Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A4 |
Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella i abordar la resolució pacífica de conflictes. Saber observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells. |
| A5 |
Reflexionar en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància. |
| A9 |
Conèixer l'organització de les escoles d'educació infantil i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
| A12 |
Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació infantil i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprèn els nivells de concreció de la planificació didàctica.
| | A2 |
Coneix els models educatius i les seves metodologies.
| | A4 |
Observa i analitza els contextos educatius.
Organitza els entorns d'aprenentatge i el treball en equip.
| | A5 |
Organitza els entorns d'aprenentatge i el treball en equip.
| | A9 |
Coneix els fonaments i història de l'educació i els elements que configuren l'acció educativa.
Identifica les condicions institucionals, legislatives i polítiques que emmarquen la pràctica educativa.
| | A11 |
Observa i analitza els contextos educatius.
| | A12 |
Identifica les condicions institucionals, legislatives i polítiques que emmarquen la pràctica educativa.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
BLOC 1: INTRODUCCIÓ Al MÓN EDUCATIU: Elements que configuren l'acció educativa. |
1.1 El sistema educatiu
1.2 Professionals i equips educatius
1.3 Institucions educatives
1.4 Introducció a les regulacions educatives estatals i autonòmiques |
BLOC 2: PROCESSOS EDUCATIUS: La planificació i la programació educativa |
2.1 Introducció a la programació
2.2 Components de la planificació
2.3 Taxonomies
|
BLOC 3: ELS CONDICIONANTS POLÍTICS, LEGISLATIUS I SOCIALS DE L'ACTIVITAT EDUCATIVA |
3.1 Drets humans i drets dels infants
3.2 Normativa i legislació de la infància i de l'adolescència
3.3 Situacions límits en l'àmbit educatiu i la seva prevenció i intervenció
|
BLOC 4: ELEMENTS QUE INTERVENEN EN ELS CONTEXTOS EDUCATIUS |
4.1 Infants
4.2 Adults
4.3 Relacions educatives
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
72 |
144 |
216 |
Treballs |
|
72 |
144 |
216 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
6 |
12 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de la matèria i dels seus requeriments: competències, continguts, metodologia i avaluació. Establiment de dinàmiques de coneixement personal. Formació de grups de treball. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor/a amb la utilització de suport material, especialment les TIC. Es facilita la participació de l'alumnat. |
Treballs |
Activitats extenses que l'alumne ha de presentar al professor. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada del professor respecte al desenvolupament de l'assignatura i els treballs a realitzar |
Descripció |
A fi de promoure l'autoregulació de l'aprenentatge, els alumnes tindran tutories per resoldre els dubtes i fer el seguiment del seu procés instructiu, tant a nivell individual com a nivell grupal.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
L'estudiant ha de realitzar un treball individual i treballs en equip. |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Avaluació dels continguts treballats a la matèria a partir de proves de desenvolupament |
50% |
Altres |
|
Activitats de classe i participació en fòrums de discussió virtual |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
${1}iPer superar l'assignatura cal APROVAR les proves de desenvolupament, els treballs en equip i el treball individual indicats a la Guia Docent.${1}i ${1}iEs considera aprovat una puntuació superior o igual a 5; puntuació que s'haurà d'assolir de forma independent en cadascuna de les tres activitats amb pes directe a la nota. (Prova escrita, treballs en equip i treball individual). L'alumnat que no superi alguna d'aquestes activitats tindrà opció a una segona convocatòria proposada pel/per la professor/a. El lliurament de les activitats de recuperació es concentraran al final del període lectiu.${1}i ${1}iL'assistència a classe és recomanada i obligatòria. L'alumnat que no assisteixi amb regularitat a les classes presencials (80%), haurà de fer i superar un treball complementari (Pla Alternatiu) a efectes de qualificació de l'apartat d'activitats de classe. L'alumnat ha de comunicar al/a la professor/a de la matèria al principi de curs (setembre i octubre), si es dona el cas, la necessitat de realitzar el Pla Alternatiu.${1}i |
Bàsica |
Fermín Navarridas Nalda (coord.), Procesos y contextos educativos: nuevas perspectivas paa la práctica docente, 2013, Genueve Ediciones
|
|
Complementària |
Musons, Jordi, Reinventar l'escola : una brúixola per a famílies i educadors per comprendre l'educació del segle XXI, 2021, Arpa
Ruiz Martín, Héctor, Aprendiendo a aprender : mejora tu capacidad de aprender descubriendo cómo aprende tu cerebro, 2020, Vergara
Olivé, Cristian, Una educació rebel : el poder de transformar la realitat, 2021, Rosa dels Vents
Pérez Serrano, Gloria, Elaboración de proyectos sociales, 2010, Narcea
Cela, Jaume, Què vol dir ser mestre avui? : reflexions al voltant del compromís ètic del professorat, 2013, Fundació Jaume Bofill
Bisquerra Alzina, Rafael, Competencias emocionales para un cambio de paradigma en educación, 2019, Horsori Editorial
Redondo, Begoña Carrera, Com vivim?convivint : per una escola i un món sostenible i de pau, 2019, Fundació Akwaba
Bona, César, Les escoles que canvien el món, 2016, Rosa dels Vents
Bona, César, La Nova educació : els reptes i desafiaments d'un mestre d'avui, 2016, Rosa dels Vents
Bueno Torrens, David, Neurociencia aplicada a la educación, 2019, Síntesis
Robinson, Ken, Escuelas creativas : la revolución que está transformando la educación, 2015, Grijalbo
Prensky, Marc, Enseñar a nativos digitales : una propuesta pedagógica para la sociedad del conocimiento, 2011, Boadilla del Monte
Carpena, Anna, Com et sents? : educació socioemocional dels cinc als dotze anys, 2012, Vic: Eumo
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|