Aquesta matèria aporta una mirada psicològica a l’anàlisi i estudi dels processos educatius. Introdueix a l’estudiant en els processos psicològics bàsics, i en la psicologia del desenvolupament i de l’educació. Aborda els processos de canvi que es produeixen en els nens en l’etapa d’educació infantil i primària en relació al desenvolupament motor, lingüístic, cognitiu i socioafectiu. Finalment analitza els factors psicològics de naturalesa personal, interpersonal i contextual implicats en l’aprenentatge escolar, i els vinculats als continguts escolars en particular.
Competències
Tipus A
Codi
Competències Específiques
A2
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
A3
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
A6
Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
A8
Conèixer fonaments de dietètica i higiene infantils. Conèixer Fonaments d'atenció primerenca i les bases i desenvolupaments que permeten comprendre els processos psicològics, d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància.
Tipus B
Codi
Competències Transversals
B1
Aprendre a aprendre.
B3
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
B5
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
B6
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C
Codi
Competències Nuclears
C3
Gestionar la informació i el coneixement.
C4
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
Coneix els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en el context familiar i escolar.
Coneix els processos i etapes del desenvolupament físic, psicomotor, cognitiu, lingüístic i socioafectiu i les seves principals disfuncions al llarg de la infància, des d'una perspectiva global del desenvolupament .
Coneix les bases teòriques de l'enfocament constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge.
Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
Coneix els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en el context familiar i escolar.
Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
Coneix els conceptes i models teòrics proposats per a l'estudi del desenvolupament de la personalitat al llar de la infància.
Coneix els processos i etapes del desenvolupament físic, psicomotor, cognitiu, lingüístic i socioafectiu i les seves principals disfuncions al llarg de la infància, des d'una perspectiva global del desenvolupament .
Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
Coneix els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en el context familiar i escolar.
Coneix els conceptes i models teòrics proposats per a l'estudi del desenvolupament de la personalitat al llar de la infància.
Coneix els processos i etapes del desenvolupament físic, psicomotor, cognitiu, lingüístic i socioafectiu i les seves principals disfuncions al llarg de la infància, des d'una perspectiva global del desenvolupament .
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Planifica, gestiona i avalua el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats trobades.
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Adopta una actitud crítica i innovadora respecte als continguts de la matèria.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Participa i col·labora activament en les tasques d'equip, afavorint la comunicació, el repartiment equilibrat de tasques, el clima intern i la cohesió.
Fa presentacions interessants i convincents
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
S'expressa de manera oral i escrita de manera clara i efectiva.
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produir un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Continguts
Tema
Subtema
BLOC 1: PROCESSOS PSICOLÒGICS BÀSICS
Mòdul 1. L’aprenentatge en el marc dels processos psicològics bàsics.
1.1 Introducció a la Psicologia
1.2 Introducció als processos psicològics bàsics
1.3 Percepció i atenció
1.4 Aprenentatge i memòria
1.5 Motivació i emoció
1.6 Llenguatge, raonament i solució de problemes.
Mòdul 2. Fonaments de la psicologia del desenvolupament i de l’educació
2.1 Introducció a la psicologia del desenvolupament
2.2 Introducció a la psicologia de l’educació
BLOC 2. PSICOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT
Mòdul 1 Àmbit biosocial: El desenvolupament físic i psicomotor durant la infantesa
1.1 Creixement i maduració
1.2 Desenvolupament sensorial
1.3 Desenvolupament del sistema nerviós
1.4 Procés de desenvolupament psicobiològic durant la infantesa
1.5 Desenvolupament psicomotor
Mòdul 2 Àmbit cognitiu: El desenvolupament cognitiu i lingüístic durant la infantesa
2.1 Desenvolupament de les capacitats representatives i dels processos cognitius
2.2 L’acció i els orígens del coneixement
2.3 El desenvolupament sensoriomotor
2.4 Intel·ligència preoperatòria i construcció del coneixement
2.5 El pensament operacional concret
2.6 L’ingrés en el llenguatge i el desenvolupament de les competències lingüístiques
Mòdul 3 Àmbit psicosocial: El desenvolupament socioemocional i afectiu durant la infantesa
3.1 Construcció i evolució dels vincles afectius
3.2 Desenvolupament emocional i construcció de la identitat
3.3 La contribució del joc al desenvolupament infantil
3.4 Coneixement social. Desenvolupament de normes i valors
3.5 Conducta social i relacions d’amistat
BLOC 3. PSICOLOGIA DE L’EDUCACIÓ
Mòdul 1. Factors psicològics de naturalesa personal implicats en l’aprenentatge
1.1 Introducció: Factors psicològics implicats en l’aprenentatge
1.2 Diferències individuals en l’àmbit cognitiu
1.3 Diferències individuals en l’àmbit afectiu i la personalitat
Mòdul 2. Factors psicològics de naturalesa interpersonal i contextual implicats en l’aprenentatge
2.1 Escenaris i contextos educatius
2.2 La interacció P-A en el procés d’ensenyament/aprenentatge.
2.3 La construcció del coneixement entre iguals.
Mòdul 3. Processos psicològics implicats en l’aprenentatge dels continguts escolares
3.1 El desenvolupament de capacitats i competències
3.2 Aprenentatge i avaluació dels diferents tipus de continguts escolares
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives), i cap el treball autònom i en equip.
Presentació del programa, explicació de las metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua).
Activació de coneixements previs a l’inici de cada bloc o mòdul.
Sessió Magistral
Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i l’autorregulació del procés d’aprenentatge.
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes disposen d’hores d’atenció pel seguiment i supervisió del treball individual i en grup. És un temps per la retroalimentació sobre les tasques i produccions a partir dels indicadors d’avaluació. Es promou també el seguiment de la dinàmica de treball en equip.
Ajustament a les demandes realitzades.
Actitud responsable en el treball personal i grupal. Implicació en el treball d’equip.
Iniciativa en la cerca d’informació.
Pertinència i rellevància del treball elaborat.
Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
Utilitza les tecnologies de la informació.
Correcció en la presentació de treballs orals i escrits.
55%
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A3
A6
A8
Superació del 50% de la prova.
40%
Altres
Altres comentaris i segona convocatòria
Fonts d'informació
Bàsica
Lahey, B. , Introducción a la psicología, McGraw-Hill, 1999
Torres, J., Tornay, F., Gómez Millán, E. , Procesos Psicológicos Básicos. , McGraw-Hill, 1998
Palacios, J., Marchesi, A. y Coll, C. , Desarrollo psicológico y educación 1. Psicología evolutiva., Alianza, 2002
Coll, C.; Palacios, J. y Marchesi, A. , Desarrollo psicológico y educación 2. Psicología de la educación escolar., Alianza (2ª edición), 2001
Complementària
Bloc 1. Introducció a la psicología de l’aprenentatge i del desenvolupament
Goldstein,
E. (1988/2000). Sensación y percepción.
Madrid: Debate/Paraninfo.
Craig,
G. J. (1997). Desarrollo psicológico.
México: Prentice-Hall
Bloc 2: Psicologia del desenvolupament
Flavell,
J. (1984). El desarrollo cognitivo. Madrid: Visor
Owens, R. E. (2003): Desarrollo del lenguaje.
Madrid: Prentice-Hall
Conde, J. L. (1997). Fundamentos para el desarrollo de la motricidad. Málaga:
Aljibe.
López F., Etxebarria, M. J. y Ortiz, M. J. (1999) Desarrollo afectivo y social. Madrid:
Pirámide
Coll,
C. y otros (1993). El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó.
Mayer. R. E. (2004). Psicología de la Educación. Enseñar para un aprendizaje
significativo. Volumen II. Madrid: Prentice-Hall.
Mercier, N. (1997). La construcción guiada del conocimiento. Barcelona: Paidos.
Pozo, J. I. (1996). Aprendices y maestros. Madrid. Alianza.
Mauri, T.; Valls, E. y Gómez, E. (1992). Els
continguts escolars. El tractament en el currículum. Barcelona: Graó/ICE de la U.
Barcelona.
REVISTES
Infancia
y aprendizaje
Cuadernos
de pedagogía
Cultura
y educación
Aula
de Innovación Educativa
Recomanacions
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent