DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) SALUT I ACTIVITAT FÍSICA Codi 11244225
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
SEGURA MEIX, MÍRIAM
Adreça electrònica miriam.segura@urv.cat
joseprafel.bordera@urv.cat
Professors/es
SEGURA MEIX, MÍRIAM
BORDERA CASTELLNOU, JOSEP RAFEL
Web
Descripció general i informació rellevant La pràctica d’exercici físic amb la finalitat de millorar la salut cada vegada constitueix una part més important de l’estil de vida actual. Aquesta assignatura tracta d’analitzar i estudiar les relacions entre l’activitat física i la millora de la salut, creient que aquesta activitat física és una eina clau per a la Promoció i l’Educació per a la Salut, en definitiva per modificar conductes personals, a diferents edats i en diferents situacions de la seva vida, tant a nivell individual com a col.lectiu, amb un objectiu de millorar de la qualitat de vida. Pretenem entrendre la tasca del mestre com agent promotor de salut en el conjunt de la comunitat educativa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 A12 Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació primària i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius.
 MEF1 Dominar els fonaments teòrics i les tècniques de programació, intervenció i avaluació de l'educació física a l'educació primària.
 MEF2 Relacionar l'educació física amb les diferents àrees que configuren el currículum de l'educació primària.
 MEF3 Identificar els components que configuren el disseny curricular de l'educació física a l'etapa de l'educació primària, utilitzant les estratègies i els recursos metodològics i didàctics necessaris.
 MEF4 Dissenyar propostes d'intervenció en l'educació física de forma autònoma, amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els fonaments teòrics de la l'educació física i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
 A2 Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'educació física en l'educació primària.
Elabora les propostes de programació adequades en l'educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 A10 Determina cada un dels aspectes que integren l'educació física en l'etapa de l'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
 A12 Determina el vertader sentit que ha de tenir l'educació física en l'educació primària.
 MEF1 Coneix els fonaments teòrics de l'educació física i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
Aplica els elements que integren el disseny curricular de l'educació física en l'educació primària.
 MEF2 Determina el vertader sentit que ha de tenir l'educació física en l'educació primària.
 MEF3 Determina cada un dels aspectes que integren l'educació física en l'etapa de l'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
 MEF4 Elabora propostes de programació adequades en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Fonamenta la seva descripció del context del projecte en evidències i dades alhora que coneix i localitza els recursos legals i econòmics en l’ àrea on es desenvolupa el projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Identifica possibles riscos inherents al projecte
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Els objectius del projecte aconsegueixen involucrar a l’ equip
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Identifica necessitats de formació
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
TEMA I: CONCEPTES BÀSICS SOBRE ACTIVITAT FÍSICA I SALUT


1. Els conceptes d’activitat física, exercici físic, condició física i esport.
2. Salut i malaltia. Factors determinants de la salut
3. Una visió integral de la salut en la societat actual.
4. Criteris pel desenvolupament de programes d’activitat física per la millora de la salut
TEMA II: FONAMENTS DE L’ACTIVITAT FÍSICA SALUDABLE


5. Els principis generals de la condició física.
6. La valoració de la condició física. Criteris generals i mètodes.
7. Principis generals per la realització d’activitat física saludable.
8. Activitat física i prevenció.
TEMA III: LA PROMOCIÓ I L’EDUCACIÓ PER A LA SALUT


9. Que és la promoció i l’educació per a la salut.
10. Models de conducta per l'educació i promoció de la salut. El model Precede.
11. Programes d’activitat física en població en edat escolar.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
MEF2
4 0 4
Presentacions / exposicions
MEF4
10 0 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
MEF4
6 6 12
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
MEF4
B8
0 25 25
Debats
B6
2 2 4
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B3
2 6 8
Atenció personalitzada
MEF1
6 5 11
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries És una activitat en la qual es presenta l'assignatura, la seva finalitat i es valora la visió del grup classe sobre el concepte general de salut i la seva relació amb l'activitat física.
Sessió Magistral Són sessions en les quals el professor exposa un tema o contingut, relacionant les fonts documentals. Suposen la presentació d'una sèrie de conceptes i/o teories segons el programa previst.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d’un
tema concret o d’un treball (prèvia
presentació escrita).
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un
problema o exercici, relacionat amb la
temàtica de l'assignatura.

PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Consisteix en el treball de caràcter global a partir d'una proposta o situació o problema que l'alumne ha d'analitzar, justificar, elaborar una resposta, incloent els recursos o mitjans necessaris, i presentar-la documentalment.
Debats Activitat on dos o més grups defensen
unes postures contràries sobre un tema
determinat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’un cas on s’ha de donar resposta a la
situació plantejada. El cas no proporciona solucions
sinó dades per a reflexionar, analitzar i discutir en
grup les possibles sortides al problema.
Atenció personalitzada Temps reservat per
atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant aquest temps es resoldran tots els dubtes de l'alumne i es realitzarà un seguiment del treball que realitza. Es podrà dur a terme de forma presencial o a través de l'ús de les TIC. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
MEF4
L'alumne ha de realitzar una exposició oral en la classe sobre un contingut de l'assignatura. Per a la seva avaluació es tindran en compte tant els aspectes formals d'aquesta presentació com l'adequació dels continguts als criteris demandats. 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
MEF4
L'alumne haurà d'analitzar i intentar resoldre els problemes o casos que el professor present.
Per a la seva avaluació es tindran en compte tant els aspectes relacionats amb el procés de resolució com amb el resultat.
25%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
MEF4
B8
L'alumne haurà d'elaborar la seva pròpia proposta per donar solució a la situació que planteja el professor.
A partir d'una situació o context que es determinarà, i segons els passos bàsics d'una metodologia de treball determinada, l'alumne haurà de fonamentar, justificar i construir la seva proposta d'intervenció per a la promoció de la salut en una comunitat educativa.
Per a la seva avaluació es tindran en compte tant els aspectes relacionats amb el procés d'elaboració segons els criteris d'aquesta metodologia com que la proposta sigui realista i viable.
45%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Si un alumne no assisteix a classe el dia que es realitza una activitats d'avaluació d'aula (exposició, disseny de sessió, debat, pràctica...), aquesta no podrà ser recuperada i quedarà suspesa, excepte en aquelles circumstàncies i condicions que especifica normativa acadèmica URV.

- Les tasques no presentades dins el termini establert seran recuperades en 2ª oportunitat.

- L'assistència a classe ha d'estar aprovada per poder fer la mitjana amb les proves pràctiques.

- Criteris de correcció lingüística: Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

- D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant les classes i la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Greet M. Cardon, Ragnar Van Acker, Jan Seghers, Kristine De Martelaer, Leen L. Haerens and Ilse M. M, Physical activity promotion in schools: which strategies do schools (not) implement and which socioecological factors are associated with implementation?, , 2012
Shirl J. Hoffman, Introduction to kinesiology : studying physical activity, , 2009
, The ABC of Physical Activity for Health: A consensus statement from the British Association of Sport and Exercise Sciences, Journal of Sports Sciences, 2010
Javier Alvarez Bermudez, Los jóvenes y sus hábitos de salud, , 2004
Fernando Marqués, Salvador Sáez, Rafael Guayta, Métodos y medios en promoción y educación para la salud, , 2004
coordinadores, Marie-José Manidi, Irène Dafflon-Arvanitou, Actividad física y salud : aportaciones de las ciencias humanas y sociales : educación para la salud a través de la actividad física , Masson, cop., 2002
Ortega Cañavate, Pablo, Educación física para la salud : bases teóricas y aplicación de un planteamiento integral y cualitativo del movimiento , INDE, 2013

Complementària , , ,
Javier Alvarez Bermudez, Estudio de las creencias, salud y enfermedad, , 2002
Salvador Sáez, Fernando Marqués, Ramón Collell, Educación para la salud, , 1995
http://ec.europa.eu/sport/documents/publications/ebs_213_report_en.pdf, The citizens of the European Union and Sport, , 2004
http://www.csd.gob.es/csd/salud/publicacion-201cla-dosis-del-ejercicio-cardiosaludable201d/view, La dosis del ejercicio cardiosaludable, ,
http://www.csd.gob.es/csd/estaticos/dep-salud/valoracion-socioeconomica-progr-actv-fisca-mahou-san-m, Valoración Socioeconómica de un Programa de Actividad Física para los Trabajadores de una Empresa, , 2012
López Miñarro, Pedro Ángel, Ejercicios desaconsejados en la actividad física : detección y alternativas , INDE, 2000
Antonio Jesús Casimiro Andújar y José María Muyor Rodríguez (coordinadores), Columna vertebral, ejercicio físico y salud , INDE, 2010

Recomanacions


 
Altres comentaris
Al matricular-se en aquesta assignatura cada l’alumnat adquireix el compromís de l’assistència obligatòria a les classes pràctiques. No s’admetrà com excusa de no assistència el fet de tenir un contracte de treball
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent