Type A
|
Code |
Competences Specific | | A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A3 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans. |
| A6 |
Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió. |
| A8 |
Conèixer fonaments de dietètica i higiene infantils. Conèixer Fonaments d'atenció primerenca i les bases i desenvolupaments que permeten comprendre els processos psicològics, d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B3 |
Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate |
| B4 |
Autonomy, responsibility and initiative |
| B5 |
Teamwork, collaboration and sharing of responsibility |
| B6 |
Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C2 |
Be advanced users of the information and communication technologies |
| C3 |
Be able to manage information and knowledge |
| C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A2 |
Coneix el principis i fonaments de l'atenció primerenca.
Coneix els recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula en l'etapa d'educació infantil.
| | A3 |
Coneix els recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula en l'etapa d'educació infantil.
Presenta una actitud crítica respecte a l'ús dels recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula.
| | A6 |
Coneix el principis i fonaments de l'atenció primerenca.
Identifica els processos anormals del desenvolupament en l'etapa d'educació infantil.
| | A8 |
Coneix el principis i fonaments de l'atenció primerenca.
Identifica els processos anormals del desenvolupament en l'etapa d'educació infantil.
| | A11 |
Coneix els recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula en l'etapa d'educació infantil.
Presenta una actitud crítica respecte a l'ús dels recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B2 |
Collect the information they need so that they can solve problems using data and not subjective opinion, and subjecting the information at their disposal to logical analysis.
Find appropriate solutions.
Transfer classroom exercises and the cases they have studied to real situations in other environments.
Realitza treballs d'aprofundiment, de síntesi, de resolució de problemes,etc, a partir de les diferents fonts documentals.
| | B3 |
Analyze the risks and benefits of innovation.
Put forward new ideas, opportunities or solutions to familiar problems and/or processes.
| | B4 |
Manage and organize their work and time as scheduled.
Do the work planned in accordance with the quality criteria provided.
Present results before the stipulated deadlines.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
| | B5 |
Identify the group’s objectives as their own.
Help to define, organize and distribute the group’s tasks.
Participate actively and share information, knowledge and experience.
Take an interest in the importance of the group’s activity.
| | B6 |
Intervene effectively and convey relevant information.
Structure their presentations and comply with any requirements should there be any.
Use other media to support the message of their presentations.
Reply to the questions that they are asked.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C2 |
Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.
Use software for on-line communication: interactive tools (web, moodle, blogs, etc.), e-mail, forums, chat rooms, video conferences, collaborative work tools, etc.
| | C3 |
Locate and access information effectively and efficiently.
Critically evaluate information and its sources, and add it to their own knowledge base and system of values.
| | C4 |
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
|
Topic |
Sub-topic |
1. Early care for children. |
1.1. Early identification of children developmental problems.
1.2. Attachment problems in children.
1.3. Behavioral, communication and relational problems. |
2. Early intervention in early childhood education. |
2.1. Early identification of specific needs. Scales of development.
2.2. Early reading.
2.3. Early care areas and programs in early childhood education. |
3. Inclusive education: the educational and social inclusion of students in a welcoming school. |
3.1. Inclusive school. Concept and principles.
3.2. Diversity in school. Attitudes towards attention to diversity. |
4. Organizational, curricular and methodological resources to meet the specific needs of students in early childhood education. |
4.1. School and classroom organizational resources.
4.2. Curricular resources. Individual education plans.
4.3. Methodological resources.
4.4. Professionals and services to attend to diversity. |
5. Materials and resources to attend to diversity in the classroom. |
5.1. ICT applied to the attention to student diversity.
5.2. Stories, games and materials for working with diversity. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
0 |
2 |
Lecture |
|
20 |
10 |
30 |
Problem solving, exercises in the classroom |
|
15 |
18 |
33 |
Assignments |
|
4 |
36 |
40 |
Debates |
|
2 |
0 |
2 |
Presentations / oral communications |
|
4 |
14 |
18 |
Personal attention |
|
1 |
2 |
3 |
|
Mixed tests |
|
2 |
20 |
22 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l'assignatura |
Lecture |
Presentació dels continguts conceptuals |
Problem solving, exercises in the classroom |
Anàlisi de documents audiovisuals, lectures i comentaris d'articles, etc.
Donada una situació concreta, buscar possibles alternatives per tal d'ajustar la intervenció psicoeducativa. |
Assignments |
Treballs d'aprofundiment d'un o més temes de l'assignatura |
Debates |
Discussió i argumentació de punts problemàtics per fer realitat una escola inclusiva. |
Presentations / oral communications |
Presentació en grup d'un o més treballs de l'assignatura. |
Personal attention |
Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat. |
Description |
Atenció personalitzada a les hores d'atenció a l'alumnat al despatx i a través del moodle, correu electrònic i/o videoconferència. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, exercises in the classroom |
|
Assistència i participació activa a les pràctiques.
Lectura d'articles.
Comentari de documents audiovisuals.
Anàlisi de materials educatius. |
15% |
Assignments |
|
Treballs d'aprofundiment sobre temàtiques de la matèria |
35% |
Mixed tests |
|
Examen amb preguntes que poden ser de diferents tipus: desenvolupament, supòsit pràctic, preguntes curtes, preguntes tipus test |
50% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
L'assignatura s'aprova a partir del 5. L'examen fa mitjana a partir de 5. Els treballs i les pràctiques fan mitjana a partir de 4 (cal tenir com a mínim una mitjana de 4 als treballs i una mitjana de 4 a les pràctiques per a poder fer mitjana amb l'examen). Hi haurà segona convocatòria d'examen, treballs i pràctiques. Els treballs que no es lliurin en la data establerta per a la primera convocatòria aniran directament a la segona convocatòria. |
Basic |
AINSCOW,M., Desarrollo de las escuelas inclusivas., 2004, Narcea
ESCRIBANO GONZALEZ, A. & MARTINEZ CANO, A., Inclusión educativa y profesorado inclusivo: aprender juntos para aprender a vivir juntos, 2013, Narcea
Federación Estatal de Asociaciones de Profesionales de Atención Temprana, Libro blanco de la atención temprana, 2005, Real Patronato sobre Discapacidad
GINÉ, C. (coord.), La educación inclusiva. De la exclusión a la plena participación de todo el alumnado, 2009, ICE Universitat de Barcelona
HUGUET, T., Aprendre junts a l'aula, 2006, Graó
INCLUD-ED Consortium, Actuaciones de éxito en las escuelas europeas, 2011, Ministerio de Educación, Subdirección General de D
IZQUIERDO, A., CUÉLLAR, I., & PADILLA, D. (coord)., Manual de Psicología Clínica de la Infancia y la Adolescencia. Bases para una nueva especialidad, 2021, Mc Graw Hill
PUIGDELLIVOL, I., Estrategias de apoyo en la escuela inclusiva. Una visión interactiva y comunitaria, 2019, Graó
PUIGDELLÍVOL, I., La educación especial en la escuela integrada: una perspectiva desde la diversidad, 2005, Graó
SADURNÍ, M., Vincle afectiu i desenvolupament humà, 2011, UOC
STAINBACK,S, STAINBACK,W., Aulas inclusivas, 2004, Narcea
|
Documents de la col·lecció Escola Inclusiva del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Disponibles en línia a http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/diversitat-i-inclusio/
Basic sources available in electronic format:Escribano González, A. & Martínez Cano, A. Inclusión educativa y profesorado inclusivo: aprender juntos para aprender a vivir juntos. Narcea, 2013 INCLUD-ED Consortium. Actuaciones de éxito en las escuelas europeas. Ministerio de Educación, Subdirección General de Documentación y Publicaciones, 2011 Puigdellívol, I. Estrategias de apoyo en la escuela inclusiva. Una visión interactiva y comunitaria. Graó, 2019 Sadurní, M Vincle afectiu i desenvolupament humà. UOC, 2011 |
Complementary |
ALMADIZ, MM i altres, Com ens ho fem?: propostes per educar en la diversitat, 2000, Ed. Graó
ARNAIZ, P., Educacion inclusiva : una escuela para todos, 2003, Aljibe
BASSEDAS, E. i altres, L’assessorament psicopedagògic a Catalunya, 2000, Graó
BLUMA, S.M. et al., Guía Portage de educación preescolar, 1995, Portage: Cooperative Educational Service Agency 5.
CARDONA, M.C., Diversidad y educación inclusiva, 2005, Pearson. Prentice
COMES, G., L’ensenyament inicial de la lectura amb síndrome de Down a Catalunya, 2001, Ed. El Mèdol
COMES,G; PONCE,C., “Petitons” Una experiencia d’intervenció socioeducativa primerenca, 2003, Regidoria de Serveis Socials. Ajuntament de Reus.
COMES, MARTÍ, PARERA i VIVES, Ensenyar a escriure a alumnes amb síndrome de Down, 2004, Ed. El Mèdol
CUMMINS, J., Lenguaje, poder y pedagogía: niños y niñas bilingües entre dos fuegos, 2002, Madrid
DEL CARMEN, i altres, La escuela inclusiva. Prácticas y reflexiones, 2004, Ed. Graó
ESSOMBA,M.A., Liderar escuelas interculturales e inclusivas. Equipos directivos y profesorado ante la diversidad cultural y la inmigración, 2006, Ed. Graó
FORLIN, C., Future directions for inclusive teacher education: An international perspective, 2012,
GIMENO, J. i altres, Atención a la diversidad, , Ed.Graó
Information Resources Management Association, Accessibility and diversity in education: breakthroughs in research and practice, 2020,
JOHNSON, D.W., JOHNSON, R.T., & HOLUBEC E., Los nuevos círculos del aprendizaje. La cooperación en el aula y la escuela, 1999, Aique
LADSON-BILLINGS, G., The Dreamkeepers: Successful Teachers of African American Children, 2009, Jossey-Bass
LÓPEZ MELERO, M., Construyendo una escuela sin exclusiones. Una forma de trabajar en el aula con proyectos de investigación, 2004, Aljibe
LÓPEZ RODRÍGUEZ; ONRUBIA, J., Atención a la diversidad, , Ed. Graó
MORELL, M., Teoría del Apego y Crianza Natural en los juzgados de familia, 2023, Editorial Universitat Rovira i Virgili
MORIÑA, A., Teoría y práctica de la educación inclusiva, 2004, Aljibe
MITCHELL, D., What really works in special and inclusive education: Using evidence-based teaching strategies, 2020,
NEWBORG, J., STOCK, J.R., & WNEK, L, Battelle inventario de desarrollo, 1996, TEA
RIART, J (Coord), Teoría y práctica de la educación inclusiva, 2004, Aljibe
RICHARDS, G.; ARMSTRONG, F., Teaching and learning in diverse and inclusive classrooms: Key issues for new teachers, 2016,
SPITZ, R., El primer año de vida del niño, 1965, Fondo de cultura económica
TOMLINSON,C., Estrategias para trabajar con la diversidad en el aula, 2005, Paidos
VLACHOU, A.D., Caminando hacia una educación inclusiva, 1999, La Muralla
|
Complementary sources available in electronic format: Ainscow, M. i altres. Hacia escuelas eficaces para todos. Narcea ediciones, 2001 Dovigo, F. Special Educational Needs and Inclusive Practices. An International Perspective. Sense Publishers, 2017 Forlin, C. Future directions for inclusive teacher education: An international perspective. 2012 Information Resources Management Association. Accessibility and diversity in education: breakthroughs in research and practice. 2020 Mitchell, David. What really works in
special and inclusive education: Using evidence-based teaching strategies. 3rd ed. 2020 Richards, G.;
Armstrong, F. Teaching and learning in
diverse and inclusive classrooms: Key issues for new teachers. 2nd ed. 2016 Slee, R. La escuela extraordinaria. Morata. 2012 |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|