Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A3 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans. |
| A6 |
Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió. |
| A8 |
Conèixer fonaments de dietètica i higiene infantils. Conèixer Fonaments d'atenció primerenca i les bases i desenvolupaments que permeten comprendre els processos psicològics, d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B1 |
Aprender a aprender |
| B3 |
Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación |
| B5 |
Trabajar en equipo de forma cooperativa y responsabilidad compartida |
| B6 |
Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C3 |
Gestionar la información y el conocimiento. |
| C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A2 |
Coneix els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en el context familiar i escolar.
Coneix els processos i etapes del desenvolupament físic, psicomotor, cognitiu, lingüístic i socioafectiu i les seves principals disfuncions al llarg de la infància, des d'una perspectiva global del desenvolupament .
Coneix les bases teòriques de l'enfocament constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge.
Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
| | A3 |
Coneix els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en el context familiar i escolar.
Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
| | A6 |
Coneix els conceptes i models teòrics proposats per a l'estudi del desenvolupament de la personalitat al llar de la infància.
Coneix els processos i etapes del desenvolupament físic, psicomotor, cognitiu, lingüístic i socioafectiu i les seves principals disfuncions al llarg de la infància, des d'una perspectiva global del desenvolupament .
Aplica els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i de les disfuncions de desenvolupament i aprenentatge en diversos contextos educatius.
| | A8 |
Coneix els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en el context familiar i escolar.
Coneix els conceptes i models teòrics proposats per a l'estudi del desenvolupament de la personalitat al llar de la infància.
Coneix els processos i etapes del desenvolupament físic, psicomotor, cognitiu, lingüístic i socioafectiu i les seves principals disfuncions al llarg de la infància, des d'una perspectiva global del desenvolupament .
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B1 |
Comparte y asume los objetivos de aprendizaje propuestos por el profesor.
Pregunta para aprender y se interesa para aclarar sus dudas.
Contrasta los esquemas mentales propios con los de los otros y lo aprovecha como oportunidad de aprendizaje.
Planifica, gestiona i avalua el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats trobades.
| | B3 |
Reconoce las limitaciones y puntos débiles en sus procesos y métodos de trabajo.
Busca nuevos procedimientos y métodos para hacer las cosas.
Analiza una situación dada e identifica aspectos que deben mejorar.
Adopta una actitud crítica i innovadora respecte als continguts de la matèria.
| | B5 |
Lleva a cabo su aportación individual en el tiempo previsto y con los recursos disponibles.
Contribuye al establecimiento y aplicación de los procesos de trabajo del equipo.
Colabora activamente en la planificación del trabajo en equipo, en la distribución de las tareas y plazos requeridos.
Participa i col·labora activament en les tasques d'equip, afavorint la comunicació, el repartiment equilibrat de tasques, el clima intern i la cohesió.
| | B6 |
Realiza presentaciones interesantes y convincentes.
Sus presentaciones están debidamente preparadas, utilizando estrategias para presentar y llevar a cabo sus presentaciones orales (ayudas audiovisuales, mirada, voz, gesto, control de tiempo,...).
S'expressa de manera oral i escrita de manera clara i efectiva.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C3 |
Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
| | C4 |
Produce un texto oral gramaticalmente correcto.
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
|
tema |
Subtema |
BLOQUE 1: PROCESOS PSICOLÓGICOS BÁSICOS |
|
Módulo 1. El aprendizaje en el marco de los procesos psicológicos básicos. |
1.1 Introducción a la Psicología
1.2 Introducción a los procesos psicológicos básicos
1.3 Percepción y atención
1.4 Aprendizaje y memória
1.5 Motivación y emoción
1.6 Lenguaje, razonamiento y solución de problemas |
BLOQUE 2. PSICOLOGÍA DEL DESARROLLO |
|
Módulo 1. Introducción a la psicología del desarrollo |
1.1 Concepto y objeto de estudio de la psicología del desarrollo
1.2 Períodos y dimensiones del desarrollo
1.3 Principios básicos del desarrollo humano
1.4 Modelos y teorías explicativas del desarrollo |
Módulo 2. El desarrollo físico y psicomotor durante la infancia |
2.1. Crecimiento físico y desarrollo cerebral
2.2 Desarrollo de la psicomotricidad gruesa y fina
2.3. Psicomotricidad invisible (tono, control respiratorio, equilibrio, estructuración espacio/tiempo)
2.4 Construcción del esquema corporal
2.5 Optimización del desarrollo físico y de las competencias psicomotrices |
Módulo 3. El desarrollo afectivo y social durante la infancia |
3.1 Construcción y evolución de los vínculos afectivos
3.2 La familia como contexto del desarrollo durante la infancia
3.3 Desarrollo personal y construcción de la identidad
3.4 Desarrollo social y relaciones de amistad
3.5 Contribución del juego al desarrollo infantil
3.6 Desarrollo de normas y valores |
Módulo 4. El desarrollo cognitivo y lingüístico durante la infancia |
4.1 Interpretar y comprender el mundo: de 0 a 2 años, de 2 a 6 años y de 6 a 12 años
4.2 Conciencia y auto-regulación de los procesos cognitivos
4.3 Diversidad de inteligencias
4.4 Desarrollo de las competencias comunicativas y lingüísticas |
BLOQUE 3. PSICOLOGÍA DE LA EDUCACIÓN |
|
Módulo 1. Introducción a la psicología de la educación |
1.1 Concepto y objeto de estudio de la Psicología de la Educación
1.2 Contextos de desarrollo, escenarios educativos y prácticas educativas
1.3 Las características de las prácticas educativas
1.4 La concepción constructivista de la enseñanza y el aprendizaje |
Módulo 2. Factores psicológicas de naturaleza personal implicados en el aprendizaje |
2.1 Factores psicológicos implicados en el aprendizaje
2.2 Diferencias individuales en el ámbito cognitivo
2.3 Diferencias individuales en el ámbito afectivo y la personalidad |
Módulo 3. Factores psicológicos de naturaleza interpersonal y contextual implicados en el aprendizaje |
3.1 Escenarios y contextos educativos
3.2 La interacción P-A en el proceso de enseñanza/ aprendizaje
3.3 La construcción del conocimiento entre iguales |
Módulo 4. Procesos psicológicos implicados en el aprendizaje de los contenidos educativos |
4.1 El desarrollo de capacidades y competencias
4.2 Aprendizaje y evaluación de los diferentes tipos de contenidos educativos |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
8 |
9 |
Sesión magistral |
|
68 |
20 |
88 |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
|
20 |
50 |
70 |
Seminarios |
|
70 |
100 |
170 |
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
16 |
96 |
112 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives), i cap el treball autònom i en equip.
Presentació del programa, explicació de las metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua).
Activació de coneixements previs a l’inici de cada bloc o mòdul. |
Sesión magistral |
Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment. |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i l’autorregulació del procés d’aprenentatge. |
Seminarios |
Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives de l'adquisició dels coneixements adquirits i de la capacitat d'aplicació dels nous aprenentatges. Forma part de l'avaluació continua. |
Atención personalizada |
El sentit de l'atenció personalitzada és l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball de l'estudiant, en l'oferiment d'ajuda educativa per l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge i en el retorn qualitatiu comentat tant del seu procés de treball com dels productes lliurats. |
descripción |
Els alumnes disposen d’hores d’atenció pel seguiment i supervisió del treball individual i en grup. És un temps per la retroalimentació sobre les tasques i produccions a partir dels indicadors d’avaluació. Es promou també el seguiment de la dinàmica de treball en equip.
Per qualsevol dubte sobre l'assignatura o els criteris d'avaluació contactar amb la coordinadora de l'assignatura, la Dra. Elisa Camps Ribas. Mail: elisa.camps@urv.cat |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
|
Ajustament a les demandes realitzades.
Implicació i actitud responsable en el treball personal i d’equip.
Iniciativa en la cerca d’informació.
Pertinència i rellevància del treball elaborat.
Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
Utilitza les tecnologies de la informació.
Correcció en la presentació de treballs orals i escrits. |
20% |
Seminarios |
|
Implicació i actitud responsable en el treball personal i d’equip.
Iniciativa en la cerca d’informació.
Pertinència i rellevància del treball elaborat.
Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
Correcció en la presentació de treballs orals i escrits.
Pensament crític i aplicació dels continguts apresos. |
40% |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
Superació del 50% de la prova. |
40% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Requisits per aprovar cada bloc de la matèria (bàsica, evolutiva o educativa): Per aprovar cada bloc cal obtenir com a mínim una puntuació de 5 en cada una de les parts que formen l'avaluació (carpetes i/o seminaris, i la prova objectiva). Per tant, en el cas que es tregui una nota inferior a 5, ja sigui a la carpeta d'aprenentatge o a la prova objectiva no es farà mitja entre les dos parts, i es posarà com a nota final del bloc la nota suspesa. No s'aprovarà cap prova objectiva, presentació, treball, activitat escrita ni activitat oral que no demostri un bon domini de la llengua. Recuperació/Segona convocatòria: En cadascun dels blocs de la matèria es preveu una recuperació. En la recuperació l'alumne com a màxim pot obtenir una puntuació de 5. Nota final de matèria: Els percentatges de cada bloc pel que fa a la nota final de la matèria són els següents: Bloc Processos psicològics bàsics: 18% Bloc Psicologia del Desenvolupament:41% Bloc Psicologia de l'Educació: 41% D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. Si es treu una nota inferior a 5 en algun dels blocs de la matèria (bàsica, evolutiva o educativa) o un no presentat s'han de tenir en compte els següents criteris: Si queda un bloc suspès amb mínim un 4 i els altres dos blocs estan aprovats, es posarà un 5 com a nota final de l'assignatura.Si hi ha una part suspesa amb menys d'un 4 o dos parts suspeses, la nota final de l'assignatura serà un suspès. Si hi ha un bloc no presentat, a l'acta final de la matèria figurarà No presentat. En el cas que quedi algun bloc suspès però d'altres aprovats, el professorat no guardarà la nota dels blocs aprovats pel següent curs acadèmic. Assistència a les classes presencials per tenir dret a l'avaluació continuada: L'assistència a les classes presencials de tots els blocs de la matèria és obligatòria: el 80% d'assistència, tant a classes magistrals com a seminaris, és el mínim per poder tenir dret a l'avaluació; en cas contrari, es considerarà no presentat. Cada professor/a establirà els mecanismes que cregui convenient per constatar l'assistència de l'alumnat a classe. Avaluació continuada: El 60% de la nota s'atribueix a la carpeta d'aprenentatge i a la nota dels seminaris, el pes que tingui cada una d'aquestes metodologies serà determinat pel professor que imparteix la matèria. |
Básica |
Lahey, B. , Introducción a la psicología, McGraw-Hill, 1999
Morris, Charles G., Psicología, Mexico: Pearson Education,
Juan Delval, El desarrollo humano, Siglo XXI, 2008
Muñoz, V.; López, I.; Jimenez-Lagares, I.; Ríos, M.; Morgado, B.; Roman, M.; Ridao, B.; Candau, X. y, Manual de psicología del desarrollo aplicado a la educación, Madrid: Piramide, 2011
Prados, M. y cols, Manual de Psicología de la Educación. Para docentes de Educación Infantil y Primaria, Piramide, 2014
Navarro, I. y Martin, C., Psicología de la Educación para docentes, Piramide, 2010
|
REVISTES
Infancia y aprendizaje
Child Development
Cuadernos de pedagogía
Cultura y educación
Aula de Innovación Educativa |
Complementaria |
|
Bloc 1. Processos
psicològics bàsics Domjan, M. Principios del aprendizaje y la conducta.
México: International Thomson Editores.
Goldstein, E.B. Sensación y percepción. México:
International Thomson Editores. Harley, T. A. La psicología del
lenguaje: de los datos a la teoría. Madrid: McGraw Hill Interamericana. Leahey, T. H. Historia de la
psicología: principales corrientes en el pensamiento psicológico. Madrid: Prentice-Hall. Limonero, J.T. y Casacuberta, D.
(2009). Motivació i Emoció.
UOC. Myers,
David G. Psicología. Madrid: Médica Panamericana Ruiz-Vargas, J.M. (2010). Manual
de psicología de la memoria. Madrid: Síntesis.
Bloc 2: Psicologia del desenvolupament Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. Bilbao: Desclée Bisquerra, R. (2014). Prevención del acoso escolar con educación emocional.
Bilbao: Desclée Conde, J. L. (1997). Fundamentos para el desarrollo de la motricidad.
Málaga: Aljibe. Geddes, H. (2010). El apego en el aula. Graó
López F., Etxebarria, M. J. y Ortiz, M. J. (1999). Desarrollo
afectivo y social. Madrid: Pirámide
Owens, R. E. (2003): Desarrollo del lenguaje. Madrid: Prentice-Hall
Palacios, J.; Marchesi, A. y Coll, C. (2002). Desarrollo psicológuico y
Educación I. Psicología Evolutiva. Madrid: Alianza
Papalia, D.; Olds, S. y Feldman, R. (2010). Desarrollo humano. Mexico:
McGraw Hill Perinat, A. (2007). La primera infancia. Barcelona: UOC Sadurni i Brugué, M.; Rostán, C.; Serrat, E. (2012). El desarrollo de los
niños paso a paso. UOC.
Bloc 3: Psicologia de l’educació Cubero, Rosario (2005) Perspectivas constructivistas. Barcelona: Graó Coll, C. y otros (1993). El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó. Coll, C.; Palacios, J. y Marchesi, A. (2002). Desarrollo psicológico y
educación 2. Psicología de la educaciMadrid: Alianza Delval, J. (2006) Aprender en la vida y en la escuela. Madrid: Morata, 2006
Mayer. R. E. (2004). Psicología de la Educación. Enseñar para un aprendizaje
significativo. Volumen II. Madrid: Prentice-Hall.
Mercier, N. (1997). La construcción guiada del conocimiento. Barcelona: Paidos.
Pozo, J. I. (1996). Aprendices y maestros. Madrid. Alianza. Mauri, T.; Valls, E. y Gómez, E. (1992). Els continguts escolars. El
tractament en el currículum. Barcelona: Graó/ICE UB. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|