DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) HABILITATS COMUNICATIVES Codi 11254004
Ensenyament
Grau d'Educació Infantil (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Pedagogia
Coordinador/a
HOLGADO GARCÍA, JOSÉ BENITO
Adreça electrònica josep.holgado@urv.cat
mariaisabel.calle@urv.cat
jaime.verrier@urv.cat
mar.camacho@urv.cat
mteresa.domingo@urv.cat
janaina.oliveira@urv.cat
roser.llagostera@urv.cat
ramon.palau@urv.cat
Professors/es
HOLGADO GARCÍA, JOSÉ BENITO
CALLE ROMERO, MARÍA ISABEL
VERRIER DELAHAIE, JAIME
CAMACHO MARTI, MARIA DEL MAR
DOMINGO MASDEU, MARIA TERESA
DE OLIVEIRA ., JANAINA MINELLI
LLAGOSTERA ESPELT, ROSER
PALAU MARTIN, RAMON FELIX
Web
Descripció general i informació rellevant A la matèria d'Habilitats comunicatives es tenen en compte aspectes que fan referència a les habilitats i estratègies de comunicació, als processos d’interacció i comunicació educativa, a les habilitats comunicatives aplicades a l'acció tutorial i la gestió de conflictes al centre educatiu, a l'anàlisi educatiu dels mass media i a l'alfabetització multimodal.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Habilitats i estratègies de comunicació I. 1.1- Sistemes comunicatius.
1.2- Característiques d'una síntesi i d'un informe.
1.3- Tipus de discursos.
1.4- Recursos d'exposició.
1.5- Coherència comunicativa i recursos retòrics.
1.6- Organització d'una presentació oral.
1.7- Característiques d'un informe escrit.
2-Habilitats i estratègies de comunicació II. 2.1- Característiques del llenguatge escrit.
2.2- Recursos informàtics.
2.3- Els signes de puntuació.
2.4- Les abreviatures i les majúscules. Principals diferències entre la llengua catalana, la castellana i l'anglesa.
2.5- L'eficiència en el lenguatge escrit.
2.6- Correcció de faltes de redacció.
2.7- La composició escrita.
2.8- La reducció de textos.
2.9-Els diferents tipus de documents.
2.10-La redacció de documents.
2.11-La redacció de treballs acadèmics i científics.
3. La acció tutorial. 3.1- Habilitats comunicatives aplicades a la tutoria: habilitats de comunicació no verbal i verbal. Tècniques assertives.
3.2- Habilitats comunicatives aplicades a l'entrevista.
3.3- Pràctica d'una entrevista.
3.4- Habilitats comunicatives aplicades a una reunió informativa.
3.5- Pràctica d'una reunió informativa.
3.6- Fòrmules socials per situacions de tutoria.
3.7- Habilitats comunicatives aplicades a una situació real de tutoria.
4. La gestió de conflictes al centre educatiu. 4.1- Habilitats comunicatives i estils de resolució de conflictes.
4.2- Habilitats comunicatives aplicades a situacions o casos professionals: tècniques assertives, negociadores, ...
4.3- El concepte de mediació. Procés de mediació: passos per portar a terme la mediació.
4.4- Habilitats comunicatives en cada etapa de la mediació.
4.5- Habilitats comunicatives necessàries per posar en marxa un servei de mediació. Detecció d'errors i problemes comunicatius.
4.6- Detecció d'un servei de mediació. Exmples de casos per mediar. Orientacins per als mediadors/es.
4.7- Aplicació de la mediació en diferents contextos professionals.
5. Anàlisi educatiu dels mass media. 5.1- Anàlisi educatiu dels mass media.
6. Alfabetització multimodal. 6.1- Alfabetització multimodal. Serveis d'internet per a la comunicació.
6.2- Estratègia d’aprenentatge per descobriment basada en l’ús d’internet: Webquest
6.3- Eines per a la creació d'entorns d'aprenentatge: Exelearning
6.4- Webs col•laboratives: wikis
6.5- Bitàcores. Blogs.
6.6- La telemàtica i la pràctica educativa.
6.7- Entorn col•laboratiu de treball: BSCW.
6.8- Entorn virtual d'ensenyament-aprenentatge: Moodle.
6.9- Entorn per a la creació, realització i avaluació d'activitats educatives multimèdia: JCLIC.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
B3
C3
5 0 5
Sessió Magistral
B1
B2
B5
B6
C2
C3
C4
50 31 81
Debats
B3
B6
10 10 20
Presentacions / exposicions
B1
B5
B6
C2
C3
C4
10 20 30
Fòrums de discussió
B2
B3
B6
C3
10 10 20
Pràctiques a través de TIC
B1
B4
B5
C2
C3
10 20 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B2
10 20 30
Treballs
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C2
C3
C4
15 40 55
Atenció personalitzada
B6
C4
4 0 4
 
Proves orals
B4
B6
C3
C4
5 10 15
Proves pràctiques
B6
C3
C4
5 10 15
Proves mixtes
B4
B6
C3
C4
5 10 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Recerca d’informació en diferents articles i fonts bibliogràfiques.
Observació i anàlisi de diferents elements.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Treballs Treballs realitzat perl'alumnat utilitzant la metodologia activa del "Treball per projectes".
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
El professorat disposarà de diferents sessions de tutoria en les que restarà a disposició de l'alumnat per qualsevol dubte o suggeriment. És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
B1
B2
B5
B6
C2
C3
C4
Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats
B3
B6
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Presentacions / exposicions
B1
B5
B6
C2
C3
C4
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Fòrums de discussió
B2
B3
B6
C3
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional.
Pràctiques a través de TIC
B1
B4
B5
C2
C3
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B2
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Treballs
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C2
C3
C4
Treballs realitzat perl'alumnat utilitzant la metodologia activa del "Treball per projectes".
Proves orals
B4
B6
C3
C4
Proves que inclouen preguntes obertes i/o tancades sobre un tema o aspecte concret. L'alumne ha de respondre de manera directa i oral a la formulació de la pregunta.
Proves pràctiques
B6
C3
C4
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura.
Proves mixtes
B4
B6
C3
C4
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà contínua. Es tindran en compte les reflexions i produccions dels treballs per projectes, dels estudis de casos, dels role-playings, i la recerca autònoma d'informació per al desenvolupament de les exposicions i debats.

Seran valorats positivament la participació en els seminaris, debats, forums, etc.

Les tècniques d'avaluació que s'utilitzaran seran:

Tècniques d'observació directa (registros anecdòticsarratius, llistes de control, escales de qualificació/estimació), anàlisi de realitzacions (anàlisi de tasques, portafolis, escales de valoració, taules de criteris), tècniques d'informació directa (qüestionaris, diaris, inventaris, entrevistes), proves (proves d'execució o aplicació, proves orals, proves escrites).

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mí­nims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

L'alumnat amb alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Per poder fer l'avaluació ponderada de la matèria serà necessari presentar totes les activitats obligatòries de cadascú dels mòduls amb pes a la qualificació final, i la nota mínima de cadascuna de les tasques presentades haurà de ser superior a 5.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Amadeo, Imma , Curs pràctic de redacció , 2000 , Columna

- Amadeo, Imma. Curs pràctic de redacció. Barcelona: Educaula

- Adell,Jordi ... [et al.] . Les webquests en l’educació infantili primària. Barcelona: UOC,

- Bach, E.; Darder, P. Sedueix-te per seduir. Viure i educar les emocions . Barcelona: Edicions 62.

-Barberà, Elena; Mauri, Teresa; Onrubia, Javier. Cómo valorar la calidad de la enseñanza basada en las TIC” .Barcelona. Ediciones Graó.

-Bartolomé, Antonio . El profesor cibernauta. ¿Nos ponemos las pilas? Barcelona. Editorial Graó.

- Baruch Bush, R.A.; Folger, J. P. La promesa de mediación. Cómo afrontar el conflicto a través del fortalecimiento propio y el reconocimiento de los otros. Barcelona: Granica.

Brandoni, F. (compiladora). Mediación escolar : propuestas, reflexiones y experiencias. Barcelona: Paidós.

- Carnegie, Dale. Cómo hablar bien en público e influir en los hombres de negocios. Barcelona: EDHASA.

- Carnegie, Dorothy, Carnegie, Dale. El Camino fácil y rápido para hablar Barcelona. Elipse.

- Carpena, A. Educació socioemocional a primària. Vic: Eumo.

- Carreras,L. et al. Cómo educar en valores. Madrid: Narcea, S. A. de Ediciones.

-Casamayor, Gregorio (coord.). Els “trucs” del formador (1a ed).Barcelona: Graó.

- Cassany, Daniel. Descriure escriure: com s’aprèn a escriure. Barcelona: Empúries.

- Cassany, Daniel. La Cuina de l'escriptura. Barcelona: Empúries.

- Castanyer, O. La asertividad: expresión de una sana autoestima. Bilbao: Desclée deBrouwer.

- Couto, Manuel. Cómo hablar bien en público: comunicar, persuadir y convencer con palabras. Barcelona: Gestión 2000

- Escarpanter, José. Señoras y señores: El arte de hablar bien en público. Madrid: Play.

- España, Francisco; M. Luque, Carlos; Pacheco, Marta. Del lápiz al ratón. Guia práctica para la utilización de las nuevas tecnologías en la enseñanza. Cordoba : Toromítico.

- Equipo Técnico de la Dirección General de Ordenación Académica (2005). Orientaciones sobre el acoso escolar [en línia]. Oviedo: Consejería de Educacio?n y Ciencia, Servicio de Innovacio?n y Apoyo a la Accio?n Educativa

- Fisher, R. Obtenga el sí. Barcelona: Gestió.

-Gros, Begoña. Videojuegos y aprendizaje . Barcelona. Editorial Graó.

- Guix, Xavier. Ni me explico ni me entiendes: los laberintos de la comunicación. Barcelona: Grupo Editorial Norma.

- Kinsey, Carol (2008). “Sin palabras: la fuerza de comunicación no verbal en el trabajo” [Barcelona]: Integral.

- Lankshear, Colin; Knobel. Nuevos alfabetismos: su práctica cotidiana y el aprendizaje en la escuela. Madrid. Ediciones Morata.

- Puig, J.M.; Trilla, J.(1995). La educación en valores [en línia]. «Cuadernos de Pedagogia», núm. 240, octubre.

- Rubio, Joana, Puigpelat, Francesc (2000). Com parlar bé en públic . Barcelona: Pòrtic.

- Sanz i Pinyol, Glòria. Comunicació efectiva al'aula: tècniques d'expressió oral per a docents . Barcelona: Graó.

- Studer, Jürg. Guía práctica de oratoria: hablar, exponer, convencer . Madrid: El Drac.

Vinyamata, E. (coordinador). Aprender del conflicto. Conflictología y educación. Barcelona: Graó.

Complementària , , ,

- Fried Schnitman, D. (compiladora) (2000). Nuevosparadigmas en la resolución de conflictos. Perspectivasy prácticas. Buenos Aires: Granica.

- Furet, Yves, Peltant, Sara (DL 1989). Saber hablar en cualquier circunstancia (4ª ed). Bilbao: Mensajero. Cap exemplar al  Campus Terres de l’Ebre.

- García, Julio; Orden, Rafael . Técnicas de oratoria para opositores: cómo afrontar las pruebas orales de una oposición. Madrid: Colex.

- Goleman, Daniel.  Inteligencia social.  Barcelona: Kairós.

- Hernández, Manuel de Armas. (2003). La mediación en la resolución de conflictos [en línia]. Educar, 32, 125-136.

- Pease, Allan. El lenguaje del cuerpo  (1a ed). Barcelona: Paidós  Amat.

- Puig, J.M.; Trilla, J.(1995). La educación en valores [en línia]. «Cuadernos de Pedagogia», núm. 240, octubre. 

- Puig, J.M.; Martín, X.; ESCARDÍBUL, S. (1997). Com fomentarla participació a l’escola. Barcelona: Graó.

Puig,J.M.; Martín, X. (1998). La educación moral en la escuela. Barcelona: Edebé.

- Seijo, Juan Carlos Torrego; González , Arturo Galán. (2008) Investigación evaluativa sobre el programa de mediación de conflictos en centros escolares [en línia]. Revista de Educación, 347. pp. 369-394. 

-Serveis Lingüístics Universitaris. Argumenta, comunicació universitàriaeficaç [en

línia].Disponible a: http://www.urv.cat/dodellengües> Aprèn > Argumenta.Especialment

elsmòduls “Exposició oral”, “Argumentació”, “Producció de textos” 

- Soriano, Paco Cascón. Educar en y para el conflicto [En línia]. Cátedra UNESCO sobre Paz y Derechos Humanos.

- Studer, Jürg.  Guía práctica de oratoria: hablar, exponer, convencer . Madrid: El Drac.

-URV. Servei Lingüístic. Praxi lingüística [en línia]. http://www.urv.cat/dodellengües >

Resol dubtes > Praxi lingüística.

- Zimmer, Marc (DL 1990). Técnicas para mejorar suoratoria . Madrid [etc.]: Deusto (1a ed). Barcelona: RBA Integral.

 

REVISTES

REVISTA COMUNICACIÓN Y PEDAGOGIA "Nuevas Tecnologias y Recursos Didácticos" http://sauce.pntic.mec.es/~alglobal

ESPIRAL: Nuevas Tecnologias y Educación. (http://www.pangea.org/org/espiral/)

REVISTA DIGITAL "CIBERAULA". Revista de Pedagogia y Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Escuela. (http://www.ciberaula.es/quaderns

BIBLIOTECA VIRTUAL DE TECNOLOGIA EDUCATIVA. Universidad de Bracelona). (http://www.doe.d5.ub.es/te

EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. (Grupo detecnologías Educativa. Dpto. Ciencias de la Educación de la Universdadde las Islas Baleares).  (http://www.uib.es/depart/gte/revelec.html).

PIXEL BIT. Revista de Medios y Educación. nº 16 (2001)

PERSPECTIVA ESCOLAR: Les noves tecnologies: una recerca amb futur. Nº 245, mayo 2000

Revista COMUNICACIÓN Y PEDAGOGÍA. Especial Software Educativo; nª 166, junio 2000

PERSPECTIVA ESCOLAR: Penja i despenja: recursos a Internet. Nº 253, maç 2001

Cuadernos de Pedagogía, nº 230. Tema Monográfico: Nuevas tecnologías para otra escuela.

Cuadernos de Pedagogía, nº 290. Tema Monográfico: Nuevos entornos de aprendizaje.

Cuadernos de Pedagogía, nº 297. Tema Monográfico: Escuelas y medios.

Cuadernos de Pedagogía, nº 301. Internet en la escuela.

Cuadernos de Pedagogía, nº 291. Videojuegos y educación.

Comunicación y Pedagogía, nº 185. Especial Software Educativo.

WEBGRAFIA

http://www.juntadeandalucia.es/organismos/educacion.html

http://www.educastur.princast.es  

http://educacioicultura.caib.es   

http://weib.caib.es    

http://www.educa.rcanaria.es 

http://www.educantabria.es/

http://www.jcyl.es/    

http://www.gencat.net/ense/  

http://www.gobex.es/cons004/view/main/index/index.php 

http://www.xunta.es/cceou

http://www.educarioja.org

http://www.madrid.org/cs/Satellite?pagename=PortalEducacion/Page/EDUC_home

http://www.carm.es/educacion/

http://www.educarm.es/

http://www.cfnavarra.es/ 

http://www.hezkuntza.ejgv.euskadi.net/r43-hasiera/es/

http://www.cult.gva.es/Educacion.htm  

http://www.cult.gva.es/dgd/default.htm  

http://www.aragon.es/Temas/Educacion

http://www.ceuta.es/guiaeducativa/

http://www.melilla.es/melillaPortal/lacc_d3_v1.jsp?codMenu=5&language=es

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent