial mínima del 80% de les sessions del període docent. b) haver realitzat unes activitats pràctiques obligatòries en unes dates concretes (de les quals s'avisarà oportunament). En aquest cas, la nota final es calcularà sumant les diferents parts considerades durant tot el procés d'ensenyament-aprenentatge, essent requisit indispensable que en la prova mixta i en la prova pràctica s'hagi obtingut una nota mínima de 5 sobre 10. 2-La via extraordinària amb ANP (Avaluació No Presencial) que implica: L'elecció per part de l'alumne/a, d'aquesta via d'avaluació, implica que no es poden seguir els criteris anteriors; aleshores l'alumne/a haurà de sol·licitar per escrit, acollir-se a aquesta via d'avaluació extraordinària (ANP) al coordinador i professors d'aquesta assignatura, esmentant les causes que no li permeten acollir-se a l'anterior avaluació i que només podran ser: obligacions laborals, motius de salut i/o discapacitat (amb presentació de la justificació que s'escaigui). Aquesta sol·licitud es presentarà en les dues primeres setmanes de classe, i podrà ser acceptada o no. En aquest cas el càlcul de la nota final es realitzarà igual que en l'Avaluació Continuada Presencial, però donat el caràcter col·lectiu d'algunes parts pràctiques de l'assignatura, que exigeixen obligatòriament col·lectivitat, nomes seran ponderades la meitat del pes adjudicat, si l'alumne/a les lliure i/o exposa de manera individual. B/SEGONA CONVOCATÒRIA De no comptar amb l'assistència suficient o de no superar l'avaluació de l'assignatura, l'alumne/a podrà anar a una segona convocatòria posterior presentant, aquelles parts no superades o activitats realitzades en les sessions no assistides. Observacions: 1-En referència als criteris de correcció lingüística, tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. 2-No s'admetrà l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d’obligat compliment per part de l’estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent